Gå til innhold

Færre skrivebordsikoner = Mer RAM. Eller?

Neautiful

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på om færre ikoner (snarveier, mapper, programmer o.l) på skrivebordet i Windows XP har innvirkning på RAM-en som blir brukt under kjøring av fullskjermsprogram eller -spill?

Og tar det betydelig lengre tid å starte Windows hvis man har mange overflødige ikoner på skrivebordet? (Det tar så klart lengre tid, men hvor mye tid er det snakk om?)

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Får man mer RAM tilgjengelig i et spill hvis man bare har noen få skrivebordsikoner, eller har ikke dette innvirkning i det hele tatt, da Windows fordeler RAM-en etter hvilke program som er åpne? På Mac bør man jo slette/flytte ikoner fra skrivebordet for å spare RAM til programmer/spill. Lærere på skolen sa dette om Mac:

"På Mac er det slik at RAM deles likt over alle programmene uansett om de er åpne eller skjult. Bare de kjører i bakgrunnen, så tar de RAM-plass. Det samme gjelder Mac sine skrivebordselement, som blir oppdatert i bakgrunnen samtidig med alt annet. Derfor er det viktig å flytte snarveier, mapper og lignende på skrivebordet for ikke å slite ut maskinen."

Gjelder det samme for Windows?

- Neautiful

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det var egentlig dette jeg lurte på. Et par spill jeg spiller for tiden krever at de blir spilt i Window-modus i stedet for Full Screen, da maskinen får en såkalt Hard Lock (eneste utvei å restarte maskinen med restart-knappen) hver gang jeg prøver å kjøre disse i full screen ;)

Lenke til kommentar

hehe, ganske så mange år siden OS9 gikk av med pensjon på mac siden, den hadde forhåndsdefinert minne pr program slik som beskrevet i trådstarters post.

OSX som er brukt på mac nå har dynamisk minnebruk/fordeling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...