Gå til innhold

Når begynte du å bruke et GNU/Linux eller *BSD?

Når begynte du å bruke et GNU/Linux eller *BSD operativsystem på din stasjonær eller bærbar pc? Skriv gjerne også hvilket dette var.  

177 stemmer

1. 1. Når begynte du å bruke et GNU/Linux eller *BSD operativsystem på din stasjonær eller bærbar pc? Skriv gjerne også hvilket dette var.

• Har ikke gjort det enda
      15
    • Prøver febrilsk, men får det ikke til
      9
    • 2007
      24
    • 2006
      37
    • 2005
      19
    • 2000-2004
      55
    • Før 2000
      18

Anbefalte innlegg

Mitt første møte med *nix-verdenen ble Slackware i 1997 en gang, husker jeg lastet ned et helt avsindig antall pakker + et bootdisk-image via FTP.. hadde ISDN på den tiden, tror det tok et par dager.

Å finne ut av hvordan alt dette skulle installeres var litt brutalt for en som var vant til DOS og Windows 95, men 2-3 ødelagte FAT-partisjoner og noen hodepiner senere, så var det installert!

Lekte meg en ukes tid før det ble byttet ut med Windows 95 igjen, men jeg hadde lært _MYE_ på den korte tiden.

Siden den gang har jeg vekslet litt mellom Windows og Linux og såvidt FreeBSD på desktop, og Linux og FreeBSD på server.

Bruker idag Ubuntu (nylig oppdatert til Feisty) på laptopen, og Ubuntu Edgy på serveren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er vel en av de som vil ha det så lett som mulig og at mest mulig skal fungere etter installasjonen. Jeg prøvde meg litt på Mandrake og Redhat i 2002, grunnen til det var at jeg var lei av Microsofts dominanse og r*vkjøring av brukerne som mer eller mindre frivillig var med på løpet. Jeg ville være med på å bryte sirkelen.

Jeg var ikke veldig fornøyd med Linux i starten, syntes det var knotete og lite brukervennlig for nybegynnere, noe det også var dengang hvis du ikke visste hva yum eller apt-get var. GUI-frontend for dette fulgte ikke med i Fedora da jeg prøvde det, men fant tilfeldigvis ut av det på et nettsøk en gang. Da ble jeg også kvitt mye av dependency-hell som jeg syntes var det største problemet med Linux (altså yum og apt-get var der hele tiden, men Fedora skjulte den godt). Jeg syntes pakkehåndteringssystemet rett og slett var genialt, siden man kunne få tak i det meste av programvare bare med noen få klikk.

Jeg vil fortsatt ha det enklest mulig og har slått meg til ro med Ubuntu, som jeg har brukt siden 5.10. Nå er jeg glad for at Ubuntu (og sikkert andre) har fått til en desktop som mainstream-brukere lett kan ta i bruk. Når man nå får distribuert Linux sammen med PC, tror jeg det kan se lyst ut for framtiden. :thumbup:

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar

Jeg startet så smått med Red HAt i 1998- 1999. Kjørte Linux paralellt med windows fram til ca. 2003- 2004 da jeg avinstallerte windows etter at den kræsjet og dro med seg eksamensoppgaven min blant annet i døden.

I dag kjører jeg MacOS på powerbooken. Noe annen pc har jeg ikke på hybelen.

Lenke til kommentar

Prøvde å innstallere mandrake på maskina mi i 2004, men fikk ikke opp noe grafisk så jeg fortsatte med Windows fram til sommeren i fjor da ubuntu 6.06 kom ut. Så straks at denne linux-distroen hadde bedre støtte for drivere og annet så da kjørte jeg Ubuntu sammen med windows et par uker og sletta windows etter jeg hadde testa ubuntu tilstrekkelig. Kjører ubuntu også i dag.

Lenke til kommentar

Første forsøk var med Red hat i 97. Kom aldri ordentlig inni alle kommandoene så jeg gikk tilbake til Windows. Har prøvd diverse distroer opp igjennom årene, deriblant Mandrake og Fedora.

Installerte Ubuntu 6.06 i fjor sommer, lekte meg med de forskjellige buntu variantene og fant ut at jeg liker Kubuntu best.

Anbefalt lesestoff angående overgangen til Linux og hva et Linux system må kunne gjøre: http://catb.org/~esr/writings/world-domina...nation-201.html

Lenke til kommentar

Installerte Ubuntu Linux 6.10 på min første helt egne PC nå litt før jul i fjor, og har aldri sett tilbake.

Vi brukte Linux på skolen for noen år siden,og men da syntes jeg at det var noe herk og skikkelig stygt (alt var satt til lilla og jeg kunne selvfølgelig ikke nok til å fikse på det), men heldigvis endret disse meningene seg :D

Den største årsaket til at jeg begynte med Linux var jo at jeg begynte med programmering og fikk kjennskap til GPL-lisensen som jeg syntes var en genial idé. Var også mektig imponert av Beryl, selv om jeg i ettertid ikke bruker det så ofte.

Prøvde i begynnelsen en del ganske kule Live-CDer som Knoppix (og Snøfrix), Ubuntu, Xubuntu og Sabayon.

Endret av -XaHc-
Lenke til kommentar

Begynte med SuSE 9.1 i 2004 jeg da. Har kjørt (K,X)Ubuntu, Slackware, NetBSD, FreeBSD, OpenBSD, Solaris, WIndows, Debian, Vidalinux, Knoppix, Fedora, Mandrake/Mandriva, Archlinux og Gentoo. Holder meg til Gentoo, som er min favoritt distro. I min slackware tid brukte/utviklet jeg dracolinux.

EDIT: Ikke glem dracolinux!

Endret av hotstian
Lenke til kommentar

Begynte prøvde først Mandrake for en del år tilbake, men var ikke fornøyd, syntes det var tregt og fungerte dårlig i forhold til windows xp.

På VK1 i 04/05 hadde jeg ett prosjekt der Linux stod for tyngden, installerte Slackware og knota mye, men knoting gjør att man lærer!

Brukt slackware på server etter den gang, høsten 06 gikk jeg også over til Ubuntu på desktop, har tripple boot (Ubuntu, win og backtrack) men besøker sjeldent min gamle venn windows.

Lenke til kommentar

Siden jeg startet å studere har jeg ikke hatt stasjonær pc, men kun laptop med Ubuntu linux. Foretrekker også å bruke linux på Universitetet sin maskinpark :) Har vært fri fra Microsoft sine klør siden august 2006. Er glad for at jeg får dekket så og si hele behovet mitt med Ubuntu! Får til og med lagt inn bilder fra Canon digitalkamera. Og webcam fungerer i aMSN.

Lenke til kommentar

Starta med SuSE på en bærbar da jeg gikk på høyskolen fordi jeg var missfornøyd med Fedora (som skolen brukte i dualboot med win2K).

Starta med Slackware etter en skolekompis snakket varmt om det, og har ikke sett meg tilbake siden.

Bruker nå Slackware og slack-deriverte distroer (prøv Dracolinux folkens =), pluss NetBSD og IRIX.

Lenke til kommentar

Begynte i 2004 med fedora core 3. Ble aldri noen stor suksess, men etter å ha vært innom mandrake og suse fant jeg tilslutt ubuntu 5.04 som jeg ble så glad i at jeg kvittet meg med windows når 5.10 releasen kom. Slik kjørte jeg fornøyd et halvt år til jeg fikk et spill til jul jeg trengte windows for å kjøre. Synes det er tungvindt å dualboote, så har nå bare windows på desktop maksina (planer om å hive det ut igjen om ikke så lenge), mens jeg har ubuntu på laptop'en.

Lenke til kommentar

Jeg startet med Linux fra dag 1 på universitetet (2002), så jeg fikk en del Linux-kunnskap før jeg startet bruke det hjemme. :)

Uansett, det tok omtrent to år siden introduksjonen til Linux på universitetet før jeg installerte Fedora Core 2 på hjemme-PC'en (høsten 2004). Jeg følte meg ikke helt komfortabel med Fedora, og ble anbefalt Suse 9 istedet. Ny som jeg var på å konfigurere en Linux-maskin selv, hadde jeg store problemer med å få surround til å funke på lydkortet, og ga opp til slutt etter at jeg hadde brukt altfor lang tid på det.

Litt over et år senere (starten av 2006) fikk jeg en gratis Ubuntu-CD (5.10), og bestemte meg for å gjøre et nytt forsøk, denne gangen på laptopen min. Nesten alt funket ut av boksen, så jeg lot Ubuntu være installert. Etter det bestemte jeg meg for å endelig gjøre en permanent overgang til Linux. Jeg var virkelig lei Windows, og skulle over koste hva det koste vil.

