Gå til innhold

installere både Vista & ubuntu, anbefales?

Anbefalte innlegg

HAr jo installert ubuntu nå på pc'en,

Men lurer nå på om jeg skal begynne på nytt igjen, installere både Vista(Business) og ubuntu¨på den, er det å anbefale?

Har jeg i ubuntu da full tilgang til alt det som også er på vistapartisjonen?

Hvordan?

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet inkluderer Ubuntu alt som trengs for å lese og skrive til partisjoner som har NTFS-filsystem (slik som Windows bruker). Men jeg har og hørt at Vista bruker en nyere versjon av NTFS-filystemet som det ikke enda finnes en Linux-driver til. NTFS-versjonen som XP bruker er derimot støttet.

Siden jeg ikke har installert Vista noengang selv vet jeg ikke om det er på noen måte mulig å velge hvilken versjon av NTFS Vista skal bruke.

Endret av øsse87
Lenke til kommentar

Hei

Kjører selv vista ultimate i kombinasjon med feisty fawn....funker knall :D

For å få full adgang til NTFS så er det bare å søke opp ntfs-config i synaptic

Har prøvd med å lagre noen filer til dokumentmappa til vista uten problem :)

Lenke til kommentar
Tror alle på dette forumet (linux seksjonen) vil anbefale BARE ubuntu :D hihi

8503292[/snapback]

Da trur du feil; jeg kjører trippelboot av XP, Vista og ubuntu.

Men ja; så lenge du installerer ubuntu sist, skal det ikke være noen problem; og som nevnt funker skriving til ntfs med ntfs-3g-driveren.

Endret av dabear
Lenke til kommentar

Den "nye og betre" utgåven av ntfs vart droppa ei stund før vista vart lansert (desverre). Men den var egentlig ikkje noko revolusjonerande nytt, berre ntfs med litt utvida meta data. (betre støtte for indexsering o.s.v.)

-------------------------------------------------------------

Min meining er at pr idag så er vista bortkasta. Vist du skal ha windows til å spille på, så er Xp foreløpig overlegen forhold til vista. Og bortsett frå spill, så er det ikkje nokon grun til å ha windows imo. (bortsett fra film/bilderedigering)

Lenke til kommentar
Så vidt jeg vet inkluderer Ubuntu alt som trengs for å lese og skrive til partisjoner som har NTFS-filsystem (slik som Windows bruker). Men jeg har og hørt at Vista bruker en nyere versjon av NTFS-filystemet som det ikke enda finnes en Linux-driver til. NTFS-versjonen som XP bruker er derimot støttet.

8495261[/snapback]

Har ikke testet dette selv, men tror du kan bruke den gamle ntfs-driveren på en allerede eksisterende "vista" ntfs partisjon. Problemene med den nye versjonen av ntfs oppstår om man må endre størrelse på ntfs-partisjonen, fins visst ikke program som gjør dette skikkelig. Mulig dette er fikset nå...
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...