xMATRiXx Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Hei, En bekjent av meg spurte om jeg kunne låne han ca 20000 kroner, jeg var dumsnill og gjorde det, en gjeldsbevis tok jeg seff fra han, han avtalte at han skulle betale en måned senere. vel, en måned senere reiste han ut av Norge, brukte opp alle penger han hadde, og han bosatte seg i en annen kommune ( Kristiansand) Penger fikk jeg ikke tilbake, og han svarte ikke mobilen sin i det hele tatt. Så saksøkte jeg han, nå er dømmen avsagt og han skal ifølge retten betale meg penga tilbake innen 14 dager, noe han ikke kan, og jeg stoler ikke på han.' Nå lurer jeg litt på om det finnes noe sånn inkaso som vil kjøpe fordring ( eller hva det kalles) Jeg vet at det finnes or bedrifter, men fant ikke noe snn for privat personer. ( Med kjøp av fordring mener jeg at de kan betale meg for eksempel 20000 kroner, og de kan ta av han som ca 27000) sikkert dårlig formulert, men håper at dere skjønner det håper på svar Lenke til kommentar
tole Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Høres ut som du har en sak et inkassoselskap kan hjelpe deg med. Meg bekjent kan Lillehammer inkassobyrå tilby innkreving mellom privatpersoner. Se på Tjenester i menyen. http://www.lillehammer-inkassobyra.no/ Lykke til Endret 28. april 2007 av tole Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Hvis du har en dom kan vel namsmannen kontaktes for å foreta en tvangsindrivelse? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Glem inkasso, tvangsinndrivelse og trekk i lønna som er det beste her antar jeg. Koster deg noen kroner, men dette krever du selvfølgelig tilbakebetalt. Så lenge du har en rettskraftig dom, har du et gyldig tvangsgrunnlag. Lenke til kommentar
xMATRiXx Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 takk for svarene, Jeg tror jeg heller velger inkaso, dersom jeg kan få i underkant av summen sammen, han er villig til å betale kr 1000 per måned, men jeg tror ikke på han, og 1000 er litt for lite synes jeg da Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Såfremt du har en rettskraftig dom kan namsmannen innkreve beløpet på dine vegne! Uten å ha altfor god kjennskap til praksis, så mener jeg du kan få beløpet av det offentlige, som igjen tar pengen fra ham! Anyhow, du har best av å la det rulle og gå uten inkassoselskaper! Lenke til kommentar
xMATRiXx Skrevet 18. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2007 (endret) Såfremt du har en rettskraftig dom kan namsmannen innkreve beløpet på dine vegne! Uten å ha altfor god kjennskap til praksis, så mener jeg du kan få beløpet av det offentlige, som igjen tar pengen fra ham! Anyhow, du har best av å la det rulle og gå uten inkassoselskaper! Måtte ut med mye penger til advokaten, dersom jeg går til advokat igjen, for a be om han kan sende et brev til namsmann vil han helt sikkert ha rundt 3000 kroner, hvis ikke mer. har dårlig råd for tiden, men vet du/dere om det går an å kontakte forliketsrådet direkte? inkasso? fy f..... kontaktet lillehammer inkassobyrå og de sa at de ville maks gi meg 10 prosent av hele beløpet, det er litt drøyt da. Takket selvfølgelig nei EDIT: rettet skrivefeil Endret 18. mai 2007 av xMATRiXx Lenke til kommentar
PerB Skrevet 18. mai 2007 Del Skrevet 18. mai 2007 inkasso? fy f..... kontaktet lillehammer inkassobyrå og de sa at de ville maks gi meg 10 prosent av hele beløpet, det er litt drøyt da. Takket selvfølgelig nei 8642152[/snapback] Ikke overraskende. Husk at Inkassobyrået skal tjene på saken. Og en gejld kun sikret med et gjeldsbrev (og dom) er ikke mye verdt. Heller ikke Inkassobyrået klarer å hente ut penger der ingen penger finnes. Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 (endret) http://www.paragrafen.no/?id=13 Siden du allerede har dom tror jeg ikke du trenger mer hjelp fra advokat. Det hadde vel også vært nokså mye billigere å gå til forliksrådet først, men det gjorde du kanskje? Uansett ville jeg nå prøvd å ta kontakt med namsmannen og spørre hva du må gjøre. Edit: tror jeg *ikke* du trenger... Endret 19. mai 2007 av Naranek Lenke til kommentar
FrilanserBob Skrevet 19. mai 2007 Del Skrevet 19. mai 2007 Så fort han fyren ikke har betalt når han skal etter at dommen sier det, går du bare til namsmannen og fremlegger kontoutskrift og domsslutningen, og så kjører de det videre for deg mot et gebyr. De tar da pant i eiendeler, eiendom, eller lønnsutbetalinger og gir det. Hvis han ikke eier noe, og de må ta lønna hans, har han bare rett til å sitte igjen med tilsvarende sosialstøtte, resten går til deg inntil du har fått alt du skal ha. Dette ordner seg det, bare snakke med namsmannen du. Lenke til kommentar
xMATRiXx Skrevet 20. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2007 Takk for svarene, jeg skal kontakte namsmann på tirsdag, og så kommer jeg med resultatet. få se hva som skjer. Bare si at han fyren har sagt at han vil begynne å betale kr 2000 hver måned, det har han sagt i ganske langt tid, men har ikke skjed ennå. Igår ba han meg om kontonummeret mitt og sånn, så fikk han det, og han sa at han skulle sende 2000 på mandag. Lenke til kommentar
Carnatus Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Hei Anbefaler deg å se på http://www.balticinkasso.com Tror de fleste betaler hva som helst om de får brev, evt. besøk fra disse. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 22. mai 2007 Del Skrevet 22. mai 2007 Anbefaler deg å se på http://www.balticinkasso.comTror de fleste betaler hva som helst om de får brev, evt. besøk fra disse. 8670568[/snapback] "The methods we use to collect claims include letters, email, phonecalls and also, if the debtor wish, a meeting for him with our representatives." If debitor wish.. joda. Heheh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå