Gå til innhold

Problemer med ny PC

Neopard

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg holder på å bygge meg ny PC, og har støtt på et problem; etter å ha installert hovedkort, prosessor, ram og skjermkort, så skulle jeg skru på for å sjekke om ting virket, noe de da ikke gjorde.

Når jeg skrur på powersupplyet så starter viftene på PW-supplyet og prosessoren å gå, og går i ca 5.sekunder, og en grønn led på hovedkortet begynner å lyse. Men når jeg prøver å skru på selve PCen så skjer det ingenting, ikke engang vifta på PW-supplyet startet. Hverken av/på knappen på kabinettet eller den som sitter på hovedkortet virker.

Dette er hva jeg har i maskinen:

Abit IT-7-MAX hovedkort

Pentium 4 2.4Ghz

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB

Sapphire Radeon 9700 atlantis pro

Noen som gjette hva som er galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk takk.

Ved nærmere undersøkelse viste det seg at manualen ikke stemte helt overens med hovedkortet, og pga det hadde jeg koblet speakerkabelen der av/på knappen skulle være.

Når jeg fikset det så virker av/på knappen, men ting funker fortsatt ikke. Når jeg skrur på maskinen så starter viftene men det skjer ikke så mye mer. Det kommer ikke noe signal på skjermen, av/på knappen eller reset knappen gjør ingenting, og det lille led displayet på hovedkortet viser "FF" som i følge manualen står for "boot attempt"

Lenke til kommentar
Takk takk.

Ved nærmere undersøkelse viste det seg at manualen ikke stemte helt overens med hovedkortet, og pga det hadde jeg koblet speakerkabelen der av/på knappen skulle være.

Når jeg fikset det så virker av/på knappen, men ting funker fortsatt ikke. Når jeg skrur på maskinen så starter viftene men det skjer ikke så mye mer. Det kommer ikke noe signal på skjermen, av/på knappen eller reset knappen gjør ingenting, og det lille led displayet på hovedkortet viser "FF" som i følge manualen står for "boot attempt"

Har du husket å plugge til strømkabelen til Ati kortet, den må nemlig ha en ekstra strømtilførsel.

Lenke til kommentar

Sjekk at harddisken er koblet riktig. Den skal være koblet til den primære IDE1 ingangen i hovedkortet. Den må ikke være koblet til noe annet enn en annen harddisk, hvis den er koblet til et cd rom vil ikke pc'en fungere. Sjekk at cd-romet eller rommene står koblet inn i en sekundære IDE2 koblingen i hovedkortet. Sjekk at harddisken står på master eller CS (Cable Select), pass på at på at du bruker den ene enden til ATA kabelen til å koble til harddisken med. Pass på at strømkabelen fra strømboksen og til hovedkortet står skikkelig i (press den i litt eksta hart, kan være litt stør å få i). Dette var de tinga jeg sjekket når jeg bygget min første pc, etter at den faila da jeg skrudde den på. Den oppførte seg på samme måte som din gjør. Etter jeg sjekka de tinga fungerte den :)

Lenke til kommentar

Jeg tok prosessoren ut og satte den inn igjen, og etter det så begynte ting å funke mye bedre. Bioslogoen kommer på skjermen, og minnet kommer opp, og maskinen gjør et ærlig forsøk på å boote.

Det problemet som er igjen er at jeg har klart å kjøpe et hovedkort med bare USB innganger og et tastatur med PS/2 ledning, og butikkene åpner ikke før på fredag :(

Tusen takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...