cyclo Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Noen som kan fortelle meg hva jeg kan lese ut av dette: static152-170.adsl.no Jeg antar det er noen som sitter med adsl fra Tafjord Mimer, men kan jeg også konkludere med at vedkommende har statisk ip? Eller får alle adsl kunder hos Tafjord Mimer en staticxxx-xxx.adsl.no? Og er det noen som vet om dette betyr at vedkommende faktisk er i Ålesund? For tidligere så var jo alle ngt ip'er "lokalisert" til bergen. Men nå finner man jo faktisk ut hvor i landet personen er ut fra en NGT adresse. Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Noen som kan fortelle meg hva jeg kan lese ut av dette:static152-170.adsl.no 8492183[/snapback] Du kan ikke vite noe sikkert. Hva den reverse DNS'en skal hete er helt opp til eieren av IP-adressen. Og eieren er ISP'en. At det står static der er fordi en tekniker hos ISP har skrevet det inn, kunne like gjerne stått eple, hund eller lekser. Tallene korresponderer sikkert med tall sist i IP-adressen, men igjen, det er helt opp til ISP hva som skal stå der. De kan godt fylle inn tilfeldige tall for å forvirre hackere eller sånne som deg. Geografiske bestemmelse foregår på den måten at hvis du har en IP-adresse fra NTNU, så gjettes det på at du er i Trondheim. Har du en fra Tafjord så gjettes det på at du er i Ålesund. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2007 Dovrebanen: Jeg er klar over det du skrev der. Lurte egentlig bare på om noen visste (f. eks. noen som er kunde hos) hvordan denne ene operatøren hadde lagt opp nettet sitt. Hvordan geografisk bestemmelse gjettes varierer jo litt. F. eks har jo tydeligvis ngt segmentert nettet sitt slik at den har en ip-range for hvert område av landet. Tidligere fikk man jo alltid opp Bergen på en ngt adresse, nå får man opp forskjellige landsdeler. Og sist jeg flyttet fikk jeg beskjed av ngt at dersom jeg flyttet ut av oslo måtte jeg skifte den faste ip-en min. Men som sagt. Lurte bare på om noen visste noe om denne spesifikke operatøren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå