Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?

Anbefalte innlegg

Yunalesca skrev (2 timer siden):

Det høres jo ikke ut som det er noe som er kjekt å ha erfaring med. Når du tenker at det kan like godt ha tippet andre veien og du hadde endt opp mishandlet, ranet og evt drept - er det da verdt det!?

Ingen steder er uten risiko. Folk har blitt ranet og mishandlet ikke langt fra der hvor jeg bor. Det handler om å ha øynene åpne, vite om kjente farer i området og bruke hodet. Jeg ser dumme ting andre reisende gjør og kommer meg raskt unna dem da jeg vet at de vil tiltrekke kriminelle. Hvordan være den som minst sannsynlig blir angrepet er noe jeg ganske så systematisk tenker på og forbereder for for flere reiser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"No dar papaya / no te defiendas"
Velkjente utrykk fra Latin-Amerika. Kort oversatt: Ikke vis verdisaker og ikke gjør motstand. 

Som @robertaas skriver, man må ta sine forhåndsregler der man reiser. Men med god gammeldags sunn fornuft, kommer man langt her i verden (bokstavelig talt) - uansett hvor man måtte være. 

Personlig har jeg reist til bortimot 60+ land, hundrevis av turer. Og "kun" en gang har jeg/vi blitt ranet. Det var et bilinnbrudd der noen stakk et skrujern inn i dørlåsen og tvang opp ruta på en eller annen måte. Og hvor skjedde dette? 😜

Spoiler

Gøteborg

Ironisk nok; der jeg har følt meg "minst" trygg - er i kjente byer som Paris, Berlin, London, Barcelona osv. Byer som er kjent for tilreisende luringer som kun har en ting på agendaen. Utnytte naive turister.

Der jeg har følt meg mest trygg, er faktisk noen av de mest fattige landene jeg har besøkt. Slik som Kirgisistan, Kazakhstan, Montenegro, Albania, Kosovo, Serbia... for å nevne noen. 

>

Lister som "her er det tryggest å reise" - irriterer meg. Alt handler om hvordan du er, hva du gjør, og hva slags type reisende/turist/besøkende/person du er. 

Men en liten tommelfingerregel er; jo desto flere turister - jo desto mer kriminalitet/svindel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...