Gå til innhold

tvkort til digital kabel tv

Grokster

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel DVB-C som brukes. Disse skal vel bl.a fungere på Canal Digital sitt nett etter hva jeg har hørt: http://www.komplett.no/k/kl.asp?bn=11031&s...rice=&maxPrice= Det jeg derimot er noe usikker på, er om de har mulighet for å putte inn kortene til CD, ellers er de vel ubrukelig?

DVB-T + MPEG4, som det finnes kort som støtter, er vel det som skal brukes på det trådløse nettet. De har vel også drevet en del testing med MPEG2, som gjør at endel kort som bare støtter MPEG2 har kunnet fungert. Det endelige nettet vil bruke MPEG4.

Lenke til kommentar
Er det sånn å forstå at alle DVB-T + MPEG4 part.10-kort kommer til å funke med det digitale bakkenettet?

8505885[/snapback]

kommer jo an på hva du mener med å funke da.

RiksTV sier noe sånt som at de jobber med å finne en løsning. Dvs at ingen eksisterende kort funker?

Jeg gjetter på at et DVB-T + MPEG4 part.10 kort vil kunne ta i mot NRK og TV2 (frem til 2009 da TV2 blir kryptert).

For resten av kanalene er mitt tips at du ikke får dem inn på en PC, såfremt ikke RiksTV/Conax kommer opp med noe lurt.

Lenke til kommentar

Ja, med "funke" mente jeg å ta inn ukryptert. Jeg har overlevd med 80talls reiseTV med bare NRK1 fram til i dag, da klarer jeg meg pretty damn fint uten betalingskanaler i framtinda auch. Men kort med CI da? Feks FloppyDTV DVB-T? Den kan man jo putte sånne kort i for å få betalingskanaler. funker ikke det da? Må RiksTV "godkjenne" TV-tuneren for at det skal gå?

Lenke til kommentar
Ja, med "funke" mente jeg å ta inn ukryptert. Jeg har overlevd med 80talls reiseTV med bare NRK1 fram til i dag, da klarer jeg meg pretty damn fint uten betalingskanaler i framtinda auch. Men kort med CI da? Feks FloppyDTV DVB-T? Den kan man jo putte sånne kort i for å få betalingskanaler. funker ikke det da? Må RiksTV "godkjenne" TV-tuneren for at det skal gå?

8523250[/snapback]

RiksTV har vel ikke vært helt krystallklare på om det vil være mulig å bruke CI, men jeg gjetter på at svaret er nei.

De har jo planer om å begynne å sende HD på sikt, og da er det vel ikke så veldig sannsynlig at de vil tilrettelegge for at alle som har en PC skal kunne ta en perfekt kopi av alle sendingene?

De skriver dessuten at bare godkjente dekodere vil kunne brukes, så det ligger vel i kortene at det ikke blir helt greitt.

Jeg ville i hvertfall ikke kjøpt noe med tanke på bakkenettet enda.

Lenke til kommentar

En metode er vel å skaffe seg analog input på PCen via et analogt TV-kort og koble seg til en ekstern tuner. Dette er absolutt ikke en god løsning med tanke på at PCen ikke kan styre kanalvalget, samt at kvaliteten vil være dårligere.

Lenke til kommentar
Det finnes vel USB-Ir enheter da og så har man vel programmer som lar deg sende ut riktig signal til eventuelt en Tuner slik at denne da bytter kanal.

Frankie

8568728[/snapback]

Stemmer det..

Canal digital og viasat har planer om å bytte ut alle dekodere, og kort, slik at kortene bare passer til dekodere.. eller så er tanken god, og brukes vel av flere i dag.. Det er bare på faenskap, og for å få folk til å kjøpe deres dekoder (til 1 krone?)

Ntv kommer til å godkjenne dekodere når det åpnes for bakkenettet.. blir vel da vi få vite hva som skje, eller en stund etterpå.. mediapc er så vanlig, så jeg regner med at det går ann å integrere det med det, på en forsvarlig måte etterhvert..

Lenke til kommentar

Sendte en mail til RiksTV med spørsmål om hvorvidt jeg kunne regne med at digitale takkenett på TV skal funke. Fikk først beskjed om at TV-kort bare støtter MPEG-2, men da jeg informerte om det faktum at en del av dem støtter MPEG-4 også fikk jeg følgende svar:

Hei og takk for din henvendelse.

Om du har utstyr som støtter mpeg4 standarden så vil det allikevel ikke

bli gitt tilgang til å motta signaler fra mottakeren til PC`n.

