Snikpellik Skrevet 11. juli 2010 Del Skrevet 11. juli 2010 Drar om få timer på en måneds Interrail-tur med tre kompiser Første stopp: Amsterdam.. passer rimelig bra at Nederland spiller VM-finale i kveld også, så planen er å komme seg rett ut i Museumplein og se på Europas største storskjerm sammen med 80.000 andre! Lenke til kommentar
Attityd Skrevet 12. juli 2010 Del Skrevet 12. juli 2010 Drar om få timer på en måneds Interrail-tur med tre kompiser Første stopp: Amsterdam.. passer rimelig bra at Nederland spiller VM-finale i kveld også, så planen er å komme seg rett ut i Museumplein og se på Europas største storskjerm sammen med 80.000 andre! Skulle dratt til Madrid da gitt. Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 13. juli 2010 Del Skrevet 13. juli 2010 Min neste ferietur er en mini-InterRailtur som tar fatt i slutten av neste uke. Vi skal først fly fra Gardermoen til Budapest, og være der i tre netter. Deretter tar vi toget til Salzburg hvor vi også skal være i tre netter. Mens vi er i Salzburg skal vi på en liten tur til München. Fra Salzburg tar vi toget videre til Wien, hvor vi skal være tre netter, med en innlagt tur til Bratislava. Så flyr vi tilbake til Gardermoen. Har vært på alle stedene før, unntatt Budapest og Bratislava. Blir et gledelig gjensyn med Østerrike og Tyskland! Ser virkelig fram til denne turen! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg drar til Island med familien neste uke. Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Jeg drar til Island med familien neste uke. Island kan du virkelig se fram til! Har du vært der før? Var der selv i mars i år, og det er en tur jeg definitivt ikke angrer på Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Er skikkelig fornøyd, fant et firestjernes hotell ganske sentralt i London, 3 netter kostet 144 pund. Skal bo her. Info her også. Gleder meg! og du har ikke invitert meg med denne gangen heller Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 På hver av disse bruker mange mer enn mitt årsforbruk på reise: -Fritidsbolig ---> Ville ikke vært uten. Sitter nå på landstedet og nyter tilværelsen. -Båt ---> I år ble det søren meg en liten landsstedsbåt. -Bil ---> Solgte den ene, men det hjelper ikke stort når det på 14 måneder gikk ca 50 000 i sykler og utstyr til familien. -Forbedring av bolig ---> Det renner stadig ut. Både hjemme og på landstedet. Med mer fornuftig pengebruk kunne mange på flere av disse punktene kjøpt seg minst en ekstra reise i året: -Alkohol ---> Skulle ikke forundre meg om jeg kunne klart meg med noe mindre rødvin -Tobakk ---> Der er budsjettet på nivå med pavens for bartevoks -Kjøp av merkeklær ---> For meg er det en del av reisene. Sitter her i en shorts fra Saudi Arabia og en T-skjorte fra Florida. Med andre ord en temmelig normal fordeling. -Dyr frisør, skjønnhetsbehandling ---> He He He Gilette er en største utgiftsposten der. -Pengespill (Både lovlige og pyramidespill som mange går på) -Dyr bank -Fagforening -spill, konkurrenser og tjenester på SMS ---> Nei, Nix, Nada, -Nye flatskjermer nesten hvert år ---> Du glemte stereoutstyr ;-) -Varer merket "økologisk" eller "fair trade" ---> Absolutt ikke, men jeg innrømmer lett at vi nok har matbudsjett litt over snittet. Dette ut fra allergier og det jeg påstår er brukbar smak. -Kaffe latte hver dag -Løssalgsavis hver dag -Masse småflasker med vann -Stadig bestille pizza på døra ---> Nix, Not, Minimalt, Ikke I tillegg kommer (for mange) - Konserter - Fotballkamper - TV-kanaler - Uteliv (les: Ekstra dyr alkohol) og ikke mint barn....... Forøvrig er neste reise en guttetur til Dublin i september. Sam gift med barn Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 Forøvrig er neste reise en guttetur til Dublin i september. Var på guttetur/utdrikningslag i Dublin i slutten av juni i år. Det var en kjempebra tur; Dublin anbefales på det varmeste! Trivelige mennesker og mye øl Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 14. juli 2010 Del Skrevet 14. juli 2010 [quote name='Gerske' date='14. juli 2010 - 22:40' timestamp='1279140003' Var på guttetur/utdrikningslag i Dublin i slutten av juni i år. Det var en kjempebra tur; Dublin anbefales på det varmeste! Trivelige mennesker og mye øl Vi bestemte oss - to stykker - og la en invitasjon ut på Facebook. Nå er vi 5 - der kun jeg kjenner alle - og en del som fortsatt er avventende. Sender en påminnelse/purring i løpet av sommeren. Gjengen er temmelig samstemt i at det ikke skal sees for mye, ikke drikkes for mye, ikke shoppes for mye, men litt av alt dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Jeg drar til Island med familien neste uke. Island kan du virkelig se fram til! Har du vært der før? Var der selv i mars i år, og det er en tur jeg definitivt ikke angrer på Nei, jeg har aldri vært der før. Gleder meg til å se landet. Hvordan er prisene der? Omtrent som her hjemme? Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Jeg drar til Island med familien neste uke. Island kan du virkelig se fram til! Har du vært der før? Var der selv i mars i år, og det er en tur jeg definitivt ikke angrer på Nei, jeg har aldri vært der før. Gleder meg til å se landet. Hvordan er prisene der? Omtrent som her hjemme? Prisene er omtrent som her hjemme ja, men noe lavere. Utenfor Reykjavik er prisnivået enda lavere. På en café ved Gullfoss kunne man f.eks. få to boller kjøttsuppe med rundstykker til ca en femtilapp i NOK. Her i Norge ville sikkert samme matmengde lett kostet det dobbelte. Husk også at kursen er gunstig for tiden. Da vi var der delte vi ISK på ca 21 for å få prisen i NOK, mens man før kreppan delte på 10! Dessuten er de jo litt interesserte i å få turister til landet sitt, så man kommer over en og annen god deal rett som det er. Tips: Prøv Hákarl (råttent haikjøtt) og Brennivín! Det er svært spesiell kost, mildt sagt. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Og så har de mange typer god lakrissjokolade. Legger merke til fabrikken "Ali Bacon" på vei inn fra flyplassen. Tror denslags raskt ville blitt steinet i Norge. Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 15. juli 2010 Del Skrevet 15. juli 2010 Er enig i tips om å prøve islandsk lakris, ja! De har mye god lakris der borte, både separat og i sjokoladeform. En annen ting jeg prøvde var kaffe med kokossmak. Det var faktisk veldig godt! Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 17. juli 2010 Del Skrevet 17. juli 2010 (endret) en uke i Mallorca, så rett til Barcelona en uke. håper det blir knall bra!! litt over 2 uker til Endret 17. juli 2010 av Simkin Lenke til kommentar
mokira Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Har akkurat solgt leiligheten, og levert inn oppsigelse til jobben så 1. september setter jeg meg på flyet til Shanghai og blir der i to dager før jeg drar videre til Yantai, en by litt lenger nord i Kina. Der skal jeg trene tai chi fist, wing chun, baji fist, chi kung og xingyi fist (kung fu for de som ikke skjønte det) i ca 6 måneder. Etter dette oppholdet har jeg ingen anelse om hvor jeg skal dra, dvs jeg vil se alt i Asia, men vet ikke helt hvordan jeg skal løse det på billigst mulig måte å komme meg rundt. Jeg vet at fra Shanghai går det ferge til Osaka i Japan som står særdeles høyt på listen, men problemet er at fra Japan igjen er alt så jævli dyrt. Og en annen ting er at jeg kunne tenkt meg å reist fra Beijing til Yunnan, Yangshuo, Dali, Guilin, Chengdu, Xian og videre til Lhasa. Fra Lhasa vet jeg at det er mulig å krysse grensen til Nepal lengere sør-vest. Noen forslag til dette? Vurderer veldig sistnevnte alternativ og spare Japan tilslutt før jeg setter kursen hjemover eller hva jeg enn gjør. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Sitter i Yangshuo nå, mokira -- og har de siste ukene vært innom Shanghai, Xi'an, Beijing og Guilin blant de andre stedene på listen din. Du har mye å se frem til! Å komme seg rundt i Kina er billig med tog -- timeprisen kan av og til bli litt vel lav hvis du går for et saktegående tog, men også relativt raske tog er billige hvis du klarer deg med "hard sleeper". Jeg vet ikke hvordan budsjettet ditt er ellers, men det skal være fryktelig lavt før Kina virker noe annet enn veldig billig. Lhasa er sikkert en helt fantastisk opplevelse på mange måter, og trekking i Nepal er ikke noe man bør være uten (har planer om å gå rundt Annapurna i nær fremtid selv -- håper det blir tid i høst), men Tibet har sine restriksjoner, i praksis er du nødt til å reise rundt i en gruppe med guide. Dette begrenser naturlig nok friheten din en hel del, men du klarer alltids å finne en gruppe som er ute etter det samme som deg hvis du har tid. Men, fly til Shanghai? Man reiser da på bakkenivå. Ligger forresten ymse bilder på flickr, link i profil/signatur. Lenke til kommentar
Hugo_Hardnuts Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 en uke i Mallorca, så rett til Barcelona en uke. håper det blir knall bra!! litt over 2 uker til God tur! Barcelona er en knall by og veldig variert - bra uteliv, en mengde severdigheter, og en helt fin bystrand hvis man trenger avkobling/avkjøling. Skal definitivt tilbake dit Det kan dog være litt tricky å finne bra steder å spise - styr unna turistfellene rundt Las Ramblas - men er man villig til å gå litt så finner man mye bra. Lenke til kommentar
mokira Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Sitter i Yangshuo nå, mokira -- og har de siste ukene vært innom Shanghai, Xi'an, Beijing og Guilin blant de andre stedene på listen din. Du har mye å se frem til! Å komme seg rundt i Kina er billig med tog -- timeprisen kan av og til bli litt vel lav hvis du går for et saktegående tog, men også relativt raske tog er billige hvis du klarer deg med "hard sleeper". Jeg vet ikke hvordan budsjettet ditt er ellers, men det skal være fryktelig lavt før Kina virker noe annet enn veldig billig. Lhasa er sikkert en helt fantastisk opplevelse på mange måter, og trekking i Nepal er ikke noe man bør være uten (har planer om å gå rundt Annapurna i nær fremtid selv -- håper det blir tid i høst), men Tibet har sine restriksjoner, i praksis er du nødt til å reise rundt i en gruppe med guide. Dette begrenser naturlig nok friheten din en hel del, men du klarer alltids å finne en gruppe som er ute etter det samme som deg hvis du har tid. Men, fly til Shanghai? Man reiser da på bakkenivå. Ligger forresten ymse bilder på flickr, link i profil/signatur. Takk for svar. Får se litt hva jeg gjør underveis i oppholdet i Kina. Ellers er det bare å ta turen til Japan og tilbake igjen med ferge. Er bare det at jeg ikke er så keen på at det visumstyret skal ta så mye tid og at det kan bli komplisert Hehe, skulle gjerne reist på samme måte som du via transmongolske, det var faktisk den opprinnelige planen også. Men dette med salg av leilighet og oppsigelse av jobb osv ble bestemt veldig sent, så jobber frem til 4 dager før avreise og da rekker jeg ikke det desverre. Men driver å leker litt med tanken på å reise langs deler av en de mange veiene fra kina gjennom sentral-asia. Silkeveien altså. Eller via transmongolske. Mongolia frister veldig med sine endeløse stepper Utrolig flotte bilder du har tatt forresten! Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 22. juli 2010 Del Skrevet 22. juli 2010 Sitter i Yangshuo nå, mokira -- og har de siste ukene vært innom Shanghai, Xi'an, Beijing og Guilin blant de andre stedene på listen din. Du har mye å se frem til!Spennende reise, men ikke dette helt feil sesong for en slik reise. For varmt og mye regn, risiko for oversvømmelse og tropiske stormer i sør. Var i Beijing i mai rett før OL og fant at det var perfekt timing for været. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 23. juli 2010 Del Skrevet 23. juli 2010 Feil sesong ... tja, det var nå det passet for begge, så sånn sett var det veldig riktig sesong -- alternativet var å ikke dra! Kunne godt vært litt kaldere for min del, men det har kun vært noen få helt meningsløst varme dager (jeg er blekansikt som bruker faktor 50 fire ganger om dagen, så skal ikke mye til før jeg synes det er i varmeste laget). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå