Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hjelp, ble svindlet


xMATRiXx

Anbefalte innlegg

Hei,

En bekjent av meg spurte om jeg kunne låne han ca 20000 kroner, jeg var dumsnill og gjorde det, en gjeldsbevis tok jeg seff fra han,

han avtalte at han skulle betale en måned senere.

vel, en måned senere reiste han ut av Norge, brukte opp alle penger han hadde, og han bosatte seg i en annen kommune ( Kristiansand)

 

Penger fikk jeg ikke tilbake, og han svarte ikke mobilen sin i det hele tatt.

 

Så saksøkte jeg han, nå er dømmen avsagt og han skal ifølge retten betale meg penga tilbake innen 14 dager, noe han ikke kan, og jeg stoler ikke på han.'

 

Nå lurer jeg litt på om det finnes noe sånn inkaso som vil kjøpe fordring ( eller hva det kalles)

 

Jeg vet at det finnes or bedrifter, men fant ikke noe snn for privat personer.

 

 

( Med kjøp av fordring mener jeg at de kan betale meg for eksempel 20000 kroner, og de kan ta av han som ca 27000)

 

 

sikkert dårlig formulert, men håper at dere skjønner det

 

 

 

håper på svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Såfremt du har en rettskraftig dom kan namsmannen innkreve beløpet på dine vegne! Uten å ha altfor god kjennskap til praksis, så mener jeg du kan få beløpet av det offentlige, som igjen tar pengen fra ham! Anyhow, du har best av å la det rulle og gå uten inkassoselskaper!

 

Måtte ut med mye penger til advokaten, dersom jeg går til advokat igjen, for a be om han kan sende et brev til namsmann vil han helt sikkert ha rundt 3000 kroner, hvis ikke mer. har dårlig råd for tiden, men vet du/dere om det går an å kontakte forliketsrådet direkte?

 

inkasso? fy f..... kontaktet lillehammer inkassobyrå og de sa at de ville maks gi meg 10 prosent av hele beløpet, det er litt drøyt da. Takket selvfølgelig nei

 

EDIT: rettet skrivefeil

Endret av xMATRiXx
Lenke til kommentar
inkasso? fy f..... kontaktet lillehammer inkassobyrå og de sa at de ville maks gi meg 10 prosent av hele beløpet, det er litt drøyt da. Takket selvfølgelig nei

8642152[/snapback]

Ikke overraskende. Husk at Inkassobyrået skal tjene på saken. Og en gejld kun sikret med et gjeldsbrev (og dom) er ikke mye verdt. Heller ikke Inkassobyrået klarer å hente ut penger der ingen penger finnes.

Lenke til kommentar

Så fort han fyren ikke har betalt når han skal etter at dommen sier det, går du bare til namsmannen og fremlegger kontoutskrift og domsslutningen, og så kjører de det videre for deg mot et gebyr. De tar da pant i eiendeler, eiendom, eller lønnsutbetalinger og gir det. Hvis han ikke eier noe, og de må ta lønna hans, har han bare rett til å sitte igjen med tilsvarende sosialstøtte, resten går til deg inntil du har fått alt du skal ha. Dette ordner seg det, bare snakke med namsmannen du.

Lenke til kommentar

Takk for svarene, jeg skal kontakte namsmann på tirsdag, og så kommer jeg med resultatet. få se hva som skjer.

 

Bare si at han fyren har sagt at han vil begynne å betale kr 2000 hver måned, det har han sagt i ganske langt tid, men har ikke skjed ennå.

 

Igår ba han meg om kontonummeret mitt og sånn, så fikk han det, og han sa at han skulle sende 2000 på mandag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...