Ståle Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) HW: Nortel Baystack 450-24T Switch 3com Etherlink XL 10/100 PCI NIC (3C905B-TX) SMC noe router greier Jeg skulle flytte serveren min litt lenger vekk, og trengte derfor lengre kabel. Denne lagde jeg selv, og testet at alt var greit med kabeltesteren min. Sa plugget jeg inn i serveren, men da oppstod det et problem. Jeg fikk ikke kontakt med switchen min :o Jeg tenkte selvfolgelig pa at det var noe gale med en av portene pa switchen, siden kabelen hadde jeg jo testet og nettverkskortet virket fint 2 minutter for. Men nei, ingen av de andre portene virka de heller. Sa derfor provde jeg med laptopen og nettverkskabelen. Og det virket! Sa da tenkte jeg det var noe gale med kabelen, men da jeg plugget rett fra SMC routeren og til PCen (samme kabelen, og en annen lang) sa provde den a koble seg til, men fikk ikke gitt IP. Hva kan vaere problemet her? At kabelen er for lang? Trodde cat5 kabler kunne vaere 100m lange jeg, og denne er kanskje 5-6-7meter. At den er koblet feil? Fulgte veldig noye en guide som jeg har laget kabler med for (og de virket). Sa jeg er litt lost akuratt na ... =/ Endret 29. april 2007 av Ståle Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Så lenge den er laget i henhold til en av fargestandardene under, samt lik i begge ender og god kontakt så skal det fungere skikkelig. Dersom du har vært litt uheldig med pluggen kan det være dårlig kontakt som igjen fører til at du mister forbindelsen på en eller flere ledere. Husk å begynne med 1 til venstre når du har tappen ned. Men over såpass kort avstand du snakker om her kan det også gå å ikke følge fargestandardene, kun ha den lik i begge ender. B-standard 1: kvit/oransj 2: oransj 3: kvit/grønn 4: blå 5: kvit/blå 6: grønn 7: kvit/brun 8: brun A-standard 1: kvit/grønn 2: grønn 3: kvit/oransj 4: blå 5: kvit/blå 6: oransj 7: kvit/brun 8: brun Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 argh! Na ble jeg sur her Jeg hadde tatt A-standard pa den ene siden av kabelen og B-standard pa den andre Og na er alt fint ... yey Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå