Gissan Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Heihei! Har i de siste ukene brukt mye av tiden min på å designe og kode en hjemmeside for en venn av mamma, og jeg er nå ferdig med den. Den er laget helt fra bunnen av, og inkluderer HTML, CSS og JavaScript.. Koden er skrevet for hånd, uten hjelp av såkalte WYSIWYG-programmer.. Det er totalt fire forskjellige sider; hjem, produkter, om og kontakt. Hva skal jeg ta betalt for et slikt arbeid? Ja, jeg skal ha betalt for det.. Har vel brukt rundt 30-40 timer på det, totalt.. Siden er laget for en enkelt butikk som ligger i byen, med én ansatt, mammas venn. Hun har ikke så veldig mange kunder der ute, så en hjemmeside måtte til. Jeg kjøper selvfølgelig domene og slikt. Det inngår i prisen. Igjen, hva er en rimelig pris for dette oppdraget? Jeg vil ikke ta alt for mye betalt, siden jeg faktisk kjenner denne personen ganske godt.. Forslag? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Tja, jeg syns du får veldig godt betalt om du sier ca. 100 kroner timen. Skikkelig webhotell og domene får du vel fra kanskje 500-600 kroner og oppover, da med registrerings- og årsavgift på domene i tillegg til 12 måneder webhotell. Hvis du tenker deg litt mindre enn 100 kroner, si 90, i timen, sitter du igjen med rundt 2700 kroner eller noe, om ikke hoderegninen min er alt for galt, og det syns jeg fortsatt er nokså godt betalt. Du får se det an litt i forhold til hvor flink du faktisk er osv. Det er nokså vanlig å lage pakkepriser, og ikke tenke timer sånn sett, men det kan være greit å regne pakkepris ut fra hva akseptabel timepris er. Huff, dette ble rotete, er trøtt. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Jeg er sa trott at jeg ikke ser en link. Hva med ca timepris pa 400kr for vanlig arbeid, ogsa kunne sla av litt siden det er en du kjenner. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Timepris på rundt 400 er noe en amatør bare kan drømme om, så tror du er litt ute og sykler der, Ståle. Ikke frekt ment, men da ender han opp på 12-15000 før avslag. Dette er noe proffer kan få, ikke sønnen til moren som har en bekjent med et firma. Lenke til kommentar
Vitamin Bjørn Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Hvem sier han er amatør? Har du en link til siden foresten? eller et bilde av den Endret 27. april 2007 av Sjokoladekake Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Jeg er sa trott at jeg ikke ser en link. Hva med ca timepris pa 400kr for vanlig arbeid, ogsa kunne sla av litt siden det er en du kjenner. 8488647[/snapback] Det er ingen link. Vil ikke "offentliggjøre" siden før det er godkjent at den skal legges ut. Dere kan se den da.. Men jeg tror ikke dere blir skuffet. Uansett har hun hatt en del med designingen å gjøre, og hun er foreløpig strålende fornøyd med siden, og synes designet er meget bra. Det er selvfølgelig tilpasset slik hun vil ha det, med hennes egen logo og sånn. Dog er det et par borderfeil i IE som jeg prøver å fikse nå, og jeg tror jeg får fikset det i løpet av natten.. Wow, 400 kroner i timen er ikke akkurat det jeg hadde forventet meg, og jeg tviler på at hun er villig til å betale så mye.. Er tross alt snakk om rundt 14 000 kroner (35*400). Jeg vil ikke ta imot 14 000 kroner av denne personen. Eller, kanskje hvis hun hadde insistert så, men herregud. Det er mye penger.. Endret 27. april 2007 av Gissan Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Hvem sier han er amatør? Jeg, fordi jeg innbiller meg at jeg vet hans omtrentlige alder. Det alene forteller meg at han ikke er proff. Bare for å få det på det rene; Hvor gammel er du, Gissan, og har du noe særlig erfaring innen webdesign fra før? Dessuten er 12000-15000 kroner for en enkel side med 4 sider vel mye. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Hvor gammel jeg er, og hvor mye erfaring jeg har, angår ikke dere. Jeg har designet en hjemmeside som personen selv er fornøyd med, og det tok litt over 30 timer totalt sett. Jeg har heller aldri sagt at jeg fortjener 12-15000 kroner for siden, men å spekulere i om jeg er amatør eller ikke blir for usaklig i denne sammenhengen. Dere skulle gjerne fått sett siden, men jeg ønsker ikke å oppgi den før det er endelig avklart at jeg får betalt, og at siden kan gjøres klar til hosting. EDIT: Men selvfølgelig, jeg kan godt svare, hvis det er veldig viktig for dere å vite. Jeg kan HTML og CSS, samt det grunnleggende av JavaScript, så jeg ser ingen grunner til å bli kalt amatør bare pga. alder. Endret 27. april 2007 av Gissan Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Hvor gammel jeg er, og hvor mye erfaring jeg har, angår ikke dere. (...) Jeg har heller aldri sagt at jeg fortjener 12-15000 kroner for siden, men å spekulere i om jeg er amatør eller ikke blir for usaklig i denne sammenhengen. Hvor gammel du er har som regel ofte sammenheng med hvor mye du kan forvente deg å få i betaling, og det gjelder over hele linja. På Rimi og med webjobber. Hvor vidt du er proff eller ikke, er også i høyeste grad relevant. En proff har utdanning i faget, og har 'rett til' å ta seg bedre betalt, og sånn sett blir det feil av en amatør å ta seg like godt betalt. Sånn er det i alle bransjer. Spør bare for å kartlegge litt, siden du faktisk lurer på hvor mye du kan foreslå å ta for jobben. Dette er igjen avhengig av diverse faktorer, som sagt. Ikke noe vondt ment med dette. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Hvor gammel jeg er, og hvor mye erfaring jeg har, angår ikke dere. (...) Jeg har heller aldri sagt at jeg fortjener 12-15000 kroner for siden, men å spekulere i om jeg er amatør eller ikke blir for usaklig i denne sammenhengen. Hvor gammel du er har som regel ofte sammenheng med hvor mye du kan forvente deg å få i betaling, og det gjelder over hele linja. På Rimi og med webjobber. Hvor vidt du er proff eller ikke, er også i høyeste grad relevant. En proff har utdanning i faget, og har 'rett til' å ta seg bedre betalt, og sånn sett blir det feil av en amatør å ta seg like godt betalt. Sånn er det i alle bransjer. Spør bare for å kartlegge litt, siden du faktisk lurer på hvor mye du kan foreslå å ta for jobben. Dette er igjen avhengig av diverse faktorer, som sagt. Ikke noe vondt ment med dette. 8488803[/snapback] Det forstår jeg, men hva mer trenger du å vite enn at jeg kan HTML og CSS, samt deler av JavaScript, for å gi meg en foreløpig pris for jobben? Mener ikke bare deg, men også alle andre som stikker nesen innom for å si sin mening. Men vi slutter den diskusjonen nå, hvor vidt jeg er 13 eller 21 år har ingenting med saken å gjøre. Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Har du gjort deg opp noen tanker selv, da? Hva syns du at du kan kreve for løsningen? Hva fortjener du? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Har du gjort deg opp noen tanker selv, da? Hva syns du at du kan kreve for løsningen? Hva fortjener du? 8488831[/snapback] Jeg synes jeg fortjener en god slant penger, men ikke i nærheten av 10k. Et sted mellom 3 og 7 tusen synes jeg er rimelig.. Eller? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Med andre ord kan du prosjektere fra 100/t og oppover, sånn ca. Hadde vært spennende å se løsningen din, men på generell basis vil jeg si at 7000 for et nettsted med fire sider, kun med HTML og CSS og noe JS, høres litt vel mye ut. Lenke til kommentar
phax Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 jeg ville sagt 5000,- Det er en helt grei pris for en "amatør" side på denne størrelsen. Har selv tatt småoppdrag som dette og da avtalt en fastpris på forhånd. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Med andre ord kan du prosjektere fra 100/t og oppover, sånn ca. Hadde vært spennende å se løsningen din, men på generell basis vil jeg si at 7000 for et nettsted med fire sider, kun med HTML og CSS og noe JS, høres litt vel mye ut. 8488869[/snapback] Nå er vel ikke 7000 imellom 3000 og 7000 kroner da.. Spørs egentlig hvor mye hun er villig til å betale. Jeg får ikke dårlig samvittighet, og føler jeg har tatt for godt betalt hun hvis hun bestemmer seg for å gi meg 7000. På den andre siden blir jeg veldig fornøyd med 3000 også.. Endret 27. april 2007 av Gissan Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 jeg ville sagt 5000,- Det er en helt grei pris for en "amatør" side på denne størrelsen. Har selv tatt småoppdrag som dette og da avtalt en fastpris på forhånd. 8488884[/snapback] Ja, det er rundt det området jeg tenker også.. Fint å høre at jeg ihvertfall ikke har sett for meg en så alt for høy pris. Lenke til kommentar
Grievdus Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 kan du gi link når du skal offentliggjøre den? Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 kan du gi link når du skal offentliggjøre den? 8488952[/snapback] Ja, selvfølgelig.. Lenke til kommentar
Teac Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Visst dette er den første lønnede jobben din innenfor webutvikling så ville jeg ikke tatt mer enn 3500,- Jeg ville heller sett på denne utfordringe som en erfaring og heller krevd en bedre forhånds avtalt lønn neste gang. Lenke til kommentar
Gissan Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Visst dette er den første lønnede jobben din innenfor webutvikling så ville jeg ikke tatt mer enn 3500,-Jeg ville heller sett på denne utfordringe som en erfaring og heller krevd en bedre forhånds avtalt lønn neste gang. 8488979[/snapback] Ja, du sier noe der.. Egentlig kom det bare ut av det blå, at hun hadde for lite kunder, og jeg tok på meg oppgaven om å lage en side. Tok jo jammen meg sin tid, men nå er den altså ferdig, og jeg krever betaling.. Brutalt nok, men - thats life.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå