Gå til innhold

Forskjellig bilde, på hver desktop

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan jeg få spørre om hvorfor du valgte serverinstallasjonen? KDE kan du antagelig installere fra pakkebehandleren (Synaptic?) din :)

8502304[/snapback]

ops, mente selvsagt desktop...

edit: tror jeg fant det ut, skrev sudo aptitude install kubuntu-desktop og nå driver den å laster ned...

Får se åssn det går, men noen tips på forhånd om hvordan jeg starter det? står på ubuntuguiden at jeg skal:

* System -> Quit -> Log Out

* To log in to KDE click on Sessions and choose KDE

men hvor er Sessions? har norsk linux...

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Hmm... lastet ned noe KDE-greier, men så vidt jeg forsto, var det bare noe jeg kunne installere for å få en annen layout på skrivebordet. Jeg valgte kde under sesjoner, og så valgte jeg kubuntu tror jeg, men jeg hadde også muligheten til å laste bruke windows :S . hvordan sletter jeg dette, for det er vel ikke egentlig det jeg skal ha?

Lenke til kommentar

KDE er mer enn bare ” en annen layout på skrivebordet”. Kanskje du kan lese ”” Hva er forskjellen på Ubuntu, Kubuntu, osv?” som du finner her.

Dersom du bruker KDE er det fryktelig enkelt å få forskjellige skrivebordsbakgrunn på de ulike virtuelle skrivebord. Det er også mulig med GNOME, men da må du gjøre en del jobb(som jeg ikke orket).

Når du skriver inn brukernavn/passord så kan du velge om du vil bruke KDE eller GNOME – dersom du har installert dem begge.

Lenke til kommentar
Hmm... lastet ned noe KDE-greier, men så vidt jeg forsto, var det bare noe jeg kunne installere for å få en annen layout på skrivebordet. Jeg valgte kde under sesjoner, og så valgte jeg kubuntu tror jeg, men jeg hadde også muligheten til å laste bruke windows :S . hvordan sletter jeg dette, for det er vel ikke egentlig det jeg skal ha?

8502842[/snapback]

Hva tenker du på nå?

Skal du slette Windows?

Bruk gparted eller qtparted, slett partisjonen og øk størrelsen på linux-partisjonen.

Rediger filen /boot/grub/menu.lst slik at Windows ikke ligger der. Da kan du også skru ned timeout på grubmenyen til en 2-3 sekunder.

KDE og Gnome er to forskjellige skrivebordsmiljø (altså alt det grafiske du ser og bruker til daglig). Liste over skrivebordsmiljøer. Du velger skrivebordsmiljø samtidig som du logger inn. Med standard temaet (utseende) velger du dette i ubuntu fra en meny nede i venstre hjørne.

Lenke til kommentar

Ja jeg har installert både gnome og kde

Det jeg mener med å velge windows, kubuntu osv. var bare et valg jeg fikk èn gang (etter at jeg hadde kommet meg inn på login for linux, deretter trykket på sesjoner, deretter valg kde. Så vidt jeg forsto det, var dette noe jeg kunne gjøre med linux for at det skulle SE UT SOM windows, kubuntu osv, men kom meg ikke noe nærmere målet mitt ved å ha et skrivebord som ikke liknet på linux ubuntu...

(jeg snakket derfor ikke om å slette windows).

Jeg vil altså ha linux til å se ut som det gjør, og ikke likne på et annet oprativsystem. Desuten synes jeg at programmet tok litt for mye plass... Noen som kan gi meg en guide på "men da må du gjøre en del jobb" ?

hva må jeg gjøre for å få flere desktopper, ved hjelp av kde? Er litt ny i Linux, som dere sikkert har forstått :/

(men hvis jeg finner ut at jeg vil gå tilbake til sånn det var før, bare å bruke "men da må du gjøre en del jobb", hvordan skal jeg da slette kde?)

Lenke til kommentar

Hensikten med KDE er ikke å se ut som Windows, KDE baserer seg på en standard(for skrivebordsmiljø) som ble opprettet før Windows kom. Men det er uten tvil likheter.

Du skriver at målet ditt er å ”ha et skrivebord som ikke liknet på linux ubuntu...”(Ubuntu bruker GNOME til skrivebordsmiljø), men hvis du logger deg inn med KDE(under sesjon, hvor du skriver inn brukernavn/passord), så vil det overhode ikke ligne på GNOME.

Er du sikker på at du har gjort dette? Så det slik ut: http://www.thecodingstudio.com/opensource/...=Kubuntu%207.04

Når du har logget deg inn i KDE kan du gå til kontroll senteret å enkelt velge hvilke bakgrunnsbilder du vil ha på de forskjellige virtuelle skrivebord.

Og som "Mr.Elendig" påpeker, både GNOME og KDE osv kan forandres slik du selv ønsker det, du kan få dem til å se ut som du selv vil. Du finner mer her; http://doc.gwos.org/index.php/FeistyCust

Lenke til kommentar
Hensikten med KDE er ikke å se ut som Windows, KDE baserer seg på en standard(for skrivebordsmiljø) som ble opprettet før Windows kom. Men det er uten tvil likheter.

jeg vet egentlig ikke hvordan det windows greiene ser ut, fordi jeg valgte kubuntu istede...

Du skriver at målet ditt er å ”ha et skrivebord som ikke liknet på linux ubuntu...”

Nei... jeg skriver at målet mitt IKKE er å ha ett skrivebord som ikke liknet linux ubunt (med andre ord er målet å ha et skrivebor som liknet linux ubuntu... sorry at jeg ordla meg litt vansklig)

(Ubuntu bruker GNOME til skrivebordsmiljø), men hvis du logger deg inn med KDE(under sesjon, hvor du skriver inn brukernavn/passord), så vil det overhode ikke ligne på GNOME.

nei det var det jeg også fant ut :p

Er du sikker på at du har gjort dette? Så det slik ut: http://www.thecodingstudio.com/opensource/...=Kubuntu%207.04

Ja det så slik ut, men jeg hadde som sagt håpet på at jeg kunne få til dette uten å bytte layout på standard ubuntu...

Når du har logget deg inn i KDE kan du gå til kontroll senteret å enkelt velge hvilke bakgrunnsbilder du vil ha på de forskjellige virtuelle skrivebord.

oki, skal prøve dette...

Og som "Mr.Elendig" påpeker, både GNOME og KDE osv kan forandres slik du selv ønsker det, du kan få dem til å se ut som du selv vil. Du finner mer her; http://doc.gwos.org/index.php/FeistyCust

8503982[/snapback]

takk for et generelt bra svar :D fikk svar på det meste, men er fortsatt et bar spm jeg lurer på... har quotet disse

edit: er det sånn å forstå at kde=kubuntu?

edit2: jeg tror jeg legger denne posten død, intil noen kan fortelle meg hvordan man kan få til dette med Ubuntu GNOME... blei bare forvirret når jeg måtte begynne på noe nytt, rett etter at jeg har lært meg GNOME... desuten tok det litt for mye plass... kan noen hjelpe meg med å fjerne kde fra datamaskinen?

Endret av r2d290
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...