Dette har som nevnt med å gjøre at våre innholdsleverandører mener

sikkerheten pr idag ikke tilfredstiller de krav som stilles f.eks vedr

piratkopiering.

Når dette vil være klart er fremdeles usikkert, men vi jobber med

løsninger hele tiden, så det er bare å følge med videre.

Lurer litt på hva disse innholdsleverandørene tenker på/med. Det er jo bare å koble en av de Autoriserte Boksene med det Røde Klistremerket på et videokort i PCen og så kan man ta opp uansett. Det eneste man mister er mediesenter-funksjonaliteten, og det er jo den vi er ute etter. Synes dette her er veldig bakvendt og for meg virker det direkte idiotisk.

Lenke til kommentar
Lurer litt på hva disse innholdsleverandørene tenker på/med. Det er jo bare å koble en av de Autoriserte Boksene med det Røde Klistremerket på et videokort i PCen og så kan man ta opp uansett. Det eneste man mister er mediesenter-funksjonaliteten, og det er jo den vi er ute etter. Synes dette her er veldig bakvendt og for meg virker det direkte idiotisk.

8682917[/snapback]

Om du kobler en autorisert boks til et videokort så vil det bare være en analog utgang du kan bruke. Da vil du ikke kunne ta opp HD-sendinger om de skulle begynne med det. SD sendinger kan du ta opp, men det blir et kvalitetstap når du da koder signalet på nytt til MPEG-4 eller MPEG-2, men det blir jo ganske bra uansett det har du rett i.

Du behøver ikke å miste mediasenter funksjonaliteten, det blir kanskje litt mer knotete med tilkobling av ledninger fra PC til STB for styring med IR signaler. Men det funker, jeg gjør dette selv i dag med en digital parabol tuner.

Lenke til kommentar

Reklamerer ikke disse bakkenett-folka om at det vil bli PVR da? Må jo være mulig å få gjort opptak av dritten på en eller annen måte da. Mener å ha lest at det skal komme dekodere med harddisk integrert også, og da blir det vel digitalt rett til disk?

Lenke til kommentar
Reklamerer ikke disse bakkenett-folka om at det vil bli PVR da? Må jo være mulig å få gjort opptak av dritten på en eller annen måte da. Mener å ha lest at det skal komme dekodere med harddisk integrert også, og da blir det vel digitalt rett til disk?

8695213[/snapback]

Ja, det vil komme PVR bokser. I motsetning til en PC vil du ikke ha noen enkel måte å få opptakene ut av en godkjent PVR boks.

Sannsynligvis ingen DVD brenner eller nettverkskontakt. Dvs kan jo komme bokser med nettverkskontakt, men du kan garantert ikke hente ut opptakene via denne kontakten.

Helst vil de nok også kryptere innholdet på harddisken, slik at det ikke nytter å plukke harddisken ut av boksen.

Dvs du kan ta opp, men bare se det selv, og mengden med opptak begrenses av størrelsen på harddisken i PVR'en.

G.G. : Kan ikke ta opp digitale signaler fordi en digital utgang på en godkjent dekoder vil ha HDCP (kopibeskyttelse).

Hele poenget med HDCP er å hindre deg i å ta opp signalet.

Lenke til kommentar
Uff, HDCP glemte jeg ja. Når det gjelder å få ut opptaka, er det ikke bare å røske ut harddisken?

8699957[/snapback]

joa, kanskje, men som jeg forsøkte å si i forrige post så er det ikke umulig at de vil lage PVR'er som krypterer innholdet før det lagres på harddisken for å hindre deg i å gjøre akkurat det du sier.

Finnes PVR'er som gjør dette allerede så det er ihvertfall ikke noen umulighet.

Vet ikke hva Canal Digital gjør, eller hva RiksTV kommer til å gjøre.

Lenke til kommentar
blitt litt forvirret når jeg leser tester ang. mediacenter pcer.

finnes det tvkort som støtter digital kabel tv?

ser at en kan få kort som støtter digital bakkenett(dvb-t), men ikke det nettet som kommer i norge, samt at det er kort som støtter analogt nett

og hva er poenget da?

her er link til en test: http://www.dinside.no/php/art.php?id=376326

8496129[/snapback]

Leste i Teknisk Ukeblad at Pinnacle sa at de skulle komme med en driver oppdatering, som skulle støtte det norske digitale nettet, når det var klar. Men det krevde vist mye mer av CPUn.

Litt merkelig jeg ikke har hørt om det noen andre plasser :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...