SondreR Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Heisann! Jeg bare lurer på en ting: Finnes det en slags router man kobler til en PC, og som gjør at man kan koble seg til det nettverket og feks. lane? Her er en tekst jeg fant, men jeg forstod den ikke helt. Det hadde vært kjempekjekt. Tar også godt imot andre forslag til hvordan man kan lage LAN trådløst. Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Her har du det meste... Det er ganske vanlig med bare et lite tråløst nettverkskort til å koble rett i usb porten.. Lenke til kommentar
SondreR Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 Kobler jeg denne til PC-en, vil det dukke opp et nytt nettverk for andre rundt meg - og vi kan ha LAN via denne? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Vist du setter opp det trådløste kortet i maskinen din til ad-hoc modus vil andre kunne koble seg til. Da trenger man ikke en trådløs ruter eller AP. Lenke til kommentar
SondreR Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 Vist du setter opp det trådløste kortet i maskinen din til ad-hoc modus vil andre kunne koble seg til. Da trenger man ikke en trådløs ruter eller AP. 8491906[/snapback] Hvordan gjør man dette? Har en Acer 5100 med XP. Vil andre da kunne søke etter nettverk - og få opp min? Genialt, hvis det er tilfellet Lenke til kommentar
SondreR Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 En annen måte å stille spørsmålet på: Hvordan kan jeg spille med folk over LAN uten ledninger og om det ikke er trådløst nettverk i nærheten vi kan kople oss til? Kan jeg ha en greie i USB-porten min som gjør at folk kan koble seg til denne trådløst og spille med meg? Er det en slik greie som har blitt linket til tidligere i denne tråden, eller er det noen antenner som søker etter trådløse nettverk? Sondre Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Med et vilket som helst trådløst nettverkskort kan man opprette et Ad-Hoc nettverk. Helt hvordan dette gjøres er jeg desverre ikke sikker på, og hvordan det gjøres varierer nok også etter hvilket program man bruker for å administrere kortet. Når man setter opp et Ad-Hoc nettverk vil andre maskiner kunne koble seg til denne, og man får et lokalt LAN som man f.eks. kan spille over. Lenke til kommentar
SondreR Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 (endret) Vet noen her hvordan man setter opp et Ad-Hoc-nettverk? Hadde vært smud Greiene i linken som førstemann her gav, kan de brukes som aksesspunkt for trådløs tilkobling? Altså at det blir punktet alle gamerene må koble seg til for å ha LAN? Endret 28. april 2007 av SondreR Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Andre nummer av Linuxmagasinet (2007) har en guide på hvordan man gjør i Linux, om noen hadde trengt det. På Microsoft sine sider ligger det også en guide, som er rimelig grei. http://www.microsoft.com/downloads/details...&displaylang=en Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 Du kan bruke en helt vanlig tråløs router,bare koble strøm på den så kobler alle seg opp til den. At du ikke har internett inn på routeren har ingenting å si. Lenke til kommentar
SondreR Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Du kan bruke en helt vanlig tråløs router,bare koble strøm på den så kobler alle seg opp til den.At du ikke har internett inn på routeren har ingenting å si. 8495817[/snapback] Finnes det USB-routere? Er det slike som er linket til av kar nummer to i tråden her? Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Med adhoc kan du kun koble deg opp mot en annen pc om gangen.. tror jeg.. Du kan koble deg mot ruteren med en nettverkskabel eller du kan bruke et trådløst nettverkskort på din pc. Alle andre må også ha et trådløst nettverkskort.. Her har du en ruter som er meget bra, du kan ikke regne med en rekkevidde over 100m. Varierer i forhold til ytre påvirkninger.. Du kan også linke rutere mot hverandre, du får da dekket et større omeråde.. Det er vel sannsynligvis innebygd trådløst nettverkskort i din pc, du behøver da ikke å kjøpe klientkortet.. https://prisguiden.no/product.php?productId=66535 (ruter) https://prisguiden.no/product.php?productId=58800 (Klient) Endret 29. april 2007 av sitdown Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Finnes det USB-routere? Er det slike som er linket til av kar nummer to i tråden her? Er ikke helt med på hvorfor du trenger USB. Skal du koble til routeren med USB? Vist det er det du tenker på så er det bortkastet da du kan koble til routeren enten via kabel(nettverks kabel) eller tråløst. Du kan ha 4 maskiner via kabel og/eller 50stk+ via tråløst om du vil. Da er alle som er tilkoblet enten via kabel eller tråløst på samme LAN. Denne fixer det for deg http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=312606 Eller http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=314078 Eller hvilken som helst Wlan router. Endret 29. april 2007 av taz Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 29. april 2007 Del Skrevet 29. april 2007 (endret) Det er helt rett som taz sier, hvilken som helst ruter fungerer. Men rekkevidden på den jeg foreslo er en god del bedre samt at det er den raskeste ruteren på trådløst for privatmarkedet. Prisen er et argument. Av de to ruterne som taz foreslår ville jeg valgt den siste, men denne er overpriset på komplett. De er begge stabile, men den siste har linux firmware som mange mener er mer stabil samt at du kan bytte til alternativ firmware (os). https://prisguiden.no/product.php?productId=38359 Endret 29. april 2007 av sitdown Lenke til kommentar
SondreR Skrevet 29. april 2007 Forfatter Del Skrevet 29. april 2007 Takker for mange svar! Jeg ser ikke etter slike store routere, men heller noen USB-penn-lignende greier som fungerer som en router - som til laning. Eller, jeg kan vise dere min problemstilling: Du og vennene dine sitter i et rom uten noen trådløse nettverk dere kan lane på. Dere har heller ingen hub og masse kabler så dere kan spille. Jeg ser da etter en USB-greie som fungerer som en router: Jeg kobler denne dingsen i PC-en min, og denne greien lager et nettverk folk kan koble seg til og lane på. Lenke til kommentar
sitdown Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Du kobler den direkte inn i pc med en nettverkskabel istedenfor en usb kabel, dette følger med. De andre kan velge å koble til med enten en nettverkskabel eller med trådløs tilkobling. Dette er den beste løsningen.. Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 (endret) Takker for mange svar! Jeg ser ikke etter slike store routere, men heller noen USB-penn-lignende greier som fungerer som en router - som til laning. Eller, jeg kan vise dere min problemstilling: Du og vennene dine sitter i et rom uten noen trådløse nettverk dere kan lane på. Dere har heller ingen hub og masse kabler så dere kan spille. Jeg ser da etter en USB-greie som fungerer som en router: Jeg kobler denne dingsen i PC-en min, og denne greien lager et nettverk folk kan koble seg til og lane på. 8501682[/snapback] Det finnes ikke det du er på jakt etter,ganske enkelt. Kjøp deg en liten wlan router. Eller sette opp Ad-Hoc nettverk,da bruker du wlankortet som du allerede har i maskinen. Endret 30. april 2007 av taz Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Da foreslår jeg at du kjøper en reiserouter. Pappa er en del på møter, og når de er samlet på steder der det ikke er internett, så plugger han den bare rett i veggen og de får et WLAN. http://www.jiwire.com/wi-fi-travel-router-...vel-routers.htm https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo Lenke til kommentar
SondreR Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Eller sette opp Ad-Hoc nettverk,da bruker du wlankortet som du allerede har i maskinen. Men da kan ikke flere enn to LANe? Lenke til kommentar
SondreR Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Da foreslår jeg at du kjøper en reiserouter. Den ser veldig bra ut! Dumt at prisen er såpass, men skal vurdere en slik en Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå