cyberPanda Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 jeg kjøpte for noen uker siden en maskin med Vista OEM på. i tiden etter jeg fikk maskinen har jeg hat masse problemer med vista og har bestemt meg for å prøve å kjøre både XP og Visa på den. jeg har to partisjoner på hardisken og planen er å kjøre vert OS på sin egen partisjon, men når jeg instalerte XP forsvant Vista helt. og når jeg instalerte Vista fra den nyinstalere XP versonen sluttet XP å virke. om jeg forsøker å boote opp XP nå får jeg beskjked om at OSet er skadet og at jeg må sette in OS disken for å fikse det. Men når jeg setter i XP disker begynner den å snakke om "oppgradering" av OSet mit, og da er jeg red for at det samme skal skje som det som skjedde forigje gang jeg instalerte XP, nemlig at Vista forsvinner igjenn. noen som har erfaringer med å kjøre begge OSene på samme maskin som kanskje kunne gji meg noen råd? Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Hvis du installerer XP etter Vista, vil Vista ikke være tilgjengelig før du forandrer noe små detaljer. Vista installasjon er OK, men ikke tilgjengelig for deg. Om det er det som var feil i første omgang og du forstod ikke det, det er greit. For å ikke skrive veldig mye om detalj, lurer jeg da på følgende: De 2 partisjoner du snakker om, er de partisjoner opprettet av deg? Du nevner OEM maskin, dermed er det viktig å finne ut om 1 av de 2 er en recovery partisjon. Du kan se på under Diskbehanlingen. Det viser hvordan disken/-ene er delt opp. Når du først har klargjort det, og du heftes ikke av noe annet enn å bare repartisjoner /formatere osv, så kan du få litt veiledning for å installere dualboot. Lenke til kommentar
cyberPanda Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 jeg har selv opprettet og formatert en partisjon på 100+ GB. den er i tilleg til recovery partisjonen som fulgte med PCen. Lenke til kommentar
wil Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Hei. Kjører selv Windows 2000 Pro Eng+Sp4 og Windows Vista Ultimate på samme harddisk, men forskjellige partisjoner. Det man må gjøre er å installere det gamleste først. I ditt tilfelle Windows XP. Normalt skal det ikke forekomme at Noe forsvinner. Det jeg gjorde da var at jeg hadde Windows 2000 Pro Eng+Sp4 installert fra før. Så sletta jeg bare Windows XP som jeg hadde på en annen partisjon og Installerte Windows Vista på den partisjonen som Windows XP hadde vært på før. Så ble det oppretta en ny Bootloader. Den bootloaderen som Windows Vista installerer. Etter det har det liksom bare fungert. Kan lett bytte mellom Windows 2000 og Windows Vista når jeg starter maskina. Så det du gjør er dette: Start maskina med et Partisjoneringsprogram LiveCD. F. eks Gparted. Den laster du ned her: http://downloads.sourceforge.net/gparted/g...08&big_mirror=0 Så brenner du den ut som Image med f. eks Nero. Så booter du fra CD`en, sletter alle partisjoner på harddisken. Så booter du fra Windows XP CD`en. Oppretter partisjoner og installerer Windows XP. Når du har installert Windows XP setter du inn Windows Vista CD`en så booter du fra den. Så installerer du Windows Vista på D:\ f. eks. Har erfaring med at selv om man Installerer Windows Vista på D:\ så vil uannsett Windows Vista partisjonen uannsett hete C:\, men det gjør ikke noe. I Windows XP vil Windows Vista partisjonen vises som D:\ Da er egentlig hele jobben gjort. Jeg hadde iallefall ikke noe problem med dette når jeg gjorde det sist. Nå har jeg bare prøvd å installere Windows Vista på en maskin og det er min egen PC og det gikk fint. Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå