robertaas Skrevet onsdag kl 19:14 Del Skrevet onsdag kl 19:14 Yunalesca skrev (2 timer siden): Det høres jo ikke ut som det er noe som er kjekt å ha erfaring med. Når du tenker at det kan like godt ha tippet andre veien og du hadde endt opp mishandlet, ranet og evt drept - er det da verdt det!? Ingen steder er uten risiko. Folk har blitt ranet og mishandlet ikke langt fra der hvor jeg bor. Det handler om å ha øynene åpne, vite om kjente farer i området og bruke hodet. Jeg ser dumme ting andre reisende gjør og kommer meg raskt unna dem da jeg vet at de vil tiltrekke kriminelle. Hvordan være den som minst sannsynlig blir angrepet er noe jeg ganske så systematisk tenker på og forbereder for for flere reiser. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet i går, 15:24 Del Skrevet i går, 15:24 "No dar papaya / no te defiendas" Velkjente utrykk fra Latin-Amerika. Kort oversatt: Ikke vis verdisaker og ikke gjør motstand. Som @robertaas skriver, man må ta sine forhåndsregler der man reiser. Men med god gammeldags sunn fornuft, kommer man langt her i verden (bokstavelig talt) - uansett hvor man måtte være. Personlig har jeg reist til bortimot 60+ land, hundrevis av turer. Og "kun" en gang har jeg/vi blitt ranet. Det var et bilinnbrudd der noen stakk et skrujern inn i dørlåsen og tvang opp ruta på en eller annen måte. Og hvor skjedde dette? 😜 Spoiler Gøteborg Ironisk nok; der jeg har følt meg "minst" trygg - er i kjente byer som Paris, Berlin, London, Barcelona osv. Byer som er kjent for tilreisende luringer som kun har en ting på agendaen. Utnytte naive turister. Der jeg har følt meg mest trygg, er faktisk noen av de mest fattige landene jeg har besøkt. Slik som Kirgisistan, Kazakhstan, Montenegro, Albania, Kosovo, Serbia... for å nevne noen. > Lister som "her er det tryggest å reise" - irriterer meg. Alt handler om hvordan du er, hva du gjør, og hva slags type reisende/turist/besøkende/person du er. Men en liten tommelfingerregel er; jo desto flere turister - jo desto mer kriminalitet/svindel. 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Milhouse85 skrev (14 timer siden): Det var et bilinnbrudd der noen stakk et skrujern inn i dørlåsen og tvang opp ruta på en eller annen måte. Og hvor skjedde dette? På biltur fra Caracas ned til Amazonas (Ja, skikkelig eventyr) klarte jeg låse nøklene inn i bilen. Jeg bestakk landsbyens beste mekaniker for å låse den opp og måtte først avvise et par som ville knuse vinduet før jeg fant en dyktig en som lærte meg 2 måter å komme inn i den bilmodellen uten å sette merker. Slike opplevelser glemmer man ikke. 1 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Min neste feriereise går til et eurpeisk land med lave priser på utleieboliger i nærhet til flyplass eller jernbane utenfor sentrumsområdene. Grunnen er ønsket om å leie så rimelig bolig som mulig på åremål utenfor Norge men innenfor EU. Tror jeg må se mot øst og tips tas i mot med takk! Bolig bør altså ligge i et område med god kollektivtransport til/fra sentrum og flyplass med svært lave leiepriser på bolig. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Trulss skrev (15 minutter siden): Min neste feriereise går til et eurpeisk land med lave priser på utleieboliger i nærhet til flyplass eller jernbane utenfor sentrumsområdene. Grunnen er ønsket om å leie så rimelig bolig som mulig på åremål utenfor Norge men innenfor EU. Tror jeg må se mot øst og tips tas i mot med takk! Bolig bør altså ligge i et område med god kollektivtransport til/fra sentrum og flyplass med svært lave leiepriser på bolig. Tips vil avhenge av hva du ønsker oppleve, når på året dette er og hvor lenge oppholdet skal være. Det er sikkert noen kjipe forstader hvor du kan få billig fremleie utenfor sesong. Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden robertaas skrev (17 minutter siden): Tips vil avhenge av hva du ønsker oppleve, når på året dette er og hvor lenge oppholdet skal være. Det er sikkert noen kjipe forstader hvor du kan få billig fremleie utenfor sesong. Formålet er bo og leve billig der i de periodene jeg oppholder meg der. Deretter vil jeg vurdere å melde flytting dit for å investere og leke med fond og aksjer siden skatten er så høy i Norge. Dette vil kunne finansiere hele oppholdet og gi meg en fremtidig pensjon. Siden jeg kommer til å pendle mye frem og tilbake vil jeg verdsette destinasjoner med tilgjengelig direkteruter året rundt og lettvind transport fra flyplass. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden (endret) Kap Verde? Noen som har vært det og har erfaringer? Aktiviter, størrelsen på haier, prisnivå osv.(jan-feb) Hater lange flyturer men have to just bet it. Endret 5 timer siden av Jarmo Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Innen EU og med ordnede forhold og lave priser er vel Purtugal og Polen fremst. En av de billigste byene i Polen er Lublin. Var der i sommer og det er en hyggelig by. Ikke direkte flighter fra Norge til den lokale flyplassen riktignok. Du kommer også dit med tog fra andre flyplasser. Om det holder med sesongfly og mer kaos så gå for Burgas eller mer utilgjengelig Plovdiv som de billigste i EU. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jarmo skrev (3 timer siden): Kap Verde? Noen som har vært det og har erfaringer? Aktiviter, størrelsen på haier, prisnivå osv.(jan-feb) Hater lange flyturer men have to just bet it. Ikke innen EU. Var der midtvinters. Godt med sol, men vind og strømmer slik at strenden var sperret av hele uken jeg var der. Dykking som jeg håpet på ble det ikke noe av. Øyene er veldig forskjellige så sørg for å få besøke andre øyer. Lite å se og gjøre utenfor resorten. Så det er om å gjøre å velge en resort med godt utvalg av basseng og restauranter. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden robertaas skrev (2 minutter siden): Ikke innen EU. Var der midtvinters. Godt med sol, men vind og strømmer slik at strenden var sperret av hele uken jeg var der. Dykking som jeg håpet på ble det ikke noe av. Øyene er veldig forskjellige så sørg for å få besøke andre øyer. Lite å se og gjøre utenfor resorten. Så det er om å gjøre å velge en resort med godt utvalg av basseng og restauranter. Takk for info Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå