Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Passat '05 eller Saab '04


Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at vi (fammen, mor, far og meg) om dagen er noen titusen rikere, men en bil fattigere, og at vi i den sammenheng skal ha ny bil!

 

Vi har sett og prøvd lenge, og vi har snevret oss inn på:

 

Passat 2005 modell, Exsclusive (Highline) med 130 dieselhester, gått 37000, 4motion, navigasjon, ryggesensorer, aut. avblending på speilene og ditt og datt,

 

OG en Saab 9-5 Estate 2004 modell , 41000 km, 2,0t 150 hk, lyst skinninteriør og ellers ganske vanlig.

 

Passaten koster 350.000, mens Saaben koster 300.000. Saaben mangler tilhengerfeste, noe vi trenger, så dette må ettermonteres (antageligvis).

 

Hvilken bil ville forumbrukerne med peiling på bil kjøpe? Noen kjente problemer med noen av dem?

 

(Det har seg slik at både jeg og fattern liker Saab godt, særlig pga setene og utseendet på hele bilen generellt, men Passaten virka så fin den og, så vi lurer virkelig) :)

Endret av Peprepupp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok valgt Saaben, gitt at Passaten var av den gamle modellen. Har hatt en 01' Passat variant 2,5 V6 TDI 4Motion som lånebil fra forhandler i to uker. Bilen likte jeg meget godt, men som sagt; bilen blir nok utsatt for et heftig verditap på relativt kort tid. Men skulle det derimot være et eksemplar av den nye er jeg ikke fullt så sikker da jeg har hørt masse bra om dem.

 

Når det er sagt er jeg en Saab entusiast, men den mangler både 4wd og den sosialt aksepterte dieselmotoren. Men på den andre siden koster den 50.000 mindre og for de pengene kan man både få hengerfeste og mye annet gøy. Men når alt kommer til alt ville jeg tatt meg en lang tur i begge og valgt den som gav meg det breieste smilet.

Endret av adverb
Lenke til kommentar

Uten å ha kjørt noen av de selv (kun sittet på), hadde jeg valgt Saaben. Den ser fantastisk bra ut, har knallgode seter og føles virkelig solid. I tillegg er det jo en meget sikker bil. Ingen tvil om at Passaten har et par fordeler i motor og 4-hjulstrekk, men Saab er uansett vinterbil, så firehjulstrekken er ikke noe must.

Selv har jeg stått fast en gang i vår, men det var fordi snøen plutselig kom etter en lang periode med sol og varmt, så jeg hadde satt på sommerhjula. Da slet jeg med å komme opp siste bakken til huset. Egentlig rart at jeg kom så langt som jeg gjorde med de dekka :/

Lenke til kommentar

Hmm.. Så det vil bli et verditap på Passaten? Er den gamle ja..

 

Den er klin lik denne.

 

Saaben er denne.

 

Av det lille jeg prøvde de to, fikk jeg inntrykk av at Passaten virket mer sportslig. Saaben virket større, og diggere til å "cruise" med..

 

Forbruket på Saaben ligger på ca 0,9 på mila ved blandet kjøring. Passaten er jeg ikke sikker på, kanskje 0,6?

 

Takk for all respons! ;)

 

Merker også at det er en del som har forkjærlighet for Saab, noe jeg og fattern også har.. Men likevel frister Passaten, siden den også er fin og se på. (Dog er Saab noe helt spesielt. Karakteristisk og særegent utseende)

Lenke til kommentar

Passat med 130HK TDi har jeg selv klart å få ned på 0,45 l/mil på en veldig svingete vei. Vår Outlander klarer rundt 1,10 på samme vei. Antar mellom 0,5 og 0,6 er nok en god gjetning, 4motion burde ikke ha veldig mye å si siden systemet kun bryter inn når du faktisk trenger firehjulstrekk, og bilen er fremhjulsdrevet mesteparten av tiden.

Lenke til kommentar

Hmm.. I følge selger var det slik at den Passaten der ikke hadde den vanlige Haldex-koblingen, men et system som var likt Audis Quattro i stedet (60 % bak, 40 % foran)! Han sa at VW og Audi av og til blandet, men at de beholdt navnene. F eks hadde en eller annen Audi A3 Quattro vanlig Haldex-kobling, og ikke Quattro.

 

Men tilbake til Saab og Passat:

Passaten som koster 350 000 ca nå; noen som kan anslå hva vi får for den om f eks 7 år? Samme med Saaben?

Lenke til kommentar

Fint med 4x4, men saab, som i utgangspunktet er en bra vinterbil, utstyrt med både antispinn og antisladd kommer seg glatt fram uansett. Begge bilene begynner å bli gamle, og dette merkes i Saaben (som er den eneste av bilene jeg har kjørt), selvom den fortsatt er en god bil å kjøre. Litt gammeldags interiør synes jeg personlig, men det funker jo galant. Tror det beste er å prøve begge bilene som nevnt over her og se hvilken man liker best.

Lenke til kommentar

Jeg har i det siste kjørt rundt i en SAAB 9-3 (07 modell). Har også tidligere kjørt rundt i passat (05 modell)

Av disse to ville jeg uten tvil gått for SAAB. Utrolig god bil å kjøre, føltes ut som kvalitet hele veien.

 

Jeg har Saab er en bil å bli forelsket i, passat er mer "vanlig".

 

Jeg forelsket meg såpass at jeg selv nå skal gå til innkjøp av en ny saab 9-3

Jeg har hatt et par dager i en 9-5 også. Knall fin bil det også, men for min del falt jeg for 9-3

Endret av haddis
Lenke til kommentar

Jeg hadde valgt passaten, og ja, 4motion på passat er samme som quattro på a4\a6, er kun på biler med tversstilt motor man har haldex, passaten har langsmontert. Hvorfor passaten skulle tape seg mer i verdi en saaben skjønner jeg ikke helt, drivstoff utgiftene på passaten vil være rundt halvparten iforhold til saaben med dagens priser på drivstoff, dog tror jeg du må beregne noen flere reparasjoner på passaten, men du har 5år reklamasjon, så de store utgiftene burde det ikke bli.

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt den nyeste utgaven av 9-5 en del og den anbfellaes på det sterkeste, men de bruker veldig mye bensin i forhold til motorstørrelse/effekt, men jeg har hørt at man kan få ned forbruket en del med chip trim. Men uansett så hadde jeg aldri kjøpt en bil av den typen med manuelt gir, en stasjonsvogn med 150hk burde definitivt ha automat.

Lenke til kommentar

4WD od diesel er da stort sett veldig gromt som bruktbil så jeg tror neppe denne Passaten vil tape så enormt med verdi som noen hevder her.

Hvis man skal spå litt så er vel Saab ett mer usikkert kort i og med dette er ett tapsprosjekt eiet av GM som selv går med enorme underskudd og faktisk var nær konkurs for ikke så lenge siden. Hvor lenge gidder de og holde liv i Saab?

Lenke til kommentar

Tror nok ikke SAAB vil forsvinne i den nærmeste fremtid, de har mange nye modeller på gang og er sikret i en del år.

 

Angående automat så er det utvilsomt verdt det ekstra forbruket, når man venner seg til automat er det ingen vei tilbake. Etter min mening er det kun sportsbiler med små motorer som MX-5 eller Mini Cooper (som jeg faktisk har, med manuelt gir) som trenger manuelt gir. Og hvis Passaten har DSG er det hvertfall helt idiotisk å kjøpe manuell, DSG kassene bruker jo mindre bensin, er raskere og mer komfortabel enn en manuell kasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...