Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?


Anbefalte innlegg

Noen av oss har også en jobb hvor det ikke er så enkelt å ta et halvt års fri om man har råd og lyst.

Dette betyr bare at man ikke har lyst nok til at det blir gjort. Dette er en helt fair prioritering, men om det virkelig var viktig nok kunne du alltids sagt opp jobben og funnet noe annet når du kom tilbake. Ikke et enkelt valg – stadig vanskeligere etter hvert som en har jobbet lengre – men heller ingen umulighet.

 

Har man familie skjønner jeg at disse forpliktelsene gjør det genuint vanskelig å prioritere langvarig reise, her vil egne underlige prioriteringer tross alt gå utover andre.

 

En trenger slett ikke bo hos foreldre eller rappe mat fra venner for å få det hele til å gå rundt. Om en ikke kan lagre jordisk gods hos familie gjøres dette rimelig på diverse lagre. Skattemessig er det en kjempefordel å kun jobbe noen få måneder i løpet av kalenderåret; tjener du 400' i året sitter du igjen med 24' per måned etter skatt, med samme månedslønn og fire måneders jobbing har en 28' i måneden (kun minstefradrag i regnestykket), dette gir et boost til oppsparing. En kan nødvendigvis ikke oppjustere forbruk i takt med venner en finner det naturlig å sammenligne seg med, og det er nok her det ryker for mange.

 

«Det er ikke så enkelt ...» er stort sett en omskrivning av «for meg betyr x mer», enten det dreier seg om pen leilighet, bil, stort stereoanlegg, turer på byen, restaurantbesøk, fallskjermhopping, røyk eller klesskap fylt til randen. Jeg ser absolutt verdien av å være oppsatt med flygel og impresjonistkunst, intet galt i å prioritere det man liker best. Men kall det en prioritering, ikke en umulighet. Vi har langt større handlingsrom enn de fleste er klar over, langt mer frihet enn de fleste velger å benytte seg av.

 

Anbefalt litteratur: Walden; Or, life in the woods av Thoreau.

 

Kan jeg sitere meg selv her? Ja, det kan jeg:

«Nøysomheten [Thoreau] kjempet for er ikke akkurat en universell samfunnsverdi.

 

Induksjonstopp, leksikon på mobiltelefonen og allværsjakker med skredvarsler er unektelig kjekt. Når velstanden stiger blir imidlertid fritid og frihet stadig mer verdt – jeg kan bare bruke en jakke av gangen, mens enhver dag tilbrakt på jobb er en dag jeg ikke kan reise.

 

Å designe livet sitt rundt et lån med 30 års nedbetalingsplan er direkte antikvarisk. Velstanden kommer, det er opptil oss å bruke den rett.»

http://www.bt.no/meninger/kronikk/Stumfilmen-er-dd-grip-mikrofonen-2496409.html

 

===

 

God tur, Mythos!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir en 3 måneders tur til Fukuoka - Japan i september, Så det skal bli artig :)

 

3-måneders tur til Sør-Korea i september. Håper på å kunne reise litt i Asia mens jeg er der. :)

 

Interessante perioder og destinasjoner, begge to. Av nysgjerrighet: er dette i forbindelse med jobb, studier eller lignende, eller pur eventyrlyst? Skrur IKEA-møbler som en helt for å komme i gang med jobb og andre viderverdigheter etter en alvorlig lang periode med reising, men tenkte å så smått begynne å legge planene for videre raid.

 

Jeg drar for skole, Skal gå på en språkskole der. og bo sammen med en japansk vertsfamilie.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beirut står høyt også på min liste. Der har det vært sammen med mye annen moro etter at jeg leste Philip Marsdens The Crossing Place: Journey Among Armenians.

 

Nå for tiden er det så fint i fjellet at jeg ikke tar meg tid til å reise ut av landet; freser opp smale vestlandsveier så tidlig som mulig hver fredag ettermiddag.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-w7DZlO15

Jeg ber om at neste ferie går til et land med veldig fine strender, fint uteliv og med relativt billige priser. Hyggelige folk er også et stort pluss. Har vært på ferie med masse venner de siste 4-5 årene, så håper dette gjentas.

 

 

Ellers var jeg i Sør-Korea for to år siden med bare familien (eneste unntak), og det var en kjempeopplevelse. Er dog ikke noe man gjør hvert år, heller vært femte år eller noe i den duren.

Endret av Slettet-w7DZlO15
Lenke til kommentar

Beirut står høyt også på min liste. Der har det vært sammen med mye annen moro etter at jeg leste Philip Marsdens The Crossing Place: Journey Among Armenians.

 

Nå for tiden er det så fint i fjellet at jeg ikke tar meg tid til å reise ut av landet; freser opp smale vestlandsveier så tidlig som mulig hver fredag ettermiddag.

 

den boka skal jeg bestille nå..

 

armenia+(Nagorno-Karabakh),georgia og azerbaijan er steder jeg har drømt om lenge, steder jeg hvert nærme med og booke, endte i finland isteden i juli for eks.

Caucasus er et område jeg ikke gidder og reise alene, ikke pga sikkerhet men pga det praktiske.

 

så om jeg får med noen neste sommer jeg er jeg klar, hint hint:)

Lenke til kommentar

Neste reise blir spahelg i Stavanger. Bedre enn ingenting. :)

Stavanger er en noe kjedelig by, men kan anbefale oljemuseet. :)

Og utsikten fra Ullandhaugtårnet. På søndager mellom 12 og 15 er det også åpen kafé der man kan få seg en liten matbit eller kaffekopp, og hvis det ikke er tåkete den dagen ser man hele Stavanger og langt forbi. Flott utsikt.

Lenke til kommentar

Stavabger er en noe kjedelig by, men kan anbefale oljemuseet. :)

 

 

Og utsikten fra Ullandhaugtårnet. På søndager mellom 12 og 15 er det også åpen kafé der man kan få seg en liten matbit eller kaffekopp, og hvis det ikke er tåkete den dagen ser man hele Stavanger og langt forbi. Flott utsikt.

 

Jeg har vært der mange ganger (og besøkt nevnte steder), men takk for tips. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...