Gå til innhold

Når begynte du å bruke et GNU/Linux eller *BSD?

Når begynte du å bruke et GNU/Linux eller *BSD operativsystem på din stasjonær eller bærbar pc? Skriv gjerne også hvilket dette var.  

177 stemmer

1. 1. Når begynte du å bruke et GNU/Linux eller *BSD operativsystem på din stasjonær eller bærbar pc? Skriv gjerne også hvilket dette var.

• Har ikke gjort det enda
      15
    • Prøver febrilsk, men får det ikke til
      9
    • 2007
      24
    • 2006
      37
    • 2005
      19
    • 2000-2004
      55
    • Før 2000
      18

Anbefalte innlegg

Vi også - det var riktignok en debianserver i samarbeid med en win2000-server - men det var linux.

8530398[/snapback]

Ja vi hadde ei uke der vi satte opp desktop maskiner og satte opp SMB og diverse slik at dem kunne kommunisere med Windows maskiner/server.

Andre uka skulle vi sette opp diverse servere, webserver, ftp demoner, dns osv

var bare 2 uker vi hadde om Linux, skulle ønske vi hadde 20 :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt første møte med GNU/Linux var med distroen Slackware da jeg gikk på videregående i '99. Brukte det en del før jeg gikk inn i militæret og ikke hadde tid til å fortsette. Linux-bruken lå da brakk en stund, da jeg ikke hadde internet hjemme.

Da jeg begynte på NTNU i 2003 begynte jeg å irritere meg over Windows i så stor grad at jeg begynte å snuse på Linux igjen. De urovekkende nyhetene om "Longhorn" (se link) bidro også en del til dette. Prøvde å finne ut hvilken distro som best støttet multimedia. Fedora ble prøvd, men det fikk jeg aldri installert. SuSE var såpass komplisert å få tak i at jeg ga opp. Falt så tilbake til Slackware som jeg hadde prøvd før, og det gikk særdeles bra. Lydkortet ble oppdaget med en gang (Audigy 2). Strevde riktignok en del med å finne nettverkskortet, men det løste seg med litt jobbing. Og fra da av begynte GNU/Linux å overta mer og mer for Windows. Fikk opp en brannmur, og da kom FreeBSD inn i bildet.

Begynte også å se litt på Solaris, som etter hvert ble gratis å laste ned. I begynnelsen var nok det mest fordi Solaris var "ekte" UNIX mens GNU/Linux og FreeBSD mer var "kopier av originalen". Men det viste seg at Solaris inneholdt en del interessante ting, og når jeg til høsten (foreløpig) skal sette opp en filserver, er Solaris et soleklart førstevalg på den maskinen.

I fjor sommer kastet jeg ut Windows fra hovedmaskinen. Windows hadde utspilt sin rolle på det systemet. Og mitt Core2-system som nå går som brannmur har aldri kjørt windows. Tester også ut FreeBSD på den bærbare maskinen, men det som stopper meg fra å kaste ut Windows også på denne, er kommunikasjon mellom laptop og mobiltelefon over bluetooth, med synkronisering av kontakter osv.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Jeg begynte med Suse Linux sommeren 2003. Etter et par måneder ble det Gentoo, og noen måneder etter det igjen ble det Arch. Slik holdt det seg i flere år, men ifjor la jeg inn Ubuntu og har kjørt det siden. Dog kan jeg ikke utelukke at jeg kaster ut Ubuntu til fordel for Arch igjen.

Jeg prøvde også ulike Linuxdistroer i dualboot før sommeren 2003, men det var da jeg fjernet Windows og fjernet ntfs. Den gangen var jo ikke dvdbrennere mainstream, så det ble endel flytting fram og tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg begynte i april 2006, på den stasjonære maskinen jeg da hadde. Må ha hatt utrolig uflaks, for det var veldig lite som fungerte som det skulle. Ble så irritert at jeg begynte å bruke PCen til foreldrene mine, og orket ikke å gjøre noe mer med Linux-burken. Prøvde med jevne mellomrom å få den til å funke noenlunde greit igjen, men fikk aldri til.

Så solgte jeg den maskinen når jeg kjøpte meg laptop. På laptopen hadde jeg Windows XP en god stund, før jeg for noen måneder siden installerte Linux. Og nå funker det ganske knirkefritt. Bortsett fra trådløst nettverk, som jeg egentlig ikke har noe særlig bruk for.

Lenke til kommentar

Mener det var i 1999 jeg begynte. Fikk tak i en cd med RedHat 5.2, og la inn dette på 486en min, som var det eneste jeg hadde på den tiden. La inn KDE 1.1 etter en liten stund, og ble helt frelst. Når jeg fikk tak i en kjappere pc så kjøpte jeg en boxed SUSE 6.3, og brukte denne ganske lenge. I 2002 så gikk jeg over til Gentoo, og der er jeg enda.

I løpet av disse årene så har jeg prøvd ut mye rart, i søket på det perfekte. Har vært innom alt fra Linux from scratch, til Lindows, og flere BSD varianter. Det har vært en spennende reise! Jeg synes ikke Gentoo er det perfekte for meg, men det er det beste hittil.

Lenke til kommentar

jeg har brukt ubuntu 5,etellerannet gjennom wmvare på en pc med dualboot xp\vista(fsc c1110 se profil)

ubuntuen har jeg brukt som "surfepc" m\ff1,5 og stort sett spill.

siden jeg er helt "fresh meat" på ubuntu så kan det tenkes at jeg kommer til å "falle av lasset"

men hvem vet..? ihvertfall er jeg veldig positiv til linx..

jeg må nok bare sette meg litt mer inn i ubuntu så skal det nok skje at jeg kaster ut win snart eller vista\ubuntu..

who knows?

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Jeg vandret inn i linuxverdenen ved hjelp av Ubuntu. Hadde bare testa Debian med WindowMaker på Drlug før, men fascinasjonen var det fortsatt. Idag bruker jeg Sabayon midlertidig fordi ting ikke fungerer ordentlig på PCen. Skal bytte til Debian senere, når jeg får tatt backup.

Bruker dog Windows også pga. skolearbeid (Photoshop osv.).

Lenke til kommentar
Fikk Ubuntu 4.10 (The Warty Warthog) på TheGathering 2004, og har kjørt Ubuntu fast siden. Før den tid puslet jeg litt med fedora og mandrake :)

Tok et bilde av den:

27304.jpeg

8494240[/snapback]

Hvordan klarte du det, da 4.10 ble sluppet i oktober 2004 og når The Gathering 2004 ble unnagjort i påsken? :)

Men over til det viktige. Testa i 2001 ut RedHat9 og 10 var det vel, men fikk det ikke helt til å stemme. Så gikk det to år og i starten av november mener jeg Fedora Core kom ut. Dette gav meg kicket jeg trengte, og instalerte det både på serveren og som dualboot på desktop. På sistnevnte var jeg innom både FC 2 og 3 også, men da ubuntu kom med 4.10 høsten 2004 ble jeg plutselig konvertet, og har holdt meg til ubuntu siden. 6.10 på server(oppgradert via apt fra 5.10, noe som heldigvis fungerte utrolig bra, tok to hakk i ett pga copy paste fra feil side), 6.06 på laptop og desktop.

Hatt noen ville turer utenom, testa slack(noe som var litt for vanskelig for meg) og suse, samt den nyeste fedora. Eneste som plager meg med linux nå, er de få websidene som krever at du bruker IE 6 med activeX, heldigvis ikke så mange av de, men de få som finnes er døden.

Endret av zeltex
Lenke til kommentar
Mener det var i 1999 jeg begynte. Fikk tak i en cd med RedHat 5.2, og la inn dette på 486en min, som var det eneste jeg hadde på den tiden.

8541565[/snapback]

Tror faktisk jeg begynte omtrent samtidig, vet at jeg installerte RedHat5.2, ingen fancy-schmanzy grafisk installer i den tiden nei, og vindusmanageren hette twm :)

Har vært innom en god del; debian, gentoo, div RH-varianter, men har til slutt landet trygt på ubuntu. Enkel og grei, men det gjelder vel de fleste distroer i dag (sammenlignet med RedHat 5.2)

Lenke til kommentar
Tror faktisk jeg begynte omtrent samtidig, vet at jeg installerte RedHat5.2, ingen fancy-schmanzy grafisk installer i den tiden nei, og vindusmanageren hette twm  :)

Var de virkelig så slemme at de brukte twm som default? :p

Hadde trodd mer på fvwm1/2/95 eller noe slikt. GNOME var vel helt i startgropen tenker jeg, og ikke inkludert i RH enda.

Husker dessverre ikke helt hva som var den første RH-versjonen jeg testet. Må ha vært enten 4.x eller 5.x.

Det er gøy å se tilbake på gamle distroer i hvertfall, og den enorme utviklingen som har funnet sted. Og endringer i GUI er vel ofte det mest åpenlyste (døh!), og utviklingen har jo vært enorm sammenliknet med visse andre proprietære OS :whistle:

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Tror faktisk jeg begynte omtrent samtidig, vet at jeg installerte RedHat5.2, ingen fancy-schmanzy grafisk installer i den tiden nei, og vindusmanageren hette twm  :)

Var de virkelig så slemme at de brukte twm som default? :p

Hadde trodd mer på fvwm1/2/95 eller noe slikt. GNOME var vel helt i startgropen tenker jeg, og ikke inkludert i RH enda.

RH 5.2 hadde GNOME 0.20 :) (med 0.30 i "extra")

Lenke til kommentar

Jeg begynte med gnu/linux høsten 2005 da far min fikk seg ny PC. Jeg fikk lov til å ta ibruk den gamle og da måtte jeg jo teste ut ubuntu 5.10 på den. Var veldig spennende å prøve noe helt nytt(nytt for meg). Har svitsjet mellom KDE og gnome flere ganger før jeg endte opp på gnome som jeg trives best med.

Senere bestemte meg for å installere ubuntu på min litt mer moderne laptop. Det var godt å endelig prøve det ut på en litt kraftigere maskin. Kjører dualboot med winXP på den, men XP har ikke blitt brukt på leeeeenge på den maskinen.

Nå begynte jeg å prøve ut massevis av forskjellige distroer på den gamle PCn. Men gikk alltid tilbake til ubuntu

For rundt en uke siden gikk winxp til hælvette for ørtende gang og jeg måtte reinstallere det igjen så jeg installerte ubuntu 7.04 i samme slengen. Har kun brukt XP i noen par timer pga noe skolegreier siden. Windows kommer nok aldri til å bli mitt hovedOS igjen.

Nå håper jeg bare at alky prosjektet lykkes og at adobe kan lage linuxversjoner av sine programmer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...