Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Saab 9-3, 98 modell

Anbefalte innlegg

Går for tiden rundt å ser på en Saab 9-3 fra 1998, men blir ikke helt klok på hva jeg bør gjøre. Vet ingenting om påliteligheten, servicekostnader eller forbruk per mil om bilen. Så i den anledning håper jeg noen har noen tanker rundt dette.

Og er det verdt, for en 21-åring, å legge ned 90 000 i en slik bil? Faller verdien fort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har selv en 1999-modell jeg er VELDIG fornøyd med.

Hjelper jo også om du forteller litt mer om bilen. Regner med dette er en 2.0 ikke-turbo.

Utstyr, kjørelenge, servicehefte, osv?

8489941[/snapback]

Ok, glemte det i farten ;) ..

Den har kjørt 135', har komplett service historikk, automatgear(tanker om dette?) og det foreligger en naftest(de punktene som var komenter er utbedret). Eøøers er det en 2.0 SE motor.

Lenke til kommentar

Slenger meg på her med litt egne erfaringer. Kjörer selv en 00-modell 9-3 og er veldig fornöyd. Min har gått 150k og er fortsatt ganske tight og fin. Se opp for pixelbortfall på kjörecomputer og acc-display, dette forekommer ofte og er ganske irriterende. Det er selvfölgelig ingen stor greie, men det går iallefall an å pröve å prute et par hövdinger på prisen. 2litern med 130 hester er vel kanskje litt "dau", men veldig solid. Forbruk kommer nok veldig an på kjörestil, men min går på 0,65 på landeveien om jeg kjörer med cruisen i 90 (2,0t 185hk). I byen drar den oppunder litern og ca 0,85 blanda.

Ellers kan jeg nevne gode seter, stor bagasjeplass og enkelte smarte lösninger som positive. Dessuten er det jo en suveren vinterbil med veldig bra fremkommelighet.

Lenke til kommentar
Slenger meg på her med litt egne erfaringer. Kjörer selv en 00-modell 9-3 og er veldig fornöyd. Min har gått 150k og er fortsatt ganske tight og fin. Se opp for pixelbortfall på kjörecomputer og acc-display, dette forekommer ofte og er ganske irriterende. Det er selvfölgelig ingen stor greie, men det går iallefall an å pröve å prute et par hövdinger på prisen. 2litern med 130 hester er vel kanskje litt "dau", men veldig solid. Forbruk kommer nok veldig an på kjörestil, men min går på 0,65 på landeveien om jeg kjörer med cruisen i 90 (2,0t 185hk). I byen drar den oppunder litern og ca 0,85 blanda.

Ellers kan jeg nevne gode seter, stor bagasjeplass og enkelte smarte lösninger som positive. Dessuten er det jo en suveren vinterbil med veldig bra fremkommelighet.

8490106[/snapback]

Takk for langt og informativit svar :) !

Det du nevner om displayet er faktisk nevt i nafrapporten, og er det eneste som ikke er utbedret. Noen aning om hva noe sånt koster å utbedre?

Videre så lurer jeg litt på service/delekostnadene på saab. Er de høyere enn gjennomsnittet?

Når du sier den er litt "dau", hvor dau mener du? Har lenge disponert en Suzuki Baleno 1.6l 99-mod, kan vel ikke være like dau :p ?

Og sist, men ikke minst, automatgear. Noe jeg bør tenke på når det gjelder dette(raskt i stykker, dyrt å reparere...)?

Lenke til kommentar

Kjøper du den privat eller gjennom forhandler? Om det er en forhandler, kan du jo be dem bytte displayet. Det gjorde saabhuset for meg i fjord, på reklamasjonen (Gikk i stykker etter 3-4 mnd)

Jeg har samme bilen som du planlegger kjøpe, med automat og 2.0SE 134HK. Jeg synes ikke den er dau. ENESTE problemet jeg har opplevd med bilen overhode, er at viskerene til lyktene noen ganger henger seg.

Ellers har jeg hatt 3 SAAB'er, og denne er solid, god på vinterføre, god på sommerføre, romslig, komfortabel og byr på gode løsninger. Hvordan er utstyrsnivået?

Edit: min bil: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=547058

Edit #2: Jeg blir borte resten av dagen, men om du lurer på noe spesifikt, er det bare å spørre, enten i tråden eller i PM :)

Endret av Osse-Mon
Lenke til kommentar

Nei, bevares, den er vel egentlig ikke dau. Søstera til samboern min har en ny versjon 900 med samme motor som du prater om og den durer jo på som et tog. Går du fra en Baleno vil du oppleve den som pigg nok.

Automat skal ikke være noe problem, det er uansett solid byggverk vi snakker om her. Nesten vanskeligere å raukjøre en med automat. Dersom den har hengerfeste kan det jo være den har dratt tungt og greier, men du klarer nesten ikke å slite ut de bilene. Har en gammel versjon 900 med 2.1 litern og 140 hester. Den har gått 300k nå og dratt tungt hele si levetid (hestehenger med 2 digre gamper i), og motoren er like fin.

I SE-utgaven er det varme i seter foran, fjernstyrt sentrallås, el-speil, el-vinduer, skiluke i baksetet og cruisekontroll. Er du heldig har forrige eier også kosta på klima. Varmeapparatet er uansett lagd for nordisk klima og blåser varmt etter få minuttet.

Når det gjelder displayet koster et nytt (her i Sverige) noe over 2000 kroner. Jeg fiksa displayet sjøl med strykejern og en vaskeklut (kan forklare nærmere dersom det er interessant) og det har vært fint siden. Problemet med de er at flatkabelen mellom displayet og skjermen er limt, ikke lodda, så dette limet glipper etter en stund siden stereon blir så helsikes varm.

Saab-verkstedene er ganske stive i pris, men det er ganske godt om piratdeler på mekonomen osv, så setter du den inn på ikke-merkeverksteder er den ikke noe dyrere å serve enn andre biler. Serviceintervallen er forresten 20 000 kilometer og dette kommer opp i displayet når det er dags.

Endret av bjaraas
Lenke til kommentar

Jepp, SID2 ja. Den var veldig dyr der. Tror den er billigere å skaffe gjennom Saab. Bare synd at denne også har limt flatkabel, så man vet aldri hvor lenge den holder. Saab gir dog 2 års garanti om man kjøper derfra. Eller så går det alltids an å prøve å få tak i en brukt som fungerer. Kommer litt an på hvor mange pixler som er borte også. Jeg fiksa den som sagt selv og alle pixler kom tilbake. Prøvde det samme med acc-enheten, men der fungerte det ikke å legge inn noe press på kontakta, så limet løsna igjen etter en liten stund. Synd akkurat den skal være av så dårlig kvalitet. Alltid irriterende med sånne ting som ikke fungerer. El-antenna på min bil tok kvelden her om dagen, også en sånn greie som er dømt til å bli ødelagt med tiden.

Lenke til kommentar
I SE-utgaven er det varme i seter foran, fjernstyrt sentrallås, el-speil, el-vinduer, skiluke i baksetet og cruisekontroll. Er du heldig har forrige eier også kosta på klima. Varmeapparatet er uansett lagd for nordisk klima og blåser varmt etter få minuttet.

Ikke for og vere prikete men varme i seter foran, fjernstyrt sentrallås, el-spei, elvinduer og skiluke i baksetet er standard utstyr på alle NG900 :hmm: Bare sånn at du ikke tror at alle 900ene du ser har sikkelig masse utstyr.. :p

SE utgaven har blant annet SID2/SID3, Digital KMteller, skinnratt, skinngirkule, tåkelys osv ;)

Lenke til kommentar

Ikke for og vere prikete men varme i seter foran, fjernstyrt sentrallås, el-spei, elvinduer og skiluke i baksetet er standard utstyr på alle NG900 :hmm: Bare sånn at du ikke tror at alle 900ene du ser har sikkelig masse utstyr.. :p

SE utgaven har blant annet SID2/SID3, Digital KMteller, skinnratt, skinngirkule, tåkelys osv ;)

8498719[/snapback]

Takk for all hjelp så langt :!: . Har nå nesten bestemt meg for å kjøpe bilen, men har selvsagt noen sprøsmål til.

Hva vil jeg ca. kunne selge bilen for om 3 år(forutsatt vanlig, godt vedlikehold)?

Og hva er egentlig forskjellen på SE og ikke SE modellene?

Lenke til kommentar

Ser jeg ble rettet opp litt her. Enig at jeg skreiv litt slurvete.

Det jeg lista opp som utstyr er standard i alle 9-3 grunnversjon. SE (sport edition) har i tillegg acc, fartholder, SID2 (kjørecomputer), skinnratt og gearkule,tåkelys i frontspoileren, innvendige dørhåndtak i blank finish, lettmetallfelger 6,5X15", sidespeil lakkert i samme farge som bilen, 4 høytalere, el-antenne, og multifunksjonsratt. Videre kunne man også velge beige eller mørkt (grått) stoffinteriør eller tre ulike farger skinn (lysgrå, svart og beige). I tillegg var det også mulig å velge til cd-veksler og flere høytalere.

Lenke til kommentar
Ser jeg ble rettet opp litt her. Enig at jeg skreiv litt slurvete.

Det jeg lista opp som utstyr er standard i alle 9-3 grunnversjon. SE (sport edition) har i tillegg acc, fartholder, SID2 (kjørecomputer), skinnratt og gearkule,tåkelys i frontspoileren, innvendige dørhåndtak i blank finish, lettmetallfelger 6,5X15", sidespeil lakkert i samme farge som bilen, 4 høytalere, el-antenne, og multifunksjonsratt. Videre kunne man også velge beige eller mørkt (grått) stoffinteriør eller tre ulike farger skinn (lysgrå, svart og beige). I tillegg var det også mulig å velge til cd-veksler og flere høytalere.

8500575[/snapback]

Men hva vil jeg kunne selge den videre for om f.eks 3 år? Falle raskt i pris....?

Lenke til kommentar

Det er snakk om at en ny 9-3 (og også en ny 9-5) kommer en gang i løpet av 2009. Da vil nok prisene på de eldste 9-3'ene falle litt i pris. Kanskje prisene på nåværende ng900 kan gi deg en pekepinn på hva du kan forvente å få for bilen om noen år. Kjøper du den for 90k i år, tør jeg tippe at du får 50k igjen for den om 3 år...? Mange faktorer som kan spille inn på prisen der.

Lenke til kommentar
Uansett er det jo endel faktorer som spiller inn på dette med prisen. Det kom ett lite prisfall på gamle 9-3, da den nye kom. Ny 9-5 spiller skjelden inn på prisen av de eldste 9-3'ene

8502612[/snapback]

Takk for all hjelp :D !

Mitt siste spørsmål før jeg slår til er: Hva bruker den av bensin? På langkjøring, kortkjøring og miks. Regner med automatkassen trekker litt ekstra. Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Jeg skrev UNDER...

8511004[/snapback]

Ikke for å kverulere, for jeg setter stor pris på svar, men dette under kan tolkes som at en liter varer under en mil på blandet kjøring. :)

"under mila på blandet..."

Igjen, ikke for å kverulere, bare for å forklare :thumbup: !

Endret av christian1986
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...