Daffke Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Har et Nikon D70s kamera med AF-s Nikkor 18-70mm objektiv. Bestilte meg et sett med billige mellomringer fra usa. Sliter nå med å få stilt blenderåpningen når jeg har ringene på. Enten så står F og blinker, eller så står det bare F - -. og den kan ikke justeres. Er umulig å fotografere med ringene siden jeg ikke får nok lys gjennom. Er det mulig å stille blenderen med ringene på eller må jeg benytte et objektiv hvor jeg kan justere blenderåpningen fysisk på objektivet selv? Mvh, Steinar Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Har et Nikon D70s kamera med AF-s Nikkor 18-70mm objektiv.Bestilte meg et sett med billige mellomringer fra usa. Sliter nå med å få stilt blenderåpningen når jeg har ringene på. Enten så står F og blinker, eller så står det bare F - -. og den kan ikke justeres. Er umulig å fotografere med ringene siden jeg ikke får nok lys gjennom. Er det mulig å stille blenderen med ringene på eller må jeg benytte et objektiv hvor jeg kan justere blenderåpningen fysisk på objektivet selv? Mvh, Steinar 8490355[/snapback] No veit ikkje eg om dette fungerer på d70, men dersom du holder inne DOF-knappen medan du skrur av objektivet vil blenderinstillinga holde seg lukket/open på samme instilling som den var medan objektivet var på kameraet. Lenke til kommentar
Daffke Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 Har et Nikon D70s kamera med AF-s Nikkor 18-70mm objektiv.Bestilte meg et sett med billige mellomringer fra usa. Sliter nå med å få stilt blenderåpningen når jeg har ringene på. Enten så står F og blinker, eller så står det bare F - -. og den kan ikke justeres. Er umulig å fotografere med ringene siden jeg ikke får nok lys gjennom. Er det mulig å stille blenderen med ringene på eller må jeg benytte et objektiv hvor jeg kan justere blenderåpningen fysisk på objektivet selv? Mvh, Steinar 8490355[/snapback] No veit ikkje eg om dette fungerer på d70, men dersom du holder inne DOF-knappen medan du skrur av objektivet vil blenderinstillinga holde seg lukket/open på samme instilling som den var medan objektivet var på kameraet. 8490830[/snapback] Heisann! Nå er kameraet helt nytt for meg og ikke helt sikker på hva du mener med DOF-knappen Mvh, Steinar Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Heisann!Nå er kameraet helt nytt for meg og ikke helt sikker på hva du mener med DOF-knappen Mvh, Steinar 8491488[/snapback] Cirka der hvor du har høyre langfinger når du holder i kamera, altså på kamerahuset til høyre for objektivet. Lenke til kommentar
Daffke Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 Heisann!Nå er kameraet helt nytt for meg og ikke helt sikker på hva du mener med DOF-knappen Mvh, Steinar 8491488[/snapback] Cirka der hvor du har høyre langfinger når du holder i kamera, altså på kamerahuset til høyre for objektivet. 8491993[/snapback] Hmm, prøvde. Holdt den inne men uten noen forbedringer. Ble ikke noe større åpning. Holdt inn knappen og hørte den bevegde seg men virket som om den gikk tilbake til utgangspossisjon når jeg satte den på igjen. Like mørkt med andre ord. Hva er anbefalt blenderåpning med Mellomringer? Kommer ikke lavere enn 3,5 med objektivet jeg har nå. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 f/3.5 er maks åpning for det objektivt du har. Hvis mellomringene er billige så kan ikke kameraet kommunisere med objektivet og du kan ikke stille blenderåpning, da trenger du i såfall et objektiv som kan stille blenderåpning manuelt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Det finnes mellomringer som er spesialt tilpasset digital standard. Det er nok en grunn til dette. Lenke til kommentar
Daffke Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Det finnes mellomringer som er spesialt tilpasset digital standard. Det er nok en grunn til dette. 8496547[/snapback] Kjøpte disse mellomringene mest fordi de var så billige og for å ha noe å leke meg med. Hvilken blender åpning er minimum jeg bør bruke med disse ringene da? Og noen som kan anbefale et greit macroobjektiv med justerbar blenderåpning som kan brukes med de? Mvh, Steinar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå