Gå til innhold

Når begynte du å bruke et GNU/Linux eller *BSD?

Når begynte du å bruke et GNU/Linux eller *BSD operativsystem på din stasjonær eller bærbar pc? Skriv gjerne også hvilket dette var.  

177 stemmer

1. 1. Når begynte du å bruke et GNU/Linux eller *BSD operativsystem på din stasjonær eller bærbar pc? Skriv gjerne også hvilket dette var.

• Har ikke gjort det enda
      15
    • Prøver febrilsk, men får det ikke til
      9
    • 2007
      24
    • 2006
      37
    • 2005
      19
    • 2000-2004
      55
    • Før 2000
      18

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en laptop for ca et år siden som skulle brukes til skole/jobb/skrivemaskin osv.

Første jeg gjorde da jeg fikk den var å stappa inn en ubuntu 6.06 plate (originale Windows installen ble aldri boota engang :p).

Men så var det mye problemer med diverse drivere, lys spesielt.

Så dagen etter fikk jeg noen kamerater (satte på LAN på det tidspunktet) til å legge inn Gentoo, Dette ble det mye tull og tøys med, MANGE timer med lesing og kløing i hodet, så jeg la inn Windows på den.

Rett etter nyttår skulle vi ha om GNU/Linux på skolen, å alle måtte legge inn en valgfri distro (vi hadde skole PC til dette, men jeg valgte å bruke laptopen), jeg valgte Ubuntu 6.10, å der var det støtte for lyd :D

har brukt den helt frem til helga for ei uke eller 2 siden (en eller 2 dager etter 7.04 kom) da jeg fant ut jeg skulle legge inn en Windows på en egen partisjon siden jeg satte på LAN å fikk ikke helt alle spilla til å funke i wine, og jeg ville begynne fra scratch siden jeg hadde klart å rota til masse etter mye lek og dilling og tøys med ubuntu'en.

Det er vel sånn ca min Linux historie :)

EDIT: må nesten legge med at jeg brukte Gentoo'en i noen mnd (september elns tror jeg) før jeg la inn Windows på en egen partisjon og hadde det slik frem til juletidene da jeg tømte disken helt å la inn windows. Slik det står over kan det virke som jeg fjerna Gentooen ganske kjapt :p

Endret av Firesky
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aller først, rundt 2001 prøvde jeg Red Hat, men endte med Debian på desktopen. Det har vært mye distrohopping fram til idag. Av mine to stasjonære kjører en Arch og den andre Slackware. Veldig fornøyd med det.

Min gamle IBM bærbar kjører for tida Vector, men her leter jeg enda etter noe. Skal ha noe "lett og raskt".

Lenke til kommentar

Jeg la inn Red Hat rundt år 2002 på en gammel pc for å teste det ut, men jeg tok ikke Linux i bruk før jeg la inn Ubuntu i 2005 på en pc. Fra 2006 har jeg brukt det aktivt, og i dag kjører alle fem pcer i huset på Ubuntu, der to av de har dual-boot med Windows. Pcene som kjører dual-boot er de nyeste, men de gamle pcene som kun kjører Linux er stabile som fjell og fullt brukbare. For eksempel den ene av de gamle pcene har maskinvarefeil, og Windows klarte ikke å kjøre sammenhengende i to timer på den, mens Linux(Ubuntu) kan stå i flere måneder kjørende.

En annen eldgammel pc er server, og står på døgnet rundt. Denne blir bare avslått når vi skal på ferie eller noe slikt. Den har ikke låst seg ennå.

Lenke til kommentar

Testet Linux første gang i 97/98, med Redhat 5 tror jeg det var. Brukte det litt, men gikk tilbake til windows siden jeg ikke hadde behov for to os. I fjor så ble jeg sykemeldt i lang tid pga en bruket ankel, og bestemte meg for å sjekke Linux (Fedora Core 5) igjenn (og lære meg PHP/Mysql) siden jeg fikk masse ledig tid. Innstallerte det på maskin nr 2, og der har det blitt værende siden, har oppgradert til Fedora Core 6.

Så jeg svarte 2006.

Så lenge man får en ferdig oppsatt maskin, så skulle de fleste "basis" brukere klare seg lenge med Linux. :) Problemet er nok at de fleste brukere ikke har hørt om Linux, eller ikke føler at de kan nok om data til å begi seg ut på å innstallere noe nytt og så stort som ett nytt OS. Men skal bli spennende og se hvilke resultater som kan komme ut av at du nå kan få Linux ferdig innstallert på Dell maskiner.

Endret av crowly
Lenke til kommentar
Det er vel en annen WM som brukes som default ved UiO. Tidligere brukte de noe som het 'ifvwm' som var en tilpasset versjon av fvwm om jeg husker rett. I dag brukes kanskje fvwm2 eller WindowMaker * ? Men jeg er isåfall enig i at de kunne brukt KDE eller GNOME isteden for å ikke skremme livskiten ut av nye brukere. Så kan heller powerbrukerne endre oppsettet sitt. Tidligere var nok ressursbruk et større tema, også pga tynnklienter, men med nyere fete PCer er det ikke akkurat stress å kjøre de "to store".

8508220[/snapback]

Det stemmer at det er fvwm2 som er standard idag.

Rett etter nyttår skulle vi ha om GNU/Linux på skolen, å alle måtte legge inn en valgfri distro (vi hadde skole PC til dette, men jeg valgte å bruke laptopen), jeg valgte Ubuntu 6.10, å der var det støtte for lyd :D

8508284[/snapback]

Damn, hadde dere om Linux på skolen? Hvilket fag var det, og på hvilket klassenivå? Jeg hadde aldri om Linux på skolen. :cry:

Lenke til kommentar

8508284[/snapback]

Damn, hadde dere om Linux på skolen? Hvilket fag var det, og på hvilket klassenivå? Jeg hadde aldri om Linux på skolen. :cry:

8511102[/snapback]

VK2 Serviceelektronikk med fordypning innen data.

Dem skal bytte navn på linja så tror det blir hetende VG3 dataelektronikk fra neste år elns.

Lenke til kommentar
Anbefalt lesestoff angående overgangen til Linux og hva et Linux system må kunne gjøre: http://catb.org/~esr/writings/world-domina...nation-201.html

8495895[/snapback]

Har lest det meste av den artikelen, og den belyser problemene til Linux godt. Kort og godt så koker det ned til "utfordringene er ikke tekniske, men juridiske". Her er ett godt eksempel:

Our biggest problem can be summed up in one question: "What are we going to do about iTunes?" Apple's iTunes is a service that has become lifestyle-critical for tens of millions of people. Try selling Linux to any end-user under 30 and one of the first questions you're likely to hear is "Will it play with my iPod?"

Some Linux boosters reply that we already know how to enable iPOD users to load songs onto their iPODs, and even how to replace the iPOD firmware with software that doesn't have Apple's DRM restrictions. This, alas, is just another way of missing the point. It isn't what we can do that matters, it's what we can't do — which is supply a legal iTunes client that works out of the box as seamlessly as Apple's own software. Technically, this would be easy; it's the threat of lawsuits that makes it hard.

Så det er ett lite stykke igjenn til dette punktet,

... an end-user's ideal experience is the iMac's three step installation: take it out of the box, plug it in, press the "on" button.

når en del av det man trenger kan befinne seg i gråsoner av lovlighet. Men artikelen tar hovedsakelig for seg Usa, og lovene dems gjelder jo ikke over alt :)

Kan bli spennende å se hva som vil komme av at Kina og India er på full fart fremover. Vil M$ og de andre klare å få like godt fotfeste der som i resten av verden ? Eller kan Linux (elle andre alternativ) bli ett dominat OS ?

Lenke til kommentar

I den artikkelen er vel strengt tatt problemet iTunes og ikke Linux. Klart det er dumt for mange iPod-eiere at disse proprietære DRM-løsningene fungerer rett ut av boksen på Linux, men hvem er det sin skyld? ;)

Rettet ;)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
I den artikkelen er vel strengt tatt problemet iTunes og ikke Linux. Klart det er dumt at disse proprietære DRM-løsningene fungerer rett ut av boksen på Linux, men hvem er det sin skyld? ;)

8512423[/snapback]

Jeg synes det hadde vært mer synd om det fungerte. De som bøyer seg med lua i hånda for DRM, er ikke akkurat målgruppen for FOSS.

Lenke til kommentar

Slik jeg leser artikkelen handler den om utfordringene ved å overta og dominere desktop markedet når dette skifter over til 64bit.

At iTunes/iPod er en av problemstillingene som fremheves er dette fordi linux-verden ikke kan tvinge hverken forbrukere til ikke å kjøpe, eller produsentene til ikke å produsere, slike produkter. Eneste løsning er å på en eller annen måte tilpasse oss situasjonen, som også ESR/Rob Landley snakker om.

På en annen side syns jeg det fortsatt gjenstår litt for å kunne si at 64 bit kommer til å overta på samme måten som 32 bit fra 16, og 16 fra 8 bit, på desktop markedet.

Servere har lenge vært 64 bit og er oftest mye mer avhengig av dette enn desktoper. Se på en gjennomsnitts PC bruker i verden og du vil egentlig ikke se noen åpenbar grunn til at han/hun må gå over til 64bit.

Altså syns jeg ESR/Rob Landley legger litt for stor vekt på innledningen til artikkelen, det kommende skiftet vegg fra 32bit over til 64bit. Selvfølgelig kan jeg ta feil, men foreløpig syns jeg skiftet 32->64bit blir mer drevet av produsentene av CPU, enn av forbrukerene av software, som spilte større rolle i tidligere overganger.

En annen sak er at jeg syns ESR/Rob Landley gjør noen små feilvurderinger, blant annet impliseres det sterkt (imho) at DRs CP/M forsvant pga fokus på 8bit når markedet gikk mot 16bit. Men hva da med prisforskjellen mellom CP/M og MS-DOS? Og alt tullet rundt IBMs PC og hvilket os den skulle kjøre? Dessuten var Gary Kildall en hacker/geek. Bil Gates er en foretningsmann. Høres banalt ut, men en viktig forskjell.

En bra til meget bra artikkel, men jeg tror kampen om å bli det dominerende 64 bits OSet hadde vært større og viktigere om MS hadde sluppet Vista som eksklusivt 64bit.

Lenke til kommentar

Artikkelen begynner med en del påstander som ikke nødvendigvis er riktige:

Hvis et operativsystem når 50% markedsandel vil det automatisk og gradvis få økende markedsandel opp mot en monopol status. - Og dermed sette markedstandard. Derfor mener de at det dominerende operativsystemet også vil sette markedstandard.

Og de setter 30% desktop markedsandel for GNU/Linux ved utgangen av 2008 som en hard grense for hvorvidt GNU/Linux kan bli den neste standarden for skrivebord-OS.

Poenget deres er at når 4GB ram blir for lite for lav-budsjett-brukerne, vil alle måtte bruke et 64-bit OS og at ingen 64-bit desktop OS nå er i noen posisjon til å fylle alle slags brukeres behov derfor at ingen "seier herre" allerede er gitt.

Men de er GNU/Linux tilhengere og de glemmer at dersom Windows 64-bit vil se likedan ut som 32-bit versjonen og oppføre seg likedan, vil de fleste som er vant med å bruke det også fortsette å bruke det.

De glemmer også at GNU/Linux bruken på desktop har vokst med rundt 2-300% hvert år i det siste. - Så "kampen om å være standard desktop" er nok ikke tapt selv om GNU/Linux ikke skulle ha 30% markedsandel innen 31.12.2008.

Edit: For å være on topic: Byttet vel til å bruke GNU/Linux som primær OS i 2003.... Debian.

Endret av HavarN
Lenke til kommentar

Mine første erfaringer med Linux var ca 2000, da jeg prøvde både Red Hat og Mandrake. Før dette har jeg brukt Solaris og Minix, sistnevnte på min gamle Amiga 500. Slå den barn! Gikk så over til Suse som ble min eye-opener. Hjemme kjører en Suse-server LAMP, Samba og ftp. Kjøpte Suse i butikk og fikk 1000 sider god dokumetasjon, det anbefales selv om det strider mot manges overbevisning. Prøver nå Ubuntu og er positivt overrasket.

På desktopen har ikke Linux overlevd særlig lenge. Min arbeidsgiver defaulter til Windows, og programvaren jeg bruker nå utelukker en fullstendig overgang. Leter etter alternativer, men har ennå ikke fått dekket behovene. (Offtopic: Jeg vil ha et litteraturreferanseprogram som er integrert med med OO Writer)

IP

Lenke til kommentar

Min første Linux-erfaring er fra desember, 2005. Skjønte ingenting og gikk dermed tilbake til trauste Windows. Noen mnd. senere leste jeg en artikkel om Linux, og bestemte meg for å gi meg i kast med Linux igjen. Ettersom jeg tidligere hadde testet Ubuntu, bestemte jeg meg for å prøve en annen distro. Valget falt på Slackware, og jeg har nå brukt den hver eneste dag i noen mnd. Kommer nok ikke til å skifte heller, med det første.

Lenke til kommentar
I den artikkelen er vel strengt tatt problemet iTunes og ikke Linux. Klart det er dumt for mange iPod-eiere at disse proprietære DRM-løsningene fungerer rett ut av boksen på Linux, men hvem er det sin skyld? ;)

Rettet ;)

8512423[/snapback]

For å utdype litt. Som andre har påpekt så handler artikelen om å få Linux som dominant desktop OS for 64bit. Men jeg mener at mange av de utfordringene de tar opp kan overføres til problemstillingen om hvordan få Linux til å få større markedsandeler eller bli ett dominant OS også på 32bit. For folk flest så har ikke tekniske finesser, åpen/lukket kildekode, DRM osv noe som helt betydning, de ønsker kun at ting skal fungere som forventet i det de skrur på. Da blir problemstillinger som "fungerer iTunes på Linux ?", "kan jeg spille av dvd, mp3?" osv det som vil ha stor betydning for valg av OS, de vil ha sine favoritt programmer og dingser til å fungere med en gang uten å måtte gjøre noen "grep".

Lenke til kommentar

Jeg begynte selv høsten 2006, etter ett foredrag av kyrsjo her på forumet om linux bestemte jeg for å legge inn fedora core 6, men siden det var for mye styr med nettverket ble det kastet litt for fort ut igjen. Desember 2006 bestemte jeg meg for å gi det ett nytt forsøk, og la derfor inn Ubuntu edgy, som jeg nå har brukt siden da. Etter at jeg fikk ting til å fungere skikkelig der har jeg så og si ikke brukt windows partisjonen min.

Til sommerferien blir det også ett distroskifte til arch. Har funnet ut at jeg har lyst til å lære meg så mye som mulig, pluss at jeg vil bestemme helt selv hva slags pakker som skal inn på min data. Har likt godt det jeg har hørt om arch, derfor falt valget der. Må dessverre vente til sommeren, siden jeg er redd det kan bli litt mye styr og jeg ikke vil risikere å ikke ha data rundt eksamen :p

Lenke til kommentar

Testa Linux for første gang i 1998, var RedHat 5.0 om jeg ikke husker helt feil. Har testa noen forskjellige distroer gjennom åra: Trustix, Debian (MIPS-utgaven på en SGI Indy), Slackware, Mandrake, Ubuntu/Kubuntu, Fedora Core er de jeg kan huske.

Kjører for tia Ubuntu 7.04 på laptopen og Ubuntu 6.06 på stasjonære, men begge har også Windows XP installert. :blush:

Lenke til kommentar

Det var er hard valg mellom "Før 2000" og 2005. Jeg har smådrevet med fedora, dsl, lfs o.l siden 98, men det var ikke før i 2005 de ble fast dooubleboot med winXP. Så snart Ubuntu 7.04 kommer i posten blir det singleboot med "Livlig Hjortekalv"

8508284[/snapback]

8511102[/snapback]

VK2 Serviceelektronikk med fordypning innen data.

8511310[/snapback]

Vi også - det var riktignok en debianserver i samarbeid med en win2000-server - men det var linux.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...