Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Slippe militærets rep-øvelse

Rivers

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
Militæret er ikke noe man kan melde seg ut av. Man må bare møte på rep-øvelse år etter år (kom hjem fra årets øvelse for noen timer siden)

Hva kan man gjøre for å komme seg ut av dette systemet.

Er drit lei hele militæret  :hrm:

Taper penger på det gjør man også  :(

En mulighet jeg har hørt om er å si at man er blitt passifist.

Tok noen ting med knusendes ro når jeg var inne nå og det ble lagt merke til, men jeg tviler på at det er nok.

Er 32 år og håper noen vet om noen utveier  :)

8489112[/snapback]

Nå er det i mine øyne ille nok å mislike rep-øvelser og å være så tafatt at man ikke gidder gjøre jobben ordentlig. Verre er det om man klager over det. Det som dog er det verste, er folk som prøver å lyve seg ut av militæret. Hva med å innse at Forsvaret ikke eksisterer for at du skal ha det gøyalt, men for å ivareta samfunnsoppgaver? Og hva med å innse at disse oppgavene kanskje er viktigere enn at du kjeder deg og er lei? Og uansett hva du mener om berettigelsen av rep-øvelsen - har du virkelig så lite integritet og selvrespekt at du finner det akseptabelt å lyve om at du er pasifist?

Du får null sympati fra meg. Null respekt også, forresten.

Lenke til kommentar
En kompis av meg er ikke en gang kalt inn til førstegangstjeneste.

Lucky bastard. Vet ikke hva jeg er mest mot - kaste bort et helt år av livet ditt på militærtull, eller kaste bort ei uke eller så hvert år senere.

Kan du slippe militæret eller rep, gjør det. Hele systemet er forelda, vi har ikke behov for at alle aktive menn i landet skal kunne å skyte med AG3 lenger. Er et gedigent pengesluk for samfunnet, samt at man taper penger personlig på førstegangstjeneste / rep også.

Avskaff dritten!

9090536[/snapback]

Jeg ser du har nokså revolusjonerende tanker om norsk forsvar.

Men man skulle jo tro at de som faktisk er fagmilitære, og som har vært det i noen tiår, har ganske god peiling på hva slags forsvar som er hensiktsmessig. Det er derfor litt pussig at du, en tilfeldig person på et nettforum, vet bedre.

Likeså skulle man jo tro at våre politikere - som jo alltid prøver å finne noen millioner å spare - ville kutte ut dagens forsvar dersom det var "et gedigent pengesluk for samfunnet." De har vel ikke oppdaget at det er et pengesluk, da? Har de misforstått? Så fint at vi har deg, da, som vet bedre enn dem. Kanskje burde du sende en opplysende e-post til Regjeringen.

Lenke til kommentar
Men man skulle jo tro at de som faktisk er fagmilitære, og som har vært det i noen tiår, har ganske god peiling på hva slags forsvar som er hensiktsmessig. Det er derfor litt pussig at du, en tilfeldig person på et nettforum, vet bedre.

9160656[/snapback]

Du er "fagmilitær" da skjønner jeg.

For all del - la de som liker militæret drive på med det. Man trenger ikke å tvinge alle andre.

Det eneste positive dere har er midler til å drive med forskjellige typer forskning, spesielt gjennom FFI. Paradoksalt nok er det ingenting som booster forskningen like mye som en krig.

Men for å drive forskning må man ha en utdanning. Og den får ikke Ola på 19 mens han feier oppstillingsplassen på "Mo'n".

Lenke til kommentar
Jeg vet ihvertfall at den dagen jeg forhåpentlig vis kommer i en lederstilling og skal ansette folk, så kommer jeg til å diskvalifisere de søkerne som ikke har vært i militæret.

9162538[/snapback]

Det var jo en veldig rasjonell diskrimineringsform, altså.

Lenke til kommentar
Du er "fagmilitær" da skjønner jeg.

For all del - la de som liker militæret drive på med det. Man trenger ikke å tvinge alle andre.

Det eneste positive dere har er midler til å drive med forskjellige typer forskning, spesielt gjennom FFI. Paradoksalt nok er det ingenting som booster forskningen like mye som en krig.

Men for å drive forskning må man ha en utdanning. Og den får ikke Ola på 19 mens han feier oppstillingsplassen på "Mo'n".

9184141[/snapback]

Kan ikke helt se at innlegget mitt gav inntrykk av at jeg er fagmilitær. Det er jeg da heller ikke, min erfaring med forsvaret er begrenset til førstegangstjenesten med påfølgende rep.

Overså du poenget mitt? I Forsvaret sitter det faktisk en god del lyse hoder, som har god greie på hva slags oppgaver Forsvaret skal løse, og hvordan dette gjøres på en best mulig måte. Når vi nå har en ordning med almen verneplikt i Norge, så kan man derfor trygt anta at det ikke er tale om et foreldet, utdatert system eller bare et pengesluk, slik du mener at det er.

Lenke til kommentar
Jeg vet ihvertfall at den dagen jeg forhåpentlig vis kommer i en lederstilling og skal ansette folk, så kommer jeg til å diskvalifisere de søkerne som ikke har vært i militæret.

9162538[/snapback]

Det var jo en veldig rasjonell diskrimineringsform, altså.

9184190[/snapback]

Nei. Av den enkle grunn at de som har gjennomført førstegangstjenesten viser det at de er til å gjennomgå et år uten særlig lønn, mange drittoppgaver, bli herset rundt av folk som ofte er yngre enn deg osv. Det sier en del om karakteren til den som gjennomfører det. Sier ikke det at de som ikke gjennomfører ikke har samme egenskap, men som en som selv har vært inne vet jeg at det er mye større sannsynlighet for å få en unnasluntrer dersom de ikke har vært i militæret.

Lenke til kommentar

Var 1 år i forsvaret (GSV)

er ett av de beste årene jeg har hatt.

MEN året etter fikk jeg innkalling til HV, siden jeg ikke gidder å være med gjengen som er umotivert og lei, så mld jeg meg inni "Gunnerside" som driver mye med det jeg gjorde, Jeger osv.

Ordentlig utstyr osv, ikke tinga fra 1940 :hrm:

er inne 25 dager i året istede for 7, og får litt penger for det også :)

er fornøyd jeg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...