Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer med Nextgentel

Anbefalte innlegg

Jeg veit at mange andre har skrevet om noe lignende her før, men fant ikke nøyaktig ut det jeg ville komme fram til.

Jeg har ADSL levert av Nextgentel med Netopia routeren, og jeg har netopp satt opp en linux-boks på nettverket (IP: 10.0.0.3) med TeamSpeak... den fungerer glimrende lokalt (selvfølgelig) men jeg vil jo gjerne ha den online, åssen får jeg til dette? Jeg har jo rota endel i routeren og sett i flere guider, men ingen av dem hjelper meg helt for det virker som alle er basert på andre Firmware utgaver. Min Firmware er forsovidt: 5.1.2.

Noen som har greie på det eller? Hvis dette har med noen porter å gjøre, hadde det greieste vært å åpne opp for alt (jeg har en firewall eventuelt klar). Jeg har ikke så god greia på akkurat dette, men skal dette eventuelt fikses i Filter Sets eller Routing Table? Jeg valgte netopp å ikke ha noe Filter Sets, og det funka... men ikke noe bedre...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvor mye du har tittet på guider, men du kan begynne med å se på følgende linker( hvis du ikke har sett på dem allerede) :

http://www.relativt.net

http://www.reflectdesigns.net/ngt

http://student.iu.hio.no/~s108343

I praksis er det små forskjeller mellom menyvalgene og oppdatering av firmware. Du kan oppgradere til nyeste firmware på http://modem.nextgentel.no, legg merke til at du da får begrenset til ruterens menyer. Ditt nye brukernavn og passord blir da slik som står forklart øverst her:

http://student.iu.hio.no/~s108343/reset.html

Logger du inn med admin/noway, da har du full tilgang til alle menyene. Har du derimot personlig brukernavn og passord, vil en del menyer mangle, men kan fortsatt endre filter og NAT. Guidene som finnes gjelder likevel for det er fortsatt samme oppsett av filter og NAT.

Når det kommer til åpning av porter i NAT mot samme IP, så får du ikke åpnet hele portserien. Netopiaen er sær i så måte og det beste du kan få til ( uten for mye fikling ) er åpne port 1 - 49151 mot samme IP. Du kan eventuelt sette opp en statisk route i ruteren mot Linux-maskinen. Selv syntes jeg det var mest praktisk med eget subnet. Selv om det koster penger :/

Lenke til kommentar

hmm... for noe dritt... jeg har kika på de guidene jah... jeg tror jeg har en utgave som har noe av de "admin/noway" funksjonene, men allikevel ikke alle som egentlig er... Jeg logger inn med admin/noway... mener du seriøst at jeg ikke direkte kan åpne port f.eks. 8767? hmm ... jaja... finner vel ut av det etterhvert

Lenke til kommentar
hmm... for noe dritt... jeg har kika på de guidene jah... jeg tror jeg har en utgave som har noe av de "admin/noway" funksjonene, men allikevel ikke alle som egentlig er... Jeg logger inn med admin/noway... mener du seriøst at jeg ikke direkte kan åpne port f.eks. 8767? hmm ... jaja... finner vel ut av det etterhvert

Altså, det er ikke noe problem å åpne f.eks port 8767 i Filter Sets mot én IP. Det jeg mente er du ikke får åpnet alle porter i NAT, dvs. 1 - 65535 mot samme IP, noe som i blant kan være hensiktsmessig.

Lenke til kommentar

Altså, det er ikke noe problem å åpne f.eks port 8767 i Filter Sets mot én IP. Det jeg mente er du ikke får åpnet alle porter i NAT, dvs. 1 - 65535 mot samme IP, noe som i blant kan være hensiktsmessig.

ok... jeg fikk nemlig til å åpne alle portene fra en ip lokalt, men bare til 1, ikke fler... siden jeg bare har en IP på nettet, hvis du skjønner?

Lenke til kommentar

ok... jeg fikk nemlig til å åpne alle portene fra en ip lokalt, men bare til 1, ikke fler... siden jeg bare har en IP på nettet, hvis du skjønner?

Jaha, du mener at du har åpnet alle portene ( 1 - 65535 ) mot samme IP på det lokale nettet? Altså i filter sets? Skal ikke banne på at det ikke går, men jeg slet med å få til det samme. Sendte mail til Netopia da jeg hadde samme firmware som deg, og fikk til svar at det ikke var mulig å åpne alle portene i NAT mot samme IP. Derfor har jeg vanskelig for å tro at det stemmer, men kanskje du har funnet på noe lurt? :)

Jeg fikk nemlig kun åpnet alle porter mot samme IP hvis jeg benyttet meg av noe som het "static NAT" i ruteren. Men da måtte jeg sørge for å skrive inn min eksterne IP i konfigurasjonen, og det passet dårlig for da hadde jeg ikke fast IP.

Ellers er det helt normalt at du ikke får åpnet samme port(serie) mot flere IP'er. En av ulempene med NAT.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...