Gå til innhold

TV-lisens og obligatorisk digital-TV...

Anbefalte innlegg

Hei!

Et spørsmål...

Hvordan blir det med TV-lisens til NRK(kanalesn jeg aldri ser på) til høsten når det blir obligatorisk med digital TV ifm utbygging av bakkenettet?

Må vi betale for både lisens og månedlig avgift for digital TV?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter det jeg har forstått blir NRK å sende ukryptert i det nye digitale bakkenettet, så du må ikke tegne noe abo med mindre du vil ha andre kanaler også.

Eneste du trenger er DVB-T tuner som takler MPEG-4. FLAT-TV'ene begynner nå å komme med innebygget DVB-T tuner, men disse er enn så lenge desverre i MPEG-2 slik at de vil ikke virke i det norske digitale bakkenettet.

Endret av tole
Lenke til kommentar
Men selv om du ikke skal ha andre kanaler enn de som blir gratis, så må du uansett betale for digitaldekoderen, om du ikke har en kompatibel TV ( i hvertfall etter et års tid etter sendingsstart for bakkenettet i ditt område)

8495604[/snapback]

Så jeg betaler da for dekoder og månedlig avgift for kanalpakken? Den TV-lisensen vi er vant til idag blir borte?

Lenke til kommentar
Men selv om du ikke skal ha andre kanaler enn de som blir gratis, så må du uansett betale for digitaldekoderen, om du ikke har en kompatibel TV ( i hvertfall etter et års tid etter sendingsstart for bakkenettet i ditt område)

8495604[/snapback]

Så jeg betaler da for dekoder og månedlig avgift for kanalpakken? Den TV-lisensen vi er vant til idag blir borte?

8501889[/snapback]

Å nei du. Ikke tro at lisensavgiften forsvinner.

Lenke til kommentar

Hei

Så lenge du har kjøpt eller skal kjøpe tv eller videospiller så skal du etter loven måtte betale lisens om du så har dekket huset med parabol antenner.

Lisensen går på tv mottaker i en hus stand, f eks videospiller eller tv, enkelt å greit

Frode

Lenke til kommentar

Bare vent til lisenskontrolløren er på døren du :tease:

Det er alltids mulig å vri seg unna. Men det er likevel ikke helt lovlig.

Men det er på tide at lisensen forsvinner snart.

Holder du deg til en pc uten tv-kort, og ser på tv via nettet, så slipper du ihvertfall å betale.

Lenke til kommentar

Hei

Du er nødt (hvis du skal følge loven) å betale lisens, så lenge du har ett eller annet appart som kan motta tv signaler, som f eks fjernsyns apparat eller videospiller.

Har du parabol på husveggen så er det 99,9% sjans for att du har tv inne også, ergo du må betale lisens pluss det du har i abb hos kort leverandører din..

Så klart så kan du snylte deg unna, men jeg snakker som loven er pr i dag.

Parabol (abb) ikke lisens belagt

TV / Videospiller er det lisens på.

Du "får" den boksen som er til det bakkenettet for kun kr 1500,-

Frode

ps, les forøvrig på vg.no og teknik, der er det spørsmål og svar på dette temaet

Lenke til kommentar

har det ikkje vore snakk om å lisens pålegge Monitorar/skjermar med HDMI og DVI fordi du kan ta inn TV signal fra boksene sida dei he HDMI?? so viss eg har ein PC skjerm med DVI so kan eg jo koble den opp med ein slik tunerboks.

viss du tolka Lisens reglane slik eg gjer det so må du betale lisens for alle ting som kan ta inn og vise TV signala frå bakke nett... so no slepp du å betale lisens for din gamle CRT TV som kun har RF inngang..

men alle som har TV med Scart/composite/S-VHS/komponent/DVI/HDMI som kan kobles mot en DVB-T boks som er kompatibel med RiksTV må betale lisens.. so kun de med Gammel TV uten scart og kun RF og bærbar PC slepp å betale lisens. so no hjelpe det ikkje å få tven sin blombert for å sleppe lisens for då må en blombere alle inngonga utenom RF inngongen :p hahahahahahaha

edit : trykk leif

Endret av DArkwIng
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kan hende det blir joost på meg gitt, får se hvordan det fungerer. Lite interessert i å betale lisens + 1500 for dekoder + godt over 2000 for å få inn elementære kanaler som tv2 og tvn som jeg idag får inn uten problem. Jeg tror ikke egentlig det har gått opp for folk at RiksTV kommer og hvor mye dritt det medfører.

Lenke til kommentar

Pr. idag betaler du lisens om du har tuner i tven. Om du plomberer denne så kan du slippe å betale.

Du må fortsatt betale lisens om du får inn tv via. parabol etter hva jeg har forstått. Kan være nrk lager til en løsning hvor lisensen blir inkl i mndavgiften til parabol-/kabelleverandøren om du mottar NRK, men det kommer om/når det kommer.

I så fall vil du i prinsippet slippe å betale lisens om du ikke er innehaver av en dekoder (DVB-T tuner). Men disse begynner jo, som vanlig tuner, å bli bygga inn i tvene.

Poenget mitt er hvertfall, at nrk burde kreve inn lisens i framtiden fra selskapene som leverer tv-tilbudet, og sende NRK kryptert over bakkenettet, og ikke ukryptert som det er snakk om.

Lenke til kommentar

Kringkastingsavgifta er ikkje for NRK, det er for at du har ein tuner. For min del kunne dei godt avskaffa den, men det skjer nok neppe med det første.

Skal du (lovleg) la være å betale kringkastingsavgifta må du vise bileta på ein plombert TV, PC-skjerm eller liknande samt sjå det via internett. Eit TV-kort har tuner, den digitale boksen har tuner, ein parabolboks har tuner, osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...