bjaraas Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 Som jeg skreiv tidligere går min på 0,65 med cruisen inne i 90km/t. Blanda ca 0,85 og kanskje noe over litern per mil om du kjörer i byen. Nå kjörer jeg mest landeveien så jeg synes ikke forbruket er ille i det hele tatt. Nå har jeg også turboen med 185 hester, og da bruker ikke bilen noe särlig mer enn min gamle corolla (som jeg også syntes gikk billig, dog med mye mindre under huven). Må kanskje legge på noen centiliter med automaten, men du får en forholdsvis stor bil med mye bagasjeplass, så jeg synes ikke forbruket er det som bör avskrekke deg fra å kjöpe denne bilen. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Hvilket oktantall bruker du? Vet at turbo-SAABene yter bedre og bruker mindre drivstoff på 98 enn på 95 oktan. Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Tror det der kommer veldig an på hvilken modell man har. Aero-versjonen skal kjøres på 98, mens de med mindre effekt skal kjøres på 95. Har lest at flere tanker opp med 98 på sommeren når det er varmt for at dette visstnok skal gi høyere effekt og lavere forbruk. Har dog ikke prøvd dette selv. Er bilen trimmet er det en annen sak, da skal den gå på 98 uansett. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Det skal ikke være avhengig av modell. Alle turbo-SAABer (kanskje med unntak av tidlige utgaver av 1. gen. 900 8v turbo samt 99 turbo) skal være utstyrt med APC-boksen, som justerer ladetrykket så høyt som mulig uten å forårsake tenningsbank. Bruker du 95-oktan vil tenningsbank oppstå tidligere enn om du bruker 98-oktan. Derfor kan motoren kjøre fint med lavere ladetrykk på 95-oktan, samtidig som den vil yte bedre med høyere ladetrykk på 98. Jeg tror faktisk Aero-versjonen kan kjøre helt fint på 95 også. Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 3. mai 2007 Del Skrevet 3. mai 2007 Ja, du har faktisk helt rett der. Det som står i brukermanualen er anbefalt av Saab, men bilene kan fint gå på hvilken oktan du måtte ønske (helt ned til 91). Ganske smart i grunn og greit hvis du skulle ta feil pumpe når du fyller. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 APC er et genialt system, men jeg hadde nok uansett fylt kun 98-oktan om jeg hadde hatt turbo på min Christian1986: Har du kommet til en konklusjon? Blir det SAAB? Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2007 APC er et genialt system, men jeg hadde nok uansett fylt kun 98-oktan om jeg hadde hatt turbo på min Christian1986: Har du kommet til en konklusjon? Blir det SAAB? 8536818[/snapback] Må bare takk for all hjelp! Og ja, det ble Saab på meg ! Har nå kjørt fra Oslo til Bergen og er helfrelst! Er virkelig god å kjøre, og med alt det ekstrautstyret .... Eneste negative er vell at den bruker litt mye på milen, men pytt pytt. Fikk meg en konge bil til en rimelig penge!! Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 4. mai 2007 Del Skrevet 4. mai 2007 Gratulerer med en god bil Har du noen bilder? Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 4. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2007 Gratulerer med en god bil Har du noen bilder? 8539138[/snapback] Er ikke kommet så langt enda, men har et mindre bra bilde som ble tatt på båten, men du ser ikke så mye ..... Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Stilig. Gratulerer med ny bil! Den er gull å kjøre ja, ser alltid fram til neste langtur jeg. Og masse snacks som ekstrautstyr. Følg-meg-hjem-lys og andre smarte småting. Forbruket blir nok høyere de første gangene du kjører også. Drar på litt ekstra for å teste og greier. Men hvor mye gikk den på? Etter å ha blitt overbevist om at 98 er bedre å kjøre på skal jeg jammen fylle det heretter. Kommer med en tilbakemelding om det blir no forskjell på forbruket og ytelsen. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Gratulerer med ny bil Tror det blir en 9-3 på meg óg, så snart økonomien tillater det. Jeg har aldri møtt på en misfornøyd eier av en 9-3 (eller en hvilken som helst SAAB, for den saks skyld). Når det gjelder oktanverdien, så kan jeg ikke garantere at forbruket går så mye ned med 98, da jeg ikke har prøvd dette selv. Har bare en gammel 900 2,1 uten turbo og APC. Men det er mange som har prøvd dette, noen sier forbruket går marginalt ned, noen sier det lønner seg totalt sett å fylle 98. Men at ytelsen går opp er jeg ikke i tvil om, siden man kan presse mer luft og bensin ned i sylindrene med 98. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 5. mai 2007 Del Skrevet 5. mai 2007 Flott bil ja! Følg meg hjem funksjonen er artig ja Er det en SE utgave eller? Dumt den ikke hadde grøftelys, er så fint med grøftelys og parklys på dei bilane i og med at grøftelysene er plasert lengre ut en de vanlige lyktene. Bilen ser liksom sikkelig sint ut da Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 5. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2007 Flott bil ja! Følg meg hjem funksjonen er artig ja Er det en SE utgave eller? Dumt den ikke hadde grøftelys, er så fint med grøftelys og parklys på dei bilane i og med at grøftelysene er plasert lengre ut en de vanlige lyktene. Bilen ser liksom sikkelig sint ut da 8544175[/snapback] Det er en SE utgave ja. Fikk grøftelysene med i en pose, med noen ord om at de ikke ville gå gjennom eu-kontrollen(noen som vet noe om det?), og at de ryker lett ved steinspurt... Lenke til kommentar
bjaraas Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Vet ikke noe om hvorvidt de kommer gjennom Eu-kontroll eller ikke, men jeg kan bekrefte at de står ganske utsatt til for steisprut. Da jeg kjøpte bilen var det venstre grøftelyset helt knust og totalt stappa med is og snø. Dessuten var det steinsprut i det ene lykteglasset. Bytta begge. Nå fikk jeg bilen vanvittig billig på grunn av en skade på høyre side, så det brydde jeg meg fint lite om, men stygt var det hvertfall. Om de står mer utsatt til enn på andre bilmerker veit jeg dog ikke, men som nevnt over her, det ser jo stilig ut med de montert. Skal forøvrig fikse og lakke sida på bilen nå på mandag, så det blir storartet! Også vurderer jeg å få bytta et par irriterende småting som går meg på nervene. El-antenna har gått føyken og den lille vifta som suger inn luft til acc-sensoren durer som et sagbruk. Hvordan var det forresten med displayet ditt? Var det mange pixler som var borte? Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 (endret) Jeg har nå en NG900 og der er grøftelysa plasert på samme plassen er ikke plaget med steinsprut på dei eg, det var det heller ikke på pappa sin 9-3.. Dette har ikke vert et problem for noen av oss.. Du kommer vel igjennom EU kontrollen med det, ser ikke noen grunn til at du ikke skal komme igjennom med dei. Mener at der skal ligge ledninger til grøftelysa, er bare og koble til og montere bryter og rele Endret 6. mai 2007 av alexsnader Lenke til kommentar
christian1986 Skrevet 6. mai 2007 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2007 Jeg har nå en NG900 og der er grøftelysa plasert på samme plassen er ikke plaget med steinsprut på dei eg, det var det heller ikke på pappa sin 9-3.. Dette har ikke vert et problem for noen av oss.. Du kommer vel igjennom EU kontrollen med det, ser ikke noen grunn til at du ikke skal komme igjennom med dei. Mener at der skal ligge ledninger til grøftelysa, er bare og koble til og montere bryter og rele 8546969[/snapback] Ikke dumt, da blir dette neste prosjekt. Eneste er at glsset er røket i begge de jeg fikk med bilen.. Noen som vet om det er mulig å bytte bare glasset på disse? Når det gjelder LCDdisplayet, så er det bare delvis gåent. Er 2 rader med pixler det ikke er liv i. Tror du løsningen din vil virker her, og er det lett å løsne den? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Du kan prøve å høre hva Hellanor skal ha for to stk. glass, jeg regner med at det er Hella som har produsert grøftelysene. Lenke til kommentar
Perazzi Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Gode biler, men utseende er ikke bra. Bakenden på disse bilene er ikke akkurat noe å hvile øynene på. Godt de "rettet" opp dette på den nye 9-3 modellen. Den har blitt fin. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Nye 9-3 er fin å se på, men bensinmotorene til den kommer fra Opel/GM. Lenke til kommentar
pelsdyret85 Skrevet 6. mai 2007 Del Skrevet 6. mai 2007 Gode biler, men utseende er ikke bra. Bakenden på disse bilene er ikke akkurat noe å hvile øynene på. Godt de "rettet" opp dette på den nye 9-3 modellen. Den har blitt fin. 8549812[/snapback] Uten spoiler bak så skal jeg vere enig i at den ikke er så veldig fin nei... Men viss det kommer en spoiler bak på så syns jeg bilene er nydelige Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå