Gå til innhold

Hvilke farger vi ser, atomfysikk på 2FY-nivå

Gjest Slettet-120696

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-120696

Halloen, dette handler om atomfysikk på 2fy-nivå:

La oss si at jeg har en grønn bok. Da reflektreres alle "grønne" fotoner som treffer boken og de andre fotonone blir absorbert?

Hvis vi går ut i fra at det er sant så lurer jeg på dette: Vil ikke de røde fotone som treffer boken en gang gå ut igjen altså bli emmitert? Eller vil boken absorbere uendelig mange røde fotoner? For vi har jo lært at etter at noen fotoner er absorbert så blir de jo emmitert med en gang, men vi kan jo ikke se de røde fotonene som blir absorbert?

Håper på hjelp da detter er noe jeg lurer skikkelig på. :)

*Moderator la til litt i emnetittelen så den vart meir informativ*

Endret av Slettet-120696
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Halloen, dette handler om atomfysikk på 2fy-nivå:

La oss si at jeg har en grønn bok. Da reflektreres alle "grønne" fotoner som treffer boken og de andre fotonone blir absorbert?

Hvis vi går ut i fra at det er sant så lurer jeg på dette: Vil ikke de røde fotone som treffer boken en gang gå ut igjen altså bli emmitert? Eller vil boken absorbere uendelig mange røde fotoner? For vi har jo lært at etter at noen fotoner er absorbert så blir de jo emmitert med en gang, men vi kan jo ikke se de røde fotonene som blir absorbert?

Håper på hjelp da detter er noe jeg lurer skikkelig på. :)

*Moderator la til litt i emnetittelen så den vart meir informativ*

8490438[/snapback]

Kunne hjelpt deg da jeg vet svaret, men klarer ikke formelere meg riktig. Vil anbefale deg å spørre her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...iew=getlastpost også, da er du garantert ett godt svar, fort. :)

Lenke til kommentar

Det er ikke gitt at fotoner må bli emmitert pånytt. I fotosyntese brukes fotonenergien til å drive en kjemisk reaksjon. Det som er gitt er at energi omsettes, men ikke kan tilintetgjøres. Fotoner som blir absorbert vil i mange tilfeller omsettes til varme. Varme gjenstander avgir ofte infrarøde fotoner, dvs. med lengre bølgelengder og lavere energi enn for synlig lys.

Lenke til kommentar
Det er ikke gitt at fotoner må bli emmitert pånytt. I fotosyntese brukes fotonenergien til å drive en kjemisk reaksjon. Det som er gitt er at energi omsettes, men ikke kan tilintetgjøres. Fotoner som blir absorbert vil i mange tilfeller omsettes til varme. Varme gjenstander avgir ofte infrarøde fotoner, dvs. med lengre bølgelengder og lavere energi enn for synlig lys.

8491179[/snapback]

Godt eksempel; En svart bok feks. Den blir fortere varm enn en hvit en pga fotonene absorberes og omformes til varmeenergi :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

8491179[/snapback]

Takk for svarene begge to! :)

Men den blir omsatt til varme, varme kan forstås som infrarød stråling og høyere partikkel bevegelse, er det en av dem eller begge?

Hvis det blir til infrarød stråling gir det god mening, for det betyr jo bare at fotonene blir emmitert, bare i flere steg så de er mindre energirik enn lys?

Lenke til kommentar

Varme er en form for energi (enkelt fortalt i form av vibrasjoner i atomer/molekyler, eventuelt hastigheter i en gass), men er ikke fotoner i seg selv. Derimot utstråler varme objekter fotoner i et spektrum som er avhengig av temperatur og overflatens emissitivitet, ref. black body radiation.

Derfor gløder kull rødt (ca. 600 C), blåser du på kullet lyser det sterkere og gulere, mens en glødetråd på over 1000 C lyser blåhvitt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696

Men betyr dette at den grønne boken absorberer grønne fotoner og sender de ut igjen som grønne fotoner, eller "spretter" bare de grønne fotonene av boken?

Og hvordan kan andre fotoner bare bli til varme plutselig? Blir de til varme med en gang de treffer, eller eksiterer de atomet først?

Lenke til kommentar

Dersom noe er grønt, så betyr det at den sender ut grønne fotoner, ved f.eks. refleksjon, fluorisering, fosforisering med mer. Det er mange muligheter, så jeg kan ikke generalisere. F.eks. redningsvester er ofte fluoriserende, der kortbølget lys (f.esk ultrafiolett) pumper energi i molekyler som igjen frigjør energien som synlig lys.

Det er bare ved refleksjon at en kan si at fotonene "spretter tilbake", men som sagt er det mange andre muligheter.

Molekyler som absorberer et foton vil vibrere sterkere og/eller få økt fart, og begge deler er eksempler på varmeenergi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...