Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Sigma 17-70 linsa har jeg hatt, og solgt. Ikke akkurat min favoritt. Tamron 17-50f/2,8 og Sigma 18-50f/2,8 er mer lyssterke en kitlinsa. Tamron skal være litt skarpere, billigere og har som regel mindre problemer med fremoverkompatibilitet( problemer med enkelte sigma linser er at de er ikke alltid kompatible med nye kameramodeller, og må re-chippes. Dette problemet er ikke like stort med Tamron;dvs, om noen år, når du skal oppgradere kameraet, er det mer sannsynlig at tamron linsa kan fortsatt brukes. Det er 100% sikkert at original optikk fra Nikon eller Canon kan brukes)

Når det gjelder hvilket kamera du skal velge. Hva skal du bruke det til? Skal du bruke mye blitz? Hva foretrekker du av fast og zoomoptikk? Skal du bruke høy ISO? Skal du drive med sport/actionfotografering? Tar du bilder i vanskelige lysforhold?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder favorisering, så er det noe jeg heller ville mistenkt de engelske bladene for... Men Foto har ved enkelte anledninger sagt at de ikke har fått inn objektiver til test fra leverandøren.
Sier ikke at Foto driver med favorisering, men at det er litt mistenkelig at de ikke hadde med for eksempe Tamron 17-50/2,8 når de i følge deg har testet objektivet tidligere. Da ville de fortsatt hatt de testene å vise til.
Har lest at Tamron 17-50/2,8 generelt sett får bedre resultater enn Sigma 18-50/2,8. Og i tillegg så er du sikret bedre fremoverkompatibiltet med Tamron enn Sigma.
Kan du forklare litt nærmere med hva du mener med fremoverkompatibilitet ? Hvordan skiller Tamron seg fra Sigma der ?
buitre forklarer nærmere i innlegget som står litt lenger opp.
problemer med enkelte sigma linser er at de er ikke alltid kompatible med nye kameramodeller, og må re-chippes. Dette problemet er ikke like stort med Tamron;dvs, om noen år, når du skal oppgradere kameraet, er det mer sannsynlig at tamron linsa kan fortsatt brukes.
Har hørt mye om problemer med Sigma og nye kamerahus. Nå sist var det så vidt jeg husker noen ganske nye Sigma linser som ikke passet 100% med D200. Og problemet er større når det gjelder Canon-Sigma kombinasjoner. Har faktisk aldri hørt om problemer med Tamron på verken eldre eller nye kamera. Dette kommer av hvor grundig man er når man sjekker hvordan Nikon/Canon sitt system er bygget opp, og hvor dyktig man er i å faktisk etterligne systemet mest mulig.

At Tamron muligens er mer nøyaktig og grundig i sin produksjon av objektivene, gir seg også utslag i at Tamron har færre objektiver med for eksempel fokusfeil, enn det Sigma har.

Lenke til kommentar
Har hørt mye om problemer med Sigma og nye kamerahus. Nå sist var det så vidt jeg husker noen ganske nye Sigma linser som ikke passet 100% med D200. Og problemet er større når det gjelder Canon-Sigma kombinasjoner. Har faktisk aldri hørt om problemer med Tamron på verken eldre eller nye kamera. Dette kommer av hvor grundig man er når man sjekker hvordan Nikon/Canon sitt system er bygget opp, og hvor dyktig man er i å faktisk etterligne systemet mest mulig.

At Tamron muligens er mer nøyaktig og grundig i sin produksjon av objektivene, gir seg også utslag i at Tamron har færre objektiver med for eksempel fokusfeil, enn det Sigma har.

8498611[/snapback]

Jeg har også hørt at Sigma har hatt problemer, men da primært med Nikon. Det er dog mer bekymringsfullt at det er store variasjoner i produksjonskvalitet hos Sigma. Det kan også forklare hvorfor det er variasjoner i testresultatene.

Lenke til kommentar

Her var det mye info for en som kun lurte på et alternativ til et D80 ;)

Når det gjelder hvilket kamera du skal velge. Hva skal du bruke det til? Skal du bruke mye blitz? Hva foretrekker du av fast og zoomoptikk? Skal du bruke høy ISO? Skal du drive med sport/actionfotografering? Tar du bilder i vanskelige lysforhold?

Bruken vil være endel turer i skog&mark, endel portrett og endel på utestedet hvor jeg jobber (her vil det være behov for en god blitz). Forsøker meg også på endel kreativ fotografering med kameraet jeg har (Finepix 6500fd), noe jeg synes jeg blir bedre og bedre på.

Jeg tror jeg per nå vil gå for et 17-50 samt et 55-200, begge fra Tamron, på objektivsiden.

Med batterigrep og innretningen Tomsi42 nevnte, som forstørrer søkeren 1,35 ganger, forsvinner forspranget D80 hadde til 400D, hvertfall etter mine kriterier.

Så var det å finne noen fornuftige priser da..

Endret av eirik_a
Lenke til kommentar
Fotovideo selger en sak som du kan sette foran søkeren som forstørrer 1.35 ganger - jeg har tenkt å kjøpe en slik selv. Tom

8493062[/snapback]

Dette høres interessant ut! Kan noen forklare litt mer hva det er snakk om og hvordan det funker? Eventuelt legge ut link?

