Gå til innhold

Når begynte du å bruke et GNU/Linux eller *BSD?

Når begynte du å bruke et GNU/Linux eller *BSD operativsystem på din stasjonær eller bærbar pc? Skriv gjerne også hvilket dette var.  

177 stemmer

1. 1. Når begynte du å bruke et GNU/Linux eller *BSD operativsystem på din stasjonær eller bærbar pc? Skriv gjerne også hvilket dette var.

• Har ikke gjort det enda
      15
    • Prøver febrilsk, men får det ikke til
      9
    • 2007
      24
    • 2006
      37
    • 2005
      19
    • 2000-2004
      55
    • Før 2000
      18

Anbefalte innlegg

Hei sann.

Hvert år, uten unntak, sies det jo at "2006 kommer til å bli året Linux blir stort og mainstream". Dette har jo enda til gode for å skje. Et problem med å måle dette er jo nettopp at det finnes veldig få tall over hvor mange som bytter over til et friere operativsystem.

Jeg personlig, synes at 2007, foreløbig, har vært et veldig interessant år. Det har vært en del store nyheter og diskusjoner innen Linux og frie operativsystemer i det siste, og da ikke bare i år men også en del i fjor. For å gi et eksempel; Dells engasjement i Linux forhåndsinstallert på diverse maskiner. Personlig så ble jeg svært positivt overrasket over den ekstreme pågangen da Fiesty Fawn kom ut. Det er jo også overraskende ofte hvor mange forum tråder som omhandler det å bytte fra Windows til Linux, og da ikke bare på diverse linux forum over hele verden, men også her på hw.no.

Som jeg sa så er jeg veldig interessert i ha noen tall over personer som har gått over fra Windows til Linux de siste årene og lurte derfor på om du kunne sette opp en tråd med en avstemming om når man byttet.

Jeg synes det var en god idé med en sånn avstemning og har laget den nå med spørsmålet og svaralternativene som ble foreslått.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takker så meget!

Personlig begynte jeg i 2006, da ca et halvt år etter at jeg hadde fått installert Slackware på en server. Jeg begynte en eller to dager etter at Ubuntu Dapper ble utgitt. Nå har jeg tatt spranget videre til Arch Linux, men bruker fortsatt Ubuntu Edgy på laptopen.

Lenke til kommentar

Jeg svarte 2006.

Da kjørte jeg Ubuntu 5.04(?) i tre mnd parallelt med windows pga spill og lignende. Men så ble det trangt om plassen på maskinen og måtte velge mellom Ubuntu eller windows, og det var en del programmer jeg trengte i windows så falt valget desverre på det.

Nå når Ubuntu 7.04 gjorde jeg et nytt forsøk men grunnet mangel på drivere til X-Fi så ble det heller ikke mye brukt denne gangen.

Men nå ser det lysere ut med en laptop på vei og den har jeg tenkt å ha fri for M$ sin software.

Lenke til kommentar

Hm, installerte Slackware en gang i... 2003 - 2004? Brukte det en lang stund, før jeg distrohoppet leeeeeenge. Så har jeg slått meg til ro med at jeg bruker tre forskjellige operativsystem: SUSE, Windows og FreeBSD.

Lenke til kommentar

Jeg har brukt diverse Live distroer litt nå og da etter behov før, (Knoppix, Ubuntu, Gparted, ++) men installerete Ubuntu på den bærbare i fjor (dualboot med windows) og har latt det bli med det. I 2005 la jeg inn BSD-baserte M0n0wall på en gammel stasjonær som brukes som router. Nå har jeg Ubuntu på en av de mer brukte stasjonære også, sammen med windows. Kommer sikkert til å innstallere Ubuntu på en maskin til snart. Serveren min har kjørt med OpenSuse i ca 2 måneder nå.

Lenke til kommentar

Begynte i natt. Først skulle jeg ta backup av hardisken, og la derfor filene mine inn på den eksterne hardisken til en kamerat av meg på et lan. Datamaskinen kjørte linnux, og hardisken var satt opp med et filformat for linux. Da jeg hadde lagt over alle filene, og skulle kopiere dem tilbake, klikket bagge datamaskinene. Deretter sjekket vi om hardisken var lesbar, noe den ikke var. Det vil si: Det sto at registeret ikke var lesbart, men at filene ville vært lesbare hvis registeret hadde funket :S

Siden ingen av oss hadde noe VELDIG viktig på hardisken, formaterte vi den, og jeg mistet 100 gb med lagring :(

Men nå sitter jeg på linux, og vil NESTEN si det var verdt det (fikk jo litt ekstra med lagringsplass).

Lenke til kommentar

Min første linux erfaring var da jeg startet på høyskolen i 99. Vi brukte da debian, og jeg bruker debian den dag i dag som server (Debian er et glimrende server os).

Bruker fortsatt windows på laptopen, men det er pga en del programvare som det ikke finnes reelle alternativer til linux.

Lenke til kommentar

Startet i fjor sommer, med SuSE 10.1 på nyinnkjøpt laptop. Skiftet i februar til Ubuntu 6.10, som jeg fortsatt bruker etter å ha fått problemer med hardwarestøtten etter oppgradering til 7.10. Trives egentlig bedre og bedre med Linux, og savner vel stort sett ... ingenting?

Lenke til kommentar

Begynte å teste linux som smått rundt Red Hat 6.0 (leenge siden), og husker jeg kjørte Fedora Core 2 fast på laptopen. Men jeg begynte ikke å bruke linux på hovedmaskinen hjemme før jeg fikk fatt i Ubuntu Warty (4.10) høsten 2004. Før det hadde jeg testet ut Gentoo, FC3, FC4, Knoppix, Mandrake 9.1, Mandrake 10 og mye annet sært. :)

Lenke til kommentar

Første skikkelige møte med Linux var rundt 1997-98. Jeg var borti både Linux, Solaris og litt IRIX. Første møte med en eller annen Unix-variant var faktisk mye tidligere - en gang mens jeg var liten drittunge på 80-tallet tror jeg, uten at jeg husker altfor mye av det.

Men jeg ønsket selvsagt legge inn Linux på egen PC. Det var litt knot i starten, og mye hopping mellom distroer. Ville vel helst kjøre Debian pga. pakkesystemet, men sleit med å komme igang, så endte med at jeg primært kjørte RedHat isteden, siden det var mye enklere å installere og funka mer out of the box. Dessverre var rpm-opplegget en vits sammenliknet med Debian's apt-get & co.

Mystisk at ingen andre bruker debian

8495020[/snapback]

Jeg har kjørt Debian på server i lang tid. Kan anbefales :)

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jeg er vel en av mange som i mange år har hatt lyst til å prøve Linux, men aldri fikk gjort det :p

Sent i fjor installerte jeg Ubuntu 6.10 og det fungerte fint. Jeg brukte en del til på å skjønne dette med hvordan harddisker var navngitt (C:\ versus sda1) og hva mount-points egentlig var, men alt ordet seg :)

Det gikk ikke lenge før jeg følte at Ubuntu var litt "kjedelig" (selv om jeg er helt med på at det er en flott Linux-distro). Så etter nyttår installerte jeg ArchLinux 0.8 beta. Her var ting helt annerledes (dvs. det var nesten ingenting i det hele tatt :p), men jeg følte og at ting var litt mer "ryddig" og oversiktlig (færre filer i /etc som jeg ikke hadde peiling på var for noe, osv.)

Er veldig fornøyd med ArchLinux til nå i hvertfall :)

Endret av øsse87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...