Gå til innhold

Tre raske: Språk, 32/64-bit, kompatibilitet

Anbefalte innlegg

Har nettopp fått Vista gjennom jobben, og ifølge tregheten i PCen min er det på høy tid med en reinstallasjon uansett, så jeg tenkte jeg skulle prøve Vista. I denne sammenheng har jeg et par spørsmål:

1. Språk: Jeg har i lang tid brukt engelsk Windows XP, og trives bra med det. Men nå lurer jeg på om jeg skal installere norsk Vista, for å prøve det. Jeg klarer rett og slett ikke å bestemme meg her, og selv om det er et "luksusproblem", så har det mye å si i alle fall for min del. Er det noen som har erfaringer med den norske versjonen og kan si noe om hvorvidt den er godt oversatt? Er det noen som har vært i samme situasjon som meg, som kan uttale seg om hvilken språkversjon de likte best?

2. 32/64-bit: Ettersom jeg har en 64-bits prosessor, så vil det være mest naturlig å gå for 64-bits-versjonen. Men jeg har hørt at programmer som da ikke er i 64-bit må emuleres eller noe slikt, og at ting da vil gå tregere. Er dette sant? Er det anbefalt at jeg bruker 32-bit dersom mange av programmene jeg bruker ikke støtter 64-bit?

3. Kompatibilitet: Jeg har prøvd å finne ut om følgende programmer virker med Vista, men har ikke kommet frem til noe. Kan noen her gi meg svar?

• Clue (ordbok)
  • Nero
  • Gmail Notifier

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2. 32/64-bit: Ettersom jeg har en 64-bits prosessor, så vil det være mest naturlig å gå for 64-bits-versjonen. Men jeg har hørt at programmer som da ikke er i 64-bit må emuleres eller noe slikt, og at ting da vil gå tregere. Er dette sant? Er det anbefalt at jeg bruker 32-bit dersom mange av programmene jeg bruker ikke støtter 64-bit?

Hovedproblemet med kompatibilitet er når ting ikke funker med Vista. Ikke 32 eller 64bit, men selve Vista. Så du vil neppe merke stor forskjell. Ytelsesforskjellen er i praksis null. Har selv kjørt XP x64 i flere år nå, og de aller fleste programvareprodusenter har forsikret seg om full kompatibilitet.

Det du må sjekke selv er drivere til all hardwaren din.

Lenke til kommentar

1. Jeg ville valgt det språket jeg liker best å lese. Pleier vel ikke å være noe problemer med norskt språk, bortsett fra at noen ting kanskje kan komme til å bli på engelsk, hvis det er programmer uten norskt språk.

3. Alle de programmene virker for meg, bortsett fra at jeg ikke får mailto funksjonen til Gmail Notifier til å virke. Vista sa også at CLUE ikke hadde blitt riktig installert, men jeg har ikke merket noen problemer med det.

Lenke til kommentar
3. Alle de programmene virker for meg, bortsett fra at jeg ikke får mailto funksjonen til Gmail Notifier til å virke.

8494284[/snapback]

Den fungerer ikke i her i XP heller, så det gjør ikke noe. :) Har installert Google Toolbar i Firefox, da fungerer det helt fint.

Lenke til kommentar

Hei. Hvilket språk du vil ha Windows Vista i må du velge selv, men de fleste her på forumet ville valgt Engelsk eller Norsk. Selv kjører jeg bare Engelsk Windows Vista, Engelsk Windows 2000, Engelsk XP og Engelsk Zenwalk-4.4.1 på maskinene mine.

Gidder ikke å ta meg bryet med å installere Noe Norsk OS på mine maskiner. Har brukt Engelsk OS, tja vet ikke hvor lenge, men det må vel begynne å bli 2-3 år nå tror jeg.

Du må nesten ta et språk du forstår iallefall.

Men jeg ville sagt at du skulle tatt Engelsk Windows Vista.

Lenke til kommentar

Har bestemt meg for å gå for norsk. At jeg må velge et språk jeg forstår, sier vel seg selv. :) Jeg har ett siste spørsmål: Er det 32- og 64-bit på samme disk, eller er det to separate disker? Jeg finner ikke ut i det hele tatt ut ifra filene på installasjonsdisken hvorvidt jeg har 32- eller 64-bit.

Lenke til kommentar

Det er to forskjellige disker for 32 og 64-bit. Hvis du kjøper Ultimate får du med begge to. Hvis du kjøper en annen versjon får du bare med 32-bit disk. Du kan bestille 64-bit disk her. Vet ikke om det går ann å laste ned 64-bit DVDen lovlig noe sted. Noen som kan svare på det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...