hean Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Var på HifiKlubben i dag for å høre om Denon AVR 3806 fikk en arvtager til høsten når Denon kommer ut med nye forstekere. Under samtalen snakket vi om hvor mye utvikling som har skjedd på hjemmekinosiden de siste årene. Da kom jeg til å nevne at det er dårlig at Denon 3806 ikke har sunket i pris til tross for at den har vært på markedet i over 2 år. Da stivnet selgeren litt i blikket å spurte.... hvorfor det? Det kom liksom litt overaskende for jeg trodde ærlig talt at det var noe alle skjønte men ha påsto hardnakket at Denon AVR 3806 var ett akkurat like bra kjøp som for 2 år siden. Så jeg spurte forsiktig om han mente at utviklingen på hjemmekino har stått stille de siste par årene... nei selvfølgelig ikke sier han. Derfor spør jeg igjen hvordan han kan mene at denne forsterkeren er ett like bra kjøp i dag som for 2 år siden.... da begynner han å nevne alt som er bra med forsterkeren og alt den har, osv osv. Hva mener dere egentlig om en slik selger, som hardnakket påstår at en 2 år gammel forsterker er ett like godt kjøp i dag som for to år siden med samme pris parallelt som har forteller hvor mye hjemmekinoen har utviklet seg i det siste. Det gjør ihvertfall valget mitt mellom Denon og Yamaha meget klart, har fått helt utmerket service på Elkjøp Leangen og der vil nok alle tusenlappene havne når den tid kommer til høsten. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 vell , en selger er alltid en selger , sånn er det . de vill alltid selge sitt produkt Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 vell , en selger er alltid en selger , sånn er det . de vill alltid selge sitt produkt 8493885[/snapback] Vel i dette tilfellet skjedde det motsatte, skulle jeg til formodning velge Denon reiser jeg til en annen butikk eller bestille på nett Lenke til kommentar
hean Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 Må legge til at han demonstrerte noen B&W høyttalere kombinert med forsterkere fra Classe til en kunde og skrudde opp bassen så den ødela sangen helt. Hørtes nesten ut noen billige boomboxer fra Cerwin Vega som sto og slo men sannheten er at det var utstyr til nesten 200 000 kr som sto og spilte. Ikke rart at folk ikke kjøper skikkelig utstyr med slike demoer. Kunden ba fort om en ny plate men det han ikke skjønte var at det ikke var musikkvalitetens feil. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Hmmm. Det er vell en kjennsgjerning at high end audio utstyr faller svært sakte i pris. Og utviklingskostnadene går jo gjerne ikke særlig ned på utstyr som det produseres begrensede mengder av. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Dette gjelder ikke kun forsterkere. Husker at jeg har ønsket Dali Concept 6 siden 2004, og regnet med prisen på 3.500 ville gå ned med tid. Men skjedde dette? Neida,de satte faktisk opp prisen til 4.400 Regner med dette har blitt gjort som følge av at den har blitt populær,men det rettferdigjør ikke en så stor prisøkning. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 DanielL: Mulig at prisen på noen av komponentene i den har gått kraftig opp. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Med det mener du? At elementene for eksempel har blitt dyrere å produsere og at det da er ok å dytte opp prisene på nesten utdaterte produkter? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Om den er så populær som du sier, så er den vell ikke nesten utdattert. Og om valget står mellom å avslutte produksjonen der og da, eller kjøre opp prisen, så er vel valget ganske klart. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Vel,utdatert var kanskje litt sterkt ord fra min side. Men jeg mener nå at når de har en pris som de har stått på lenge,burde de kunne stå på denne i det minste. Spesielt når de har en del etterspørsel på dem, skal da ikke være problemer med overskudd med tanke på det? Lenke til kommentar
bruno Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Vel,utdatert var kanskje litt sterkt ord fra min side. Men jeg mener nå at når de har en pris som de har stått på lenge,burde de kunne stå på denne i det minste. Spesielt når de har en del etterspørsel på dem, skal da ikke være problemer med overskudd med tanke på det? 8494672[/snapback] Fornuftig prising er jo det som markedet vil gi, hvis de tjener mer penger ved å øke prisen selv om salget går ned er fornuftig. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Vel,utdatert var kanskje litt sterkt ord fra min side. Men jeg mener nå at når de har en pris som de har stått på lenge,burde de kunne stå på denne i det minste. Spesielt når de har en del etterspørsel på dem, skal da ikke være problemer med overskudd med tanke på det? 8494672[/snapback] Fornuftig prising er jo det som markedet vil gi, hvis de tjener mer penger ved å øke prisen selv om salget går ned er fornuftig. 8495274[/snapback] Sitat fra HiFiklubben: ”Direkte-til-deg”-politikk gir deg de laveste prisene i hele Europa? Vi handler nemlig direkte fra produsent, sånn at du får kvalitet for hver krone fremfor å sponse griske grossister og mellommenn. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Hmmm. Det er vell en kjennsgjerning at high end audio utstyr faller svært sakte i pris. Og utviklingskostnadene går jo gjerne ikke særlig ned på utstyr som det produseres begrensede mengder av. 8494062[/snapback] High End? Nå er vel ikke akkurat denne resceiveren High End. Skjønner at noen vil kalle det dette men der er ihvertfall jeg uenig. Uansett.... 2 år.... ikke en krone i prisnedgang.... like bra kjøp Lenke til kommentar
ulfsn Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Nå er det ingen garanti for at nyprodusert utstyr nødvendigvis er bedre enn eldre i dette prisleiet,men uansett er det nå engang slik i markedet at det som begynner å bli noen år skal settes ned i pris.Desverre fungerer det ofte som et tveegget sverd,om en produsent har vært uvanlig heldig med et produkt,så føler de likevel presset for å komme med noe nytt for å holde prisene oppe.Da er det ikke sikker at etterfølgeren blir like god.Dette vet fabrikkene godt,og derfor ser vi ofte mk2,spesial edicion og såkallte signaturmodeller av eldre utgaver.Uansett hva vi tror,så er ikke det nødvendigvis for å tvære mest mulig gryn ut av intetanende kjøpere.Like ofte er det pga de vet at de har et godt produkt som de gjerne vil selge.Om du skal kjøpe utstyr fra en stooor produsent,kan det være lurt å kjøpe slike utgaver.Da slipper du vanligvis å bli prøvekanin! Mvh Rune Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Nå er det ingen garanti for at nyprodusert utstyr nødvendigvis er bedre enn eldre i dette prisleiet,men uansett er det nå engang slik i markedet at det som begynner å bli noen år skal settes ned i pris.Desverre fungerer det ofte som et tveegget sverd,om en produsent har vært uvanlig heldig med et produkt,så føler de likevel presset for å komme med noe nytt for å holde prisene oppe.Da er det ikke sikker at etterfølgeren blir like god.Dette vet fabrikkene godt,og derfor ser vi ofte mk2,spesial edicion og såkallte signaturmodeller av eldre utgaver.Uansett hva vi tror,så er ikke det nødvendigvis for å tvære mest mulig gryn ut av intetanende kjøpere.Like ofte er det pga de vet at de har et godt produkt som de gjerne vil selge.Om du skal kjøpe utstyr fra en stooor produsent,kan det være lurt å kjøpe slike utgaver.Da slipper du vanligvis å bli prøvekanin!Mvh Rune 8496189[/snapback] Hei Rune Skjønner godt tankegangen din og med høyttalere er det mange eksempler på at etterkommere har vært dårligere enn forgjengeren. Grunnen er vel at akustikk er ett skjørt område, har man ett bra utgangspunkt skal det likevel ikke mye til for å ødelegge lydbildet helt. Med elektronikk er det noen annet, sjelden eller aldri har etterkommere vært dårligere enn forgjengeren. Det skjer selvsagt at erstatteren ikke lever opp til forventningene på grunn av den skal erstatte ett legendarisk produkt men elektronikk blir uansett bedre om ikke så mye vi ønsker hele tiden. Likevel er slike påstander som selger kommer med helt feil, ikke minst på grunn av sin egen Denon AVR 2807. Før den kom var nok Denon AVR 3806 ett bedre kjøp siden deler av 2807 er mer avansert en den er på 3806 som er en dyrere forsterker. Mvh Håvard Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Hmmm. Det er vell en kjennsgjerning at high end audio utstyr faller svært sakte i pris. Og utviklingskostnadene går jo gjerne ikke særlig ned på utstyr som det produseres begrensede mengder av. 8494062[/snapback] High End? Nå er vel ikke akkurat denne resceiveren High End. Skjønner at noen vil kalle det dette men der er ihvertfall jeg uenig. Uansett.... 2 år.... ikke en krone i prisnedgang.... like bra kjøp 8495897[/snapback] Tja. Det er jo kanskje det man får for å poste midt i natta. High end ville egentlig ikke jeg heller kalt den. Men til nesten 11k så er den heller ikke low end. Kanskje vi blir enige om midrange? Jeg har bare for morro skyld sjekket litt priser rundtforbi, og selv om prisene svinger en del fra sted til sted, så er prisen ganske lik rundtforbi i verden. (Mer lik en jeg ville gjettet). Forøvrig så koster den bare litt mindre i danmark, og jeg tror etter kronekursen er den faktisk billigere i norge enn danmark. Lenke til kommentar
