Fanta4free Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 er det mange her som har det?? og da mener jeg får hjelp fra hjelpe midel sentralen osv liksok, ikke mange som bare skriver feil eller aliter med og lese liksom Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Jeg har ikke dysleksi, men jeg har et godt råd for å skrive mindre feil på f.eks diskusjon.no Bruk Firefox med ordliste, da kommer det en rød strek under det du skriver feil, og det er veldig praktisk. Ordlistene finnes på veldig mange språk, inklusivt Bokmål og Nynorsk Btw, pass på at du treffer rette tastene på tastaturet, slik som jeg ikke gjorde på bildet, skulle stå her og ikke har Endret 28. april 2007 av Kontorstol Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 jeg bruker den jeg men det kommer mange feil forde Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Jeg har dysleksi, får riktig nok ikke noe hjelp fra hjelpemiddelsentralen for jeg har ikke søkt... Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Men det er ingen av dere som kjenner til Dyskalkuli? Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Og Dyskalkuli er ? Lenke til kommentar
Bimmelom Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Dyskalkuli har vel noe med tall å gjøre? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Men det er ingen av dere som kjenner til Dyskalkuli? 8490533[/snapback] Er ikke det tallblindhet? Problemer med å se tall i kontekst, akkurat som at dyslektikere sliter med å se bokstaver i kontekst? Wikipedia sier: Dyskalkuli eller tallblindhet er en samlebetegnelse på spesifikke lærevansker i matematikk. Eksempler på problemer personer med dyskalkuli opplever, er vansker med å huske begreper, forstår ikke matematiske problemer, kan ha vansker med å forstå musikalske konsepter, kan ha manglende eller ingen retningssans, kan ha problemer med å skille høyre fra venstre, husker ikke breddegrad fra lengdegrad, horisontal fra vertikal etc. Dette er det da ikke alle som har problemer med. Mange sliter i stedet mer med systemer og har dermed problemer med å lære seg gangetabellen, klokka o.l. Personer med dyskalkuli vil forstå at 6 er 6, men har problemer med å legge disse sammen i en eller annen form. Gangetabellen og det å lære seg klokka kan være vanskelig for personer med dyskalkuli. Det som kan være vanskelig med dyskalkuli er at da dette er en lærevanske som gir seg utslag på ulike måter hos de som har det kan det være vanskeligere å oppdage det. Dette er rimelig korrekt, da jeg har en venn som har det. Lenke til kommentar
lain Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Jeg har dysleksi, noe som kanskje folk flest ikke vil tro på, da jeg jobber aktivt for å skrive bedre og mer riktig. For de som sliter med dysleksi kan jeg anbefale veien jeg har gått med å forbedre mitt språk, les bøker for å få ordforståelse og skriv mye på f.eks forum, msn/irc. Prøv da også å legge merke til hvordan du skriver, og hva du kan gjøre for å skrive bedre. Er også en annen viktig ting, det er når folk komenterer at du skriver feil, ikke bli sur, prøv heller nestegang å rett hva de komenterer, evt om de bare sier "du skriver mye feil", og du ikke helt vet hvordan det skal skrives, få de til å ta med hva som er riktig. dysleksi er plagsomt, sleit veldig med det til jeg kom på vgs, men det går an å jobbe med det, og forminske effekten det har på skriftspråket ditt. Lykke til. Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 En tråd om dette som ble stengt for et par dager sia MItt innlegg der (Zeph @ 26/04-2007 : 16:09)Denne tråden er feilposta, prøv igjen med eit litt betre emnefelt i Helse-kategorien. Tråden stenges. Hmm kansje en ide å stenge den da, eller flytte den til helse? anyways @ trådstarter Jeg har dysleksi, belive me hadde det vert en medisin jeg kunne fått tak i ville jeg gjort alt for å få den. Det beste "mot" dysleksi er etter mine erfaringer å konsentrere seg veldig når man skriver. Men man skal huske på at man har forskjellige typer, feks. jeg har den typen som gjør at det er vansklig for meg og skrive lyder, (dobbel konsonanter, sh-lyder osv) ... This post has been edited by DiscoBoB: 26/04-2007 : 21:10 Lenke til kommentar
Mato Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 "rekker opp en hann her" ordboka i ff redder meg i ihvertfall , er sykt mye skrive feil eg ikke ser selv , støtte fra hjelpemiddel sentralen fikk jeg aldri , men jeg ble heller aldri ferdig med testene der , begynte ikke før etter jeg var blitt 18 , og på den tiden flyttet eg sør over og kom aldirg i gang med testene her nede . Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Denne hører bedre hjemme i helsekategorien, og flyttes dit. Lenke til kommentar
VetleRsport Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Jeg er dysletiker eller svak grad. Med dobbelkonsonanter, lange ord etc.. Lenke til kommentar
DeadEmotion Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Men det er ingen av dere som kjenner til Dyskalkuli? 8490533[/snapback] Jeg mistenker at jeg selv kan ha det. Har hatt problemer med mattefaget helt siden tidlig barneskolealder. Å bli satt i små grupper med to-tre andre elever som også trenger ekstrahjelp har aldri hjulpet meg... Den eneste måten som muligens ville kunne fungere i mitt tilfelle var dersom jeg fikk en egen privatlærer som alltid ville kunne stille opp når jeg trengte hjelp (hvilket vil si så og si hele mattetimen gjennom) Jeg har lest noen artikler om emnet. Det forekommer i forskjellige grader. I de alvorligste tilfellene kan selv de enkleste mattestykker by på problemer. Noen kan slite med både dyskalkuli og dysleksi, men det trenger ikke ha noen sammenheng. Uansett har jeg lagt ved en link for de som skulle være interesserte... Dyskalkuli Lenke til kommentar
Matias Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 (endret) asdf Endret 8. mars 2013 av Matias Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Jeg har ikke dysleksi, men jeg har et godt råd for å skrive mindre feil på f.eks diskusjon.no Bruk Firefox med ordliste, da kommer det en rød strek under det du skriver feil, og det er veldig praktisk. Ordlistene finnes på veldig mange språk, inklusivt Bokmål og Nynorsk Btw, pass på at du treffer rette tastene på tastaturet, slik som jeg ikke gjorde på bildet, skulle stå her og ikke har 8489449[/snapback] Finnes det noe tilsvarende til Opera? Endret 28. april 2007 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
Matias Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 (endret) asdf Endret 8. mars 2013 av Matias Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Jeg sliter en del med dysleksi. Husker jeg hadde timer med en pedagog på barneskolen for å lære bedre norsk som hun kalte det. Det fungerte mildt sagt veldig dårlig, og det eneste som kom ut av "treningen" var mobbing fra medelever. Lenke til kommentar
Fanta4free Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Jeg sliter en del med dysleksi. Husker jeg hadde timer med en pedagog på barneskolen for å lære bedre norsk som hun kalte det. Det fungerte mildt sagt veldig dårlig, og det eneste som kom ut av "treningen" var mobbing fra medelever. 8497008[/snapback] jeg vet hvordan den der er ja, opplevd det samme selv Lenke til kommentar
Aldhissla Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 jeg vet hvordan den der er ja, opplevd det samme selv 8497189[/snapback] Jepp, det er en herlig måte å stigmatisere små unger på. Det kunne i det minste vært lagt opp slik at ikke "pedagogen" (ord-nazi er rettere) kom inn i klassetimen og hentet deg ut samtidig som hun sa at i dag skal vi stave -isbjørn- (som jeg måtte skrive femti ganger på et ark) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå