Gå til innhold

Problemer med raw i Elements

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt elements, og fotograferer i raw (med Nikon D50) for å få best mulig bildekvalitet. Når jeg åpner dem i Elements for å redigere blir bildene blasse i forhold til slik jeg tok dem. Når jeg åpner dem med Microsoft RAW Image Viewer er bildene helt fine. Jeg kan justere fargene så de blir fine, men det er kjipt å måtte justere alle bilder, når man er fornøyd med det, eller bare vil ha det ut i jpeg.

Noen som kan hjelpe meg med dette? Jeg har prøvd det meste i raw-vinduet uten at noe enkelt har gjort bildene riktige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne du forklart med hva du mener med fargerom? Hvordan kan jeg endre på det?

Jeg har tatt bildene med vivid optimering. Det rare er at Micosoft sin RAW Image Viewer viser bildene akkurat slik de er. Da burde vel elements klare det også?

Lenke til kommentar

Jeg har tatt bildene med vivid optimering. Det rare er at Micosoft sin RAW Image Viewer viser bildene akkurat slik de er. Da burde vel elements klare det også?

8499505[/snapback]

Fargerom er vel valg mellom sRGB eller AdobeRGB og slikt. Noen mener at det ikke er noen poeng i å ta bilder i annet enn sRGB dersom en ikke har annet utstyr som også støtter andre fargeprofiler. Som regel går alt smertefritt om en stiller kameraet til sRGB fordi annet utstyr som f.eks. printere har denne fargeprofilen som standard. (Det kommer sikkert masser svar om dette fra brukere som sier jeg tar feil nå..) sRGB er windows standard og derfor brukes den av alle.

Jeg hadde ett liknende problem med at bildene var forskjellige etter hvilket program jeg åpnet dem i. Det viste seg at nettopp dette med valg av fargeprofil var feil. Hos meg måtte jeg sette en annen fargeprofil på skjermkortinnstillingene. Det hadde altså ikke noe å gjøre med innstillingene i programmene jeg brukte i mitt tilfelle.

Lenke til kommentar

8499505[/snapback]

Fargerom er vel valg mellom sRGB eller AdobeRGB og slikt. Noen mener at det ikke er noen poeng i å ta bilder i annet enn sRGB dersom en ikke har annet utstyr som også støtter andre fargeprofiler. Som regel går alt smertefritt om en stiller kameraet til sRGB fordi annet utstyr som f.eks. printere har denne fargeprofilen som standard. (Det kommer sikkert masser svar om dette fra brukere som sier jeg tar feil nå..) sRGB er windows standard og derfor brukes den av alle.

Jeg hadde ett liknende problem med at bildene var forskjellige etter hvilket program jeg åpnet dem i. Det viste seg at nettopp dette med valg av fargeprofil var feil. Hos meg måtte jeg sette en annen fargeprofil på skjermkortinnstillingene. Det hadde altså ikke noe å gjøre med innstillingene i programmene jeg brukte i mitt tilfelle.

8502666[/snapback]

Du tar feil ;)

Neida. Tuller. Du har forsåvidt helt rett. Dagens skrivere støtter kun sRGB. Hva neste generasjon skrivere gjør er en annen sak. Kanskje du kan skrive ut gamle bilder på nytt, med bedre kvalitet en gang i framtida, hvis du bruker aRGB.

En annen ting er at du teoretisk har en fordel under redigering om du druker aRGB fra kamera. Teorien er forenklet forklart at det er mindre fare for fargeavvik under redigering, om du har litt ekstra å gå på. Jeg har ikke prøvd ut dette i praksis. Jeg velger å stole på teorien, og andre sine erfaringer.

Men å bruke sRGB hele veien er helt kurant det og. Det gir en mulig feilkilde mindre.

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Jeg mente ikke at skrivere i dag ikke støtter annet enn sRGB. Det jeg mente var at det er sikkert at de støtter sRGB fordi det er en standard hos windows. Og at det som regel er den fargeprofilen som innstalles automatisk når tilhørende software innstalleres i windows, fordi alt annet utstyr som kan brukes i tillegg også støtter det. Men jeg er ikke 100% sikker på dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...