Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?

Anbefalte innlegg

robertaas skrev (7 minutter siden):

Jeg dro dit med tog. Kriminelle i regionen, og kanskje mer andre byer nærmere kysten, kjenner til at norske familier kjøre med masse verdisaker i bilen til og fra lengere opphold i spania. Og regionen er en passende dagsetappe fra der mange nordmenn er i Spania... og de tror det er tryggere på fransk side av grensen. Kriminelle har lært seg til å kjenne igjen norske bilskilt. Noen timer om dagen går antagelig bra, men jeg ville ikke satt ifra meg en bil med norske skilter over lengere tid uten at den var innelåst eller bevoktet.

Ok. Jeg har kjørt mye rundt og aldri møtt på noe problem, men jeg så noen hadde skrevet om innbrudd på en parkeringsplass i carcassonne. Men kanskje det er enda vanligere med slikt under høysesongen. Jeg reiser dit i april.

Edit: Jeg kommer heller ikke til å ha noen gjenstander i bilen, de blir igjen på hotellet.

Endret av leticia
edit
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (På 23.3.2025 den 11.19):

Ok. Jeg har kjørt mye rundt og aldri møtt på noe problem, men jeg så noen hadde skrevet om innbrudd på en parkeringsplass i carcassonne. Men kanskje det er enda vanligere med slikt under høysesongen. Jeg reiser dit i april.

Tror det er få steder i verden hvor innbrudd i biler ikke forekommer i det hele tatt.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (Akkurat nå):

Der jeg bodde i Frankrike var det en bølge med innbrudd i biler og man kunne ikke etterlate noe som helst i bilen. En jeg kjenner satte en rattlås i bilen... og da ble rattlåsen stjålet. Han fikk i alle fall en god historie.

Hvor var dette? Og når?

Lenke til kommentar
robertaas skrev (13 minutter siden):

Caen og veldig lenge siden. Det kan som sagt skje overalt så man må bare være forberedt på det og aldri etterlate noe i bilen.

Aah - ja jeg har fått med meg at i det området (oppi nord, langs kysten) er man ekstra utsatt.

Men ja, det kan skje overalt.

Lenke til kommentar

I år skal vi lite - er snakk om en uke til "syden" bare for å få sand mellom tærne..
Bali eller Japan til neste år. Det gleder jeg meg til - har stått på lista lenge. Sist vi planla Bali ble turen avlyst pga Covidutbruddet. Bali med familien, men hvis det skulle falle i fisk er det Japan med en kompis.
Vurderer året etter å dra til Italia. Leie hus og bil og bare daffe rundt i tre-fire uker.

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (3 timer siden):

Bali eller Japan til neste år. Det gleder jeg meg til - har stått på lista lenge. Sist vi planla Bali ble turen avlyst pga Covidutbruddet. Bali med familien, men hvis det skulle falle i fisk er det Japan med en kompis.

Bali har ulikt det meste av sørøst-asia greit vær om summeren, men kom dere unna sørlige Bali som er ødelagt av turisme. Kom dere nordover på øya eller over til Gilli-øyene og Lombok.

Det er mye spennende i Japan, men pass på at det er varmt og klamt der om sommeren. Har vært der til forskjellige årstider, men våren er klart best.

Lenke til kommentar
robertaas skrev (2 timer siden):

Bali har ulikt det meste av sørøst-asia greit vær om summeren, men kom dere unna sørlige Bali som er ødelagt av turisme. Kom dere nordover på øya eller over til Gilli-øyene og Lombok.

Det er mye spennende i Japan, men pass på at det er varmt og klamt der om sommeren. Har vært der til forskjellige årstider, men våren er klart best.

Vært på Lombok og et par ganger på Java/Sumatra - på Lombok ble det en svært "lokal" opplevelse på godt og vondt (holdt på å drukne i vannkulpen ved foss nr 2 som er størst) og noen av matopplevelsene litt uti her og der var spesielle.. Snorkla ved Gili - det fristet til gjentagelse, men Gili kan vi komme til fra Bali også. Vi bor nok i Ubud eller på øst, nordøstsiden. Pga skoleferie er vi tvunget til å dra på sommeren til Bali.

Japan blir nytt for meg, og blir det noe av så ser jeg for meg enten april eller oktober. Mest sannsynlig det siste pga andre ting som kolliderer med tre ukers ferie på våren. Skal se litt av hvert, og prøve å unngå noe av den typiske løypa. Er keen på å se whiskey, sumo og Kanazawa samt småbyene mellom der og Tokyo. Men intet konkret planlagt ennå..

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (11 minutter siden):

Japan blir nytt for meg, og blir det noe av så ser jeg for meg enten april eller oktober. Mest sannsynlig det siste pga andre ting som kolliderer med tre ukers ferie på våren. Skal se litt av hvert, og prøve å unngå noe av den typiske løypa. Er keen på å se whiskey, sumo og Kanazawa samt småbyene mellom der og Tokyo. Men intet konkret planlagt ennå..