Jeg har et 400D - og jeg synes søkeren er litt liten spesielt når jeg øver på å fokusere manuelt...

Hilsen mono

Lenke til kommentar
Jeg har også hørt at Sigma har hatt problemer, men da primært med Nikon.
Det er stort sett Canon-Sigma kombinasjoner som skaper problemer.

8499921[/snapback]

Kan du komme med eksempler på hva som skjer. Jeg har selv en Sigma 18-125mm som ikke alltid fokusert rett. Er det slikt du tenker på ? Eller er objektivet bare så dårlig?

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Dette høres interessant ut! Kan noen forklare litt mer hva det er snakk om og hvordan det funker? Eventuelt legge ut link?

Jeg har et 400D - og jeg synes  søkeren er litt liten spesielt når jeg øver på å fokusere manuelt...

Hilsen mono

8499880[/snapback]

http://www.interfoto.no/aspx/loginVnet.asp...d8973&plid=8973

8500021[/snapback]

Nei, ikke den: denne: http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=66343

Mer info her: http://www.kpsrd.co.kr/en/index_en.htm

Tom

Lenke til kommentar

Jeg har et 400D - og jeg synes  søkeren er litt liten spesielt når jeg øver på å fokusere manuelt...

Hilsen mono

8499880[/snapback]

http://www.interfoto.no/aspx/loginVnet.asp...d8973&plid=8973

8500021[/snapback]

Nei, ikke den: denne: http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=66343

Mer info her: http://www.kpsrd.co.kr/en/index_en.htm

Tom

8500133[/snapback]

Takk! :thumbup:

Men hvordan fungerer det, egentlig? Forstørres hele søkerbildet? :blush:

Lenke til kommentar
Kan du komme med eksempler på hva som skjer. Jeg har selv en Sigma 18-125mm som ikke alltid fokusert rett. Er det slikt du tenker på ? Eller er objektivet bare så dårlig?
Mange eldre Sigma objektiver vil rett og slett ikke fungere i det hele tatt på nyere DSLR, hovedsaklig Canon. De kan virke i en liten periode, og så plutselig slutte å fungere og aldri fungere på det kameraet igjen.

Feilfokus er en annen ting som ofte skjer med Sigma. At objektivet er feilfokusert ut fra fabrikken, på bakgrunn av produksjonsavvik. Dette har ikke noe med forrige problem å gjøre. De objektivene som rammes av dette, har konstant fokus på litt feil sted. Om ditt objektiv til tider ikke klarer å fokusere rett, så kan det være at objektivet rett og slett ikke er bra nok, og at det ikke er en produksjonsfeil.

Begge disse punktene er Tamron mye bedre på. Har aldri hørt at eldre Tamron objektiv ikke passer på nye DSLR, og selv om fokusfeil forekommer her også, så er det etter min oppfatning mye sjeldnere.

Baserer dette på egne erfaringer, tester og på erfaringer fra brukere her og kunder.

Lenke til kommentar
[

Takk!  :thumbup:

Men hvordan fungerer det, egentlig? Forstørres hele søkerbildet?  :blush:

8500948[/snapback]

Ja, den forstørrer hele søkerbildet - spørsmålet er om det stort lystap og/eller forvrengning. Jeg vil sjekke dette nærmere når feriepengene kommer.

Tom

Lenke til kommentar
Mange eldre Sigma objektiver vil rett og slett ikke fungere i det hele tatt på nyere DSLR, hovedsaklig Canon. De kan virke i en liten periode, og så plutselig slutte å fungere og aldri fungere på det kameraet igjen.

Feilfokus er en annen ting som ofte skjer med Sigma. At objektivet er feilfokusert ut fra fabrikken, på bakgrunn av produksjonsavvik. Dette har ikke noe med forrige problem å gjøre. De objektivene som rammes av dette, har konstant fokus på litt feil sted. Om ditt objektiv til tider ikke klarer å fokusere rett, så kan det være at objektivet rett og slett ikke er bra nok, og at det ikke er en produksjonsfeil.

Begge disse punktene er Tamron mye bedre på. Har aldri hørt at eldre Tamron objektiv ikke passer på nye DSLR, og selv om fokusfeil forekommer her også, så er det etter min oppfatning mye sjeldnere.

Baserer dette på egne erfaringer, tester og på erfaringer fra brukere her og kunder.

8501063[/snapback]

Takk for utfyllende kommentarer. Jeg må innrømme at jeg har blitt mer lysten på Tamron i det siste. Særlig med tanke på mine egne erfaringer og når jeg hører at så mange sliter med Sigma.

Tom

Lenke til kommentar
[

Takk!  :thumbup:

Men hvordan fungerer det, egentlig? Forstørres hele søkerbildet?  :blush:

8500948[/snapback]

Ja, den forstørrer hele søkerbildet - spørsmålet er om det stort lystap og/eller forvrengning. Jeg vil sjekke dette nærmere når feriepengene kommer.

Tom

8501119[/snapback]

Kult! Da håper jeg på en tilbakemelding her! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...