Gå til innhold

Max varme en dual core burde ha?

Gjest Slettet-lQle7N2M

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-lQle7N2M

Jeg holder på å prøve meg litt med å overklokke prosessoren (AMD Athlon 64 X2 Dual Core 3800+) for første gang, jeg har nå overklokket den fra 2,0GHz til 2,2GHz. OCCT viser at prosessoren er stabil men nar jeg ser pa varmen med Speedfan ser jeg at nar jeg kjører krevene programmer som 3Dmark kommer Core varmen som ligger på 35C idle opp i rundt 48-52C, er dette normalt? kan jeg klokke høyere eller bør jeg sette den ned litt? Hvor mye kan jeg forvente å få klokket prosessoren til?

CPU viften er en Zalman CNPS9500 AM2 Ultra Quiet

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker at faregrensen går ved 60C, jeg stopper vertfall å clocke da (60 C ved load selvfølgelig). Men jeg tror selve smertegrensen ligger nærmere 85-90, altså da du skader CPU.

Er ikke lurt å ta noen sjanser med så dyre komponenter ;)

Hvor mye du får clocket varierer veldig på kunskapene dine og hvor god kjølingen er. En prosessor clocker bedre ved 20C enn den gjør ved 50C.

En enkel måte å gå fram på er å skru opp FSB helt til du ikke får startet opp. Så skrur du volten opp et hakk, og skrur igjenn opp FSB til du ikke får bootet. Midt oppi alt dette vil jeg da anbefale å ikke få noen høyere temperatur enn 60, max 65 grader.

Lykke til!

Endret av Nets
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette er individuelt. Last ned noe som heter tcasemax... der står det hva din prosessor termisk skal tåle. Dette er den eksterne tempen den skal tåle, ikke kjernetemp, kjernetemp kan godt være 20c høyere enn ekstern temp. Det er den eksterne tempen som dere snakker om nå.

Kjernetemperaturer kan leses av med et prog som heter coretemp 0.94 ... ikke bruk versjon 0.95 da denne er noe buggete, ikke bare min mening, sitter også på XS så det er den generelle forståelsen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Jeg tenker at faregrensen går ved 60C, jeg stopper vertfall å clocke da (60 C ved load selvfølgelig). Men jeg tror selve smertegrensen ligger nærmere 85-90, altså da du skader CPU.

8489514[/snapback]

Prosessoren skrur seg av om den når 80-85 grader celcius. Innebygd sikkerhet for at kjernen eller kjernene ikke bokstavelig talt skal smelte :)

(U)nyttig viten: prosessorer blir faktisk bakt i ovner under produksjonen ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...