Anbefaler Kanazawa. Spesiell gammelby og den fineste parken jeg har sett i japan. Praktisk rett ved jernbanestasjonen ligger Dormy Inn Kanazawa som har nattåpent onsen under åpen himmel i toppetasjen. Her lønner det seg å lære reglene for onsen først.

Fra Nagano kan man dra ut på landsbygden og se aper ta spa i snevær, men oktober er nok litt tidlig. Jeg var der i desember.

IMG_0430.thumb.jpg.71bc38cb2bdb10c2749eeef7b2e309c2.jpg

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
robertaas skrev (6 minutter siden):

Anbefaler Kanazawa. Spesiell gammelby og den fineste parken jeg har sett i japan. Praktisk rett ved jernbanestasjonen ligger Dormy Inn Kanazawa som har nattåpent onsen under åpen himmel i toppetasjen. Her lønner det seg å lære reglene for onsen først.

Fra Nagano kan man dra ut på landsbygden og se aper ta spa i snevær, men oktober er nok litt tidlig. Jeg var der i desember.

IMG_0430.thumb.jpg.71bc38cb2bdb10c2749eeef7b2e309c2.jpg

Ja! Bra innspill! Nagano er interessant. Ellers har vi sett på en del småbyer. Onsen-opplevelse og tradisjonelt Ryokan er på to-do lista. Nikko minilandet er jeg keen på å få med meg, og vi elsker gammel arkitektur, slott og bydeler som står fra Edo-perioden. Jeg kunne tenkt meg ned til Okinawa også, men føler det kan bli litt langt for litt lite gitt at vi ser på ca tre uker. Er glade i turer, kultur og det tradisjonelle Japan, så storbyer får vi nok av med Tokyo føler jeg, og der ser jeg ikke for meg mer enn to-tre dager tops.

Men vi er litt spesielle. Har snakket om å dra til Osaka bare for å spise Okonomiyaki :D 

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Ja! Bra innspill! Nagano er interessant. Ellers har vi sett på en del småbyer. Onsen-opplevelse og tradisjonelt Ryokan er på to-do lista. Nikko minilandet er jeg keen på å få med meg, og vi elsker gammel arkitektur, slott og bydeler som står fra Edo-perioden. Jeg kunne tenkt meg ned til Okinawa også, men føler det kan bli litt langt for litt lite gitt at vi ser på ca tre uker. Er glade i turer, kultur og det tradisjonelle Japan, så storbyer får vi nok av med Tokyo føler jeg, og der ser jeg ikke for meg mer enn to-tre dager tops.

Men vi er litt spesielle. Har snakket om å dra til Osaka bare for å spise Okonomiyaki :D 

Har nesten bare hatt helgeturer til Japan hvor jeg har klart å med meg mye. Bare da jeg dro ned til Ishigaki ble det noen flere dager.

Tradisjonell Royan er en spesiell opplevelse. Når man får satt frem noe slikt til frokost er det lurt å ha gjort litt research eller ha med en guide. Ikke greit å vite hva man skal gjøre med hva. Plutselig hever mange øyenbryn seg når de ser barbaren drikker av skyllevannet.

IMG_3061.thumb.jpg.1afa14392b302ff27b0caedb843b6197.jpg

Prøv Misokatsu i Nagoya. Fx hos Yabaton.

Endret av robertaas
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (16 minutter siden):

Blir ikke det veldig mange timer med fly kontra tiden du har til å titte rundt? Ville iallefall hatt en uke på så lang flytid.

Folk er forskjellige og man kommer seg raskt og effektivt rundt i Japan om man lærer seg systemer og koder.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
robertaas skrev (43 minutter siden):

Har nesten bare hatt helgeturer til Japan hvor jeg har klart å med meg mye. Bare da jeg dro ned til Ishigaki ble det noen flere dager.

Tradisjonell Royan er en spesiell opplevelse. Når man får satt frem noe slikt til frokost er det lurt å ha gjort litt research eller ha med en guide. Ikke greit å vite hva man skal gjøre med hva. Plutselig hever mange øyenbryn seg når de ser barbaren drikker av skyllevannet.

IMG_3061.thumb.jpg.1afa14392b302ff27b0caedb843b6197.jpg

Prøv Misokatsu i Nagoya. Fz hos Yabaton.

Takk for tips. Du har et lass av erfaring som er fint å dra nytte av - ikke umulig at jeg spør deg direkte dersom det blir Japan :) 

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (6 minutter siden):

Takk for tips. Du har et lass av erfaring som er fint å dra nytte av - ikke umulig at jeg spør deg direkte dersom det blir Japan :) 

Tar det helst i plenum.

Like ved Osaka ligger Nara. Rundt templene er det mange halvtamme sikahjorter. Det er en rekke kiosker som selger "hjorte-kjeks" som de er helt ville etter. Endel hjorter har lært seg å bruke fotgjengeroverganger og dannet bukke for å få mat, andre bare spinger rett på deg om de ser en kjeks. Morro for barn i alle aldre.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...