Gå til innhold

Viser ikke all RAM

Ayb

Anbefalte innlegg

Jeg har 3x 1GB RAM-brikker i PC-en. Når jeg sjekker i "Min datamaskin" står det 3GB, det gjør det også i cpu-z. Men i Expertool står det bare 2GB. Spillet Stalker viste også bare 2GB første gang jeg startet det.

Noen som vet hvorfor det er slik? Kan ikke gå rundt og ikke være sikker på om jeg utnytter all RAM-en :D

Har Xp 32bit.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Default kan ikke XP 32-bit nyttigjøre seg mer enn 2GB, men det kan du tweake til 3GB. Google it, jeg sitter for tiden kun i linux og har fortrengt hvor 3GB bryteren befant seg. Ellers fåes naturligvis XP også i 64-bit, og den bruker 2003 Server kjerna, så det er ikke et dårlig alternativ teknisk sett.

EDIT. Jeg var litt nysgjerrig, så jeg googla det for deg:

http://www.microsoft.com/whdc/system/platf...PAE/PAEmem.mspx

Endret av Del
Lenke til kommentar
Når jeg sjekker i "Min datamaskin" står det 3GB, det gjør det også i cpu-z.

Da har du 3GB, som sagt så er det de programmene/spillene som viser 2GB som er problemet.

Du vil ikke kunne tweake dette på måten som er blitt linket til oppe pga det fungerer i windows som allerede viser 3GB..

Lenke til kommentar

La meg gjøre det klart. Du har 3GB installert, men XP har en sperre på 2GB pr. prosess, med bryteren du nettopp aktiverte har du omgått denne sperren, så nå kan du kjøre prosesser som krever det fulle minnet du har. Allerede før bryteren kunne du utnyttet alt minnet ved å kjøre flere prosesser som hver var maksimalt 2GB. Dette står rimelig utvetydig på linken jeg ga dere. Håper dette ble klarere for dere alle nå.

Lenke til kommentar
Hva mener du med at skjermkortet ikke vil starte? Hvis skjermkortet ikke "starter" får du vel ikke bilde på skjermen? :dontgetit:

8517053[/snapback]

Hehe, nei det skal jo egentlig ikke komme no skjermbilde da, men det var det det stod i feilmeldingen. Men det fungerer nå uansett, etter at jeg fjernet /3GB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...