Jeg opprettet Ubuntu i dual boot med Windows på min gamle desktop sommeren 2006, og brukte de om hverandre, men Windows var fortsatt mitt hovedsystem. Siden jeg skulle få meg ny PC ved årskiftet 2006/2007, var det mest hensiktsmessig å vente med den fullstendige overgangen til da. Det gjorde jeg, og har vært total Linux-bruker siden da. Windows er fortsatt installert for spill da, men det er alt den er til. :D

Syns jeg brukte litt lang tid på overgangen, nå som jeg ser det skrevet ned. :dontgetit:

Edit: Liten feil

Endret av miceagol
Lenke til kommentar
Vi brukte Linux på skolen for noen år siden,og men da syntes jeg at det var noe herk og skikkelig stygt (alt var satt til lilla og jeg kunne selvfølgelig ikke nok til å fikse på det), men heldigvis endret disse meningene seg :D

8496402[/snapback]

Akkurat det er ufattelig dumt egentlig, for det gir ikke et bra førsteinntrykk:

- Har du hørt om Linux?

- Ja, så det på skolen en gang. Det var skikkelig stygt.

Også terminalstuene på UiO har ikke pent standardoppsett. Det kan lett endres, men nye brukere får altså det inntrykket av Linux dersom de ikke bruker det ekstensivt.

Lenke til kommentar
Også terminalstuene på UiO har ikke pent standardoppsett. Det kan lett endres, men nye brukere får altså det inntrykket av Linux dersom de ikke bruker det ekstensivt.

8502882[/snapback]

Støtter den. Ikke bare er XFCE (?) stygt som juling, det har en window handling som er HELT på trynet. Har mest lyst til å begynne å grine når jeg bruker det systemet. Kunne vært mer tilgjengelig hvordan man faktisk bytter skrivebordsmiljø. Blir så mye bedre når man bytter til Gnome.

Endret av mFaFa
Lenke til kommentar
Støtter den. Ikke bare er XFCE (?) stygt som juling, det har en window handling som er HELT på trynet. Har mest lyst til å begynne å grine når jeg bruker det systemet. Kunne vært mer tilgjengelig hvordan man faktisk bytter skrivebordsmiljø. Blir så mye bedre når man bytter til Gnome.

8503265[/snapback]

Du blander nok litt her ;)

XFCE er ikke stygt, og likner i nyere versjoner på en slags GNOME "light", og baserer seg også på GTK. Vindubehandlingen er vel praktisk talt identisk med GNOME også. XFCE har liknende paneler, programmeny, og selv filbehandleren har blitt mer lik og har samme type navigering som Nautlus, etter at de gikk over til Thunar. Riktignok adskillig mer spartansk.

Det er vel en annen WM som brukes som default ved UiO. Tidligere brukte de noe som het 'ifvwm' som var en tilpasset versjon av fvwm om jeg husker rett. I dag brukes kanskje fvwm2 eller WindowMaker * ? Men jeg er isåfall enig i at de kunne brukt KDE eller GNOME isteden for å ikke skremme livskiten ut av nye brukere. Så kan heller powerbrukerne endre oppsettet sitt. Tidligere var nok ressursbruk et større tema, også pga tynnklienter, men med nyere fete PCer er det ikke akkurat stress å kjøre de "to store".

Beste måten å skremme en newbie fra linux, er vel å sette opp maskinen med 'twm', og sånn standard sort-hvit prikkete rastermønster som bakgrunn som man får vondt i øynene av å se på :p

* WindowMaker har en noe uvandt håndtering av vinduer og knappene på vinduenes tittellinje. Det er inspirert av OSet til NeXT (OpenStep). Det har ikke overraskende en del likhetstrekk med hva man finner i det nyere MacOS X, med det store panelet som brukes både til å starte programmet, men også bytte til allerede åpne programmer.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Begynnte og bruke det for ca 2 måneder siden. Begynnte med ububtu 6.10 og jobber meg nå inn i linux verden, en plass jeg trives ganske godt i, per nå kommer jeg bare på et minus og det er at jeg ikke får amsn til og funke, men det er jo min egen feil.. Akuratt nå sitter jeg faktisk på laptopen min hos en kompis, som enda ikke har fått linux. Var helt forferdelig og komme tilbake til windows..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...