Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

dyslektikre? er det noen andre en meg her?

Fanta4free

Anbefalte innlegg

Jeg sliter en del med dysleksi. Husker jeg hadde timer med en pedagog på barneskolen for å lære bedre norsk som hun kalte det. Det fungerte mildt sagt veldig dårlig, og det eneste som kom ut av "treningen" var mobbing fra medelever.

8497008[/snapback]

Skjønner åssen du har det ja.. Det skal ikke være lett....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir feil å se ned på folk fordi de har dysleksi, men folk som ikke gidder å jobbe noe med det, og hele tiden bruker det som en unskyldning for å skrive som en rusa fjortis på mobilen, har jeg liten respekt for.

dysleksi, som så mye annet, kan jobbes med av den som har det og de rundt han/hun. Ja det er slitsomt og strevsomt, men er verdt det i lengden.

Lenke til kommentar
Denne hører bedre hjemme i helsekategorien, og flyttes dit. :)

8491121[/snapback]

Graturlerer med moddisjobb marley. :)

Tror jeg har en svak grad av tallblindhet. Har ingen retningssans, klarer ikke å lese kart, har vansker med mattematikk etc. Har ikke fått noen diagnose, men har en meget sterkt mistanke. Dysleksi har jeg (heldigvis) ikke.

Lenke til kommentar

når det gjlder matte hos meg er jeg ferdig mde det på skolen men er glad for at jeg fikk oppgavene lest opp for meg når jeg hadde det på skolen når det var txt oppgaver men tall opg klarte jeg lett da, jeg var liksom den enete i klassen som jubla da vi kom opp i matte eksamen skriftlig.... det er et av mine beste fag det forde jeg sliter med lesinga, og den blir a noen skirive feil også husker jo jeg skrev på pc på engelsk tentamen osv, ble 5 skrive feil pr linje osv liksom.

det er så kjipt det

Lenke til kommentar
Men det er ingen av dere som kjenner til Dyskalkuli?

8490533[/snapback]

Er ikke det tallblindhet? Problemer med å se tall i kontekst, akkurat som at dyslektikere sliter med å se bokstaver i kontekst?

Wikipedia sier:

Dyskalkuli eller tallblindhet er en samlebetegnelse på spesifikke lærevansker i matematikk. Eksempler på problemer personer med dyskalkuli opplever, er vansker med å huske begreper, forstår ikke matematiske problemer, kan ha vansker med å forstå musikalske konsepter, kan ha manglende eller ingen retningssans, kan ha problemer med å skille høyre fra venstre, husker ikke breddegrad fra lengdegrad, horisontal fra vertikal etc. Dette er det da ikke alle som har problemer med. Mange sliter i stedet mer med systemer og har dermed problemer med å lære seg gangetabellen, klokka o.l. Personer med dyskalkuli vil forstå at 6 er 6, men har problemer med å legge disse sammen i en eller annen form. Gangetabellen og det å lære seg klokka kan være vanskelig for personer med dyskalkuli. Det som kan være vanskelig med dyskalkuli er at da dette er en lærevanske som gir seg utslag på ulike måter hos de som har det kan det være vanskeligere å oppdage det.

Dette er rimelig korrekt, da jeg har en venn som har det. :)

8490927[/snapback]

Nå begynner jeg å lure på om jeg har det :p

Er det noen steder jeg kan sjekke meg for dette?

Lenke til kommentar

8498342[/snapback]

Hvis du spør fastlegen din har han/hun garantert råd til deg. Dersom det skulle være nødvendig vil Hjelpemiddelsentralen bli koblet inn i henhold til skolearbeid.

Jeg anbefaler deg å finne det ut. Fint å få bekreftet dersom du har det. :)

Lenke til kommentar

8498342[/snapback]

Hvis du spør fastlegen din har han/hun garantert råd til deg. Dersom det skulle være nødvendig vil Hjelpemiddelsentralen bli koblet inn i henhold til skolearbeid.

Jeg anbefaler deg å finne det ut. Fint å få bekreftet dersom du har det. :)

8498527[/snapback]

Får sjekke det ut på jobb på onsdag elns. har ei pp-rådgiver jeg kan bruke der :p

Men skjønner ikke helt hvorfor dette ikke er oppdaget? jeg har da slitt med matte siden første klasse, hade spesialundervisning i et par måneder på barneskolen, også var det slutt på all hjelp, og har såvidt stått i matte etter det...

Lenke til kommentar

:w00t: Dysletiker her og :p

Har personlig jobbet masse for at dette skal bli bedre..

Mitt beste tips er å skrive fulle settninger og ord uansett hva eller hvor du skriver henn. Om det så er på msn, mld eller stil på skolen. Det var pappa som sa det til meg en gang, og for en gangs skyld har jeg hørt på han :p Og det hjalp veldig faktisk. :)

Jeg sliter en del med dysleksi. Husker jeg hadde timer med en pedagog på barneskolen for å lære bedre norsk som hun kalte det. Det fungerte mildt sagt veldig dårlig, og det eneste som kom ut av "treningen" var mobbing fra medelever.

8497008[/snapback]

Jeg husker og dette.. Det var aldri noe gøy å bli tatt ut av timen. Heldigvis får meg så var vi flere i klassen som gikk ut.. Til å begynne med var vi faktisk ganske mange. Og i stedenfor å bli mobbet så ville de andre elevene og ha spesialundervisning. Akkurat det var ganske kjekt :)

Men jeg husker jeg hadde en logoped som var helt grusom. Min bror har hatt han i etterkant og hadde samme opplevelsene som meg. At han skremte mer enn det han hjalp :(

TRibal89: Hindrer dysleksien deg fra å bruke f.eks. stor forbokstav? Skjønner ikke hvordan det går an. Er ikke det å vite at man skal bruke stor forbokstav det samme som å vite hva verdens høyeste fjell er, eller andre enkle faktaopplysninger? Samme med det å bruke et punktum i slutten av en setning: Hva er problemet?

8498914[/snapback]

Nei det er mye man ikke skjønner i denne verden. Personlig så syns jeg dette er en helt feil tråd å ta det opp i.. Vi dysletikere liker egentlig svært dårlig at ikke-dysletikere kommer å skal prøve å forstå, eller ikke forstå sånn som du gjør. Får alt du vet så kan det med stor bokstav være hans problem.

Akkurat som mitt problem er at jeg kan lese sol som slo.. Jeg er med andre ord ordblind.

Dessuten så er det ikke alle som gidder å skrive stor bokstav forran hver settning på forumet, jeg skriver svært skjeldent stor bokstav. Eneste grunnen til at jeg gjør det nå er fordi du har kommentert at TRibal89 ikke har gjort det.

Jeg syns det er synd at du føler du må kritisere han, og flere av oss fordi vi ikke skriver stor bokstav, spesielt når du vet at han/vi er dysletikere og sliter med å rettskriving.

Endret av Iril
Lenke til kommentar
Det var da svært. Dere må jo tåle litt kritikk. Er jo ikke engang kritikk, bare noe jeg lurte på. Hvilket formål har så denne tråden da? Bare et trivelig møtested hvor dyslektikere kan komme å diskutere hvor fælt de har det og hvordan skolesystemet har sviktet, men ikke sette noe som helst fokus på hvordan man kan bli bedre eller å prøve å hjelpe hverandre (som jeg gjør)? Dere må jo forvente å bli kritisert eller spurt om ting, spesielt hvis dere ikke engang gidder å ta dere bryet med å bruke stor forbokstav.

Oppsummering:

Jeg spurte om på hvilken måte bruken av stor forbokstav har med dysleksi å gjøre. Dette liker du, Iril, tydeligvis ikke. Beklager hvis jeg virket litt for hardhendt med spørsmålet mitt, men jeg hadde ikke som formål å gå til angrep på noen som helst.

8502508[/snapback]

Nei jeg likte ikke spørsmålet ditt! Ja det var veldig hardhendt.. Hadde du bare spurt uten å si at det bør og må jo alle kunne gjøre så hadde det vært helt greit.. Men når du "angriper" en person på den måten så liker jeg det ikke nei..

Ja vi tåler kritikk, og spørsmål så lenge du stiller de normalt og ikke rakker ned på noen i samma slengen.

Dessuten er det mange som ikke gidder å bruke stor bokstav her på forumet, uten at de er dysletikere. Det er ikke alle som syns dette er like viktig som deg!

Lenke til kommentar

Matias: Mye likt resten av forumet så kritiserer vi ikke dyslektikere for at de ikke skriver korrekt. Dette kan du droppe her og nå. Det som virker lettest i verden for oss som ikke har dysleksi kan være en stor utfordring for dyslektikere, dette skal du respektere.

Får sjekke det ut på jobb på onsdag elns. har ei pp-rådgiver jeg kan bruke der :p

Men skjønner ikke helt hvorfor dette ikke er oppdaget? jeg har da slitt med matte siden første klasse, hade spesialundervisning i et par måneder på barneskolen, også var det slutt på all hjelp, og har såvidt stått i matte etter det...

8498647[/snapback]

Gjør det. :)

Det er lett å overse dette ved å kalle det latskap, har sett mange som har slitt med Dyskalkuli og hvor lærere og foreldre bare har ristet på hodet og kjeftet på eleven for at hun/han er lat. Det skal også nevnes at Dyskalkuli er noe mer sjeldent enn Dysleksi, og drukner litt i forhold da det er ganske mange som lider av Dysleksi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...