ulfsn Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Fra ca 1980 og oppover har vel kanskje regelen om at etterfølgere i modellrekken er bedre enn forgjengeren gjeldt,men bare til en viss grad.Komponenter som egner seg til PCer og mobiltelefoner egner seg ikke nødvendigvis best til audio.Selv om elektronikken blir bedre,er det nesten bare unntaksvis at det gjenspeiler seg i bedre lyd,sånn med en gang.Det er ikke uvanlig at utstyr fra 70 tallet spiller like godt og bedre enn nyere.Men det kommer vel helst av en HELT annen oppbygging og komponentbruk den gangen.Noe som igjen ville ført til at en sånn oppbygd forsterker i dag ville kostet flere sjorter enn noen ville ha betalt.Nesten alt ble snudd på hodet mht komponentbruk i forhold til pris,først på 80 tallet,og ut fra de forutsetninger kan man vurdere hva de lydmessig er verd.Lo-fi ,Mid-fi ,high end,er nesten meningsløse betegnelser.Enhver må vel vurdere selv hvordan ørene skal lures,og det finnes da mye vellyd der ute.Også det motsatte-selvfølgelig. Mvh Rune Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Fra ca 1980 og oppover har vel kanskje regelen om at etterfølgere i modellrekken er bedre enn forgjengeren gjeldt,men bare til en viss grad.Komponenter som egner seg til PCer og mobiltelefoner egner seg ikke nødvendigvis best til audio.Selv om elektronikken blir bedre,er det nesten bare unntaksvis at det gjenspeiler seg i bedre lyd,sånn med en gang.Det er ikke uvanlig at utstyr fra 70 tallet spiller like godt og bedre enn nyere.Men det kommer vel helst av en HELT annen oppbygging og komponentbruk den gangen.Noe som igjen ville ført til at en sånn oppbygd forsterker i dag ville kostet flere sjorter enn noen ville ha betalt.Nesten alt ble snudd på hodet mht komponentbruk i forhold til pris,først på 80 tallet,og ut fra de forutsetninger kan man vurdere hva de lydmessig er verd.Lo-fi ,Mid-fi ,high end,er nesten meningsløse betegnelser.Enhver må vel vurdere selv hvordan ørene skal lures,og det finnes da mye vellyd der ute.Også det motsatte-selvfølgelig.Mvh Rune 8497262[/snapback] Ser man på pris i forhold til løningene er det ingen tvil om hva man får for pengene i dag i forhold til for noen tiår siden. Man finner nok ikke utstyr fra 70 tallet som spiller bedre enn tilsvarende utstyr i dag. Klart en high end spiller eller forsterker fra 70 tallet spiller bedre enn utstyr flere klasser under. Husk at prisen på komponenter har rast og man kan heller ikke dømme hjemmekino kun ut i fra lydkvalitet, sammenhengen mellom 5-9 kanaler spiller en mye mer vesentlig rolle enn kun 2 kanaler i stereo. Med autooppsett-funksjonene i de nye forsterkerne kan enkelte forsterkere rundt 5000 kr gi mye bedre hjemmekinoopplevelser enn forsterkere til både 10 000 og 20 000 kr fra slutten av 90-tallet (snakker selvfølgelig om de som ikke klarer å stille inn hjemmekinoen selv, altså 99,8% av alle), likevel om den får aldri så mye bank i stereo. Ser vi også på historien til denon har de vel aldri gitt ut nye modeller som har vært dårligere enn den de erstatter. Mvh Håvard Endret 29. april 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Sorry, men dette blir for dumt. Det er ikke alle markeder som er som PC-, mobil- eller for den saks skyld bilmarkedet, hvor ting faller i pris fra dag en. En god forsterker fra 1970 kan fremdeles være en god forsterker. At ting har utviklet seg litt på to år trenger ikke bety at prisen burde synke heller; nyvinningene er kanskje (sannsynligvis) i en annen prisklasse, noe som gjør et prisfall i gjeldende fullstendig unødvendig. Ergo er det ikke "dårlig". Selgeren hadde helt rett, og hvis du sto hardnakket på ditt dreit du deg ut. Hvis du synes det er "dårlig service" at selgeren ikke sier seg enig i noe som er direkte feil, tror jeg nesten HiFi-klubben er glad til for å slippe å ha deg som kunde. Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Selgeren hadde helt rett, og hvis du sto hardnakket på ditt dreit du deg ut. Hvis du synes det er "dårlig service" at selgeren ikke sier seg enig i noe som er direkte feil, tror jeg nesten HiFi-klubben er glad til for å slippe å ha deg som kunde. 8497467[/snapback] Tror du må lese førsteinnlegget mitt igjen før du svarer. Enig at det fremdeles kan være en meget god forsterker men den har fått flere konkurrenter siden den ble lansert, for eksempel sin lillebror til 2000 kr mindre som også er bedre på flere områder. Diskusjonen var ikke om det var en god forsterker for da hadde jeg allerede tapt diskusjoenen som du sier. Men ett akkurat like godt kjøp som det var for to år siden er det ikke og det skjønner vel de fleste. Nei det var ikke for å slippe å ha meg som kunde han sa dette, det var heller for å få meg til å kjøpe 3806 med en gang istedefor å vente på etterkommeren til høsten. Å ja, det synes jeg er dårlig av en selger.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå