Gå til innhold

Hvor går din neste ferie?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
paatur skrev (På 9.9.2024 den 11:37 AM):

Rask tur til Belgia i morgen for og søke om et visum.

Rask tur til Dubai neste uke.

så Dubai igjen om 25 dager før turen går til til Tsjad i Afrika. 3 ukers tur i Tsjad.

Etter det er 2 turer til planlagt til Asia i år.

ja alt er ferie :)

ser ut til og ende på 76 fly turer i år, hvor ingen er innenriksfly

Er det trygt å reise til Tsjad da?😳

Lenke til kommentar
Olek1970 skrev (57 minutter siden):

Er det trygt å reise til Tsjad da?😳

Nope!
image.png.0e84653fa21db7caedb92df12815f6c1.png

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_tsjad/id2429023/

Alltid lurt å sjekke UDs reiseinformasjon.

Sannsynligvis "trygt", så lenge man tar sine forholdsregler. Men man får ikke reiseforsikring, eller noe som helst bistand dersom noe skulle gå galt. Så det er jo litt risikosport. Mildt sagt. 

Er vel der Boko Haram holder til også.... er det ikke?

Hva skal man i grunn til Tsjad å gjøre ???

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (2 timer siden):

Men man får ikke reiseforsikring, eller noe som helst bistand dersom noe skulle gå galt. Så det er jo litt risikosport. Mildt sagt.

Har selv hatt enkeltreiseforsikring fra Gouda som har dekket områder hvor normal reiseforsikring ikke gjelder. Og man må i tillrgg ha kontakter, oppdatert info, kunne lese situasjonen og ha god forhandlingsevne. Har selv godt over snittet erfaring med voldelig og korrupt politi, paramilitære grupper, store demonstrasjoner med ustabile elementer og landeveistyver som jeg har kommet meg helskinnet fra. Har likevel vært avhengig av mye hell.

Milhouse85 skrev (2 timer siden):

Krysse av for enda et land. Har selv konkludert at det er land som jeg rett og slett ikke ønsker besøke.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (6 timer siden):

Nope!
image.png.0e84653fa21db7caedb92df12815f6c1.png

https://www.regjeringen.no/no/tema/utenrikssaker/reiseinformasjon/velg-land/reiseinfo_tsjad/id2429023/

Alltid lurt å sjekke UDs reiseinformasjon.

Sannsynligvis "trygt", så lenge man tar sine forholdsregler. Men man får ikke reiseforsikring, eller noe som helst bistand dersom noe skulle gå galt. Så det er jo litt risikosport. Mildt sagt. 

Er vel der Boko Haram holder til også.... er det ikke?

Tenkte meg det. Vet Boko Harem er aktive der. at situasjonen ble enda mer ustabil etter at Idriss Derby ble drept. Så trygt tror jeg knapt Tsjad er uansett.

ja, skjekker alltid UD´s landssider. Skal selv til Luxembourg nyttårshelga og Algerie i påsken. Førstnevnte land er jo selvsagt helt trygt, men Algerie er det reiseradio for. Nå skal ikke vi til områdene UD fraråder reiser til da, da hadde jeg ikke bestilt turen.

Det finnes alltid folk som ønsker å besøke flest mulig land. Husker på ei rundreise jeg var på at det var 4-5 personer som hadde vært i over 150, 160, 170 og tror en hadde vært i over 180 land også. Noen  av dem hadde vært bla i Sør-Sudan, den  ene skulle til DR Kongo samme høst.. slike land som Sør-Sudan og DR Kongo reiser du kun til om du vil ha noe å skryte av mener vel jeg. De jeg reiste med var personer som besøker ett land og siden aldri reiser til dette land igjen siden da hadde de vært der. Da er du etter min mening mer ute etter å besøke flest mulig land enn å oppleve ting, men det er nå min mening. om det er slik med han svarte vet jeg selvsagt ikke, godt mulig han bare er utrolig glad i å reise og oppleve ting.

Jeg teller personlig ikke land jeg har vært i  siden jeg synes det er uinteressant, men har vært i land det ikke er så vanlig å besøke, det har jeg. Og jeg er sånn at jeg gjerne mange besøke ett land mange ganger om jeg liker landet. 

Endret av Olek1970
Lenke til kommentar

Ja men reiser til et land i 3 uker for og krysse det sv…

. Blir oppgitt over hvor naive folk på forumet her er.

Tsjad har ekstremt fin natur og kanskje den mest spennende kulturen i Afrika, Tsjad er også hjem til en av de aller beste safari parkene i Afrika. 

Folk jeg har møtt på så langt

DSC09887.jpeg

DSC09961.jpeg

DSC00039.jpeg

DSC00093.jpeg

DSC00472.jpeg

DSC00473.jpeg

Endret av paatur
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (12 minutter siden):

Så folk på forumet er naive når myndighetene kommer med en sterk advarsel mot å dra dit? Det er ikke alle som liker å leke risikosport med liv og lemmer. 

Vel, hvis UD har reiseråd gjelder jo heller ikke forsikring, så det er litt av en risiko å ta

Lenke til kommentar
paatur skrev (6 timer siden):

Tsjad har ekstremt fin natur og kanskje den mest spennende kulturen i Afrika, Tsjad er også hjem til en av de aller beste safari parkene i Afrika. 

Folk jeg har møtt på så langt

I Tsjad? Ikke så langt ifra hva man kan oppleve i sørlige Etiopia med Mursi, Hammer og andre kulturer, under langt tryggere forhold.

Lenke til kommentar

UD sitt reiseråd er veldig generelt.

Trebarnsmor Kari (57) fra Fredrikstad. Som har tre turer til Granka, et par turer på danskebåten, og en blåtur til Strømstad på repertoaret sitt bør kanskje ikke reise til Tsjad. 
Så har du enslige og barnløse Amir (32) fra Oslo, eventyrlysten globerotter som snakker flytende norsk, engelsk og arabisk. Han kunne helt sikkert fint reist ti Tsjad om han føler for det. 

Naivt eller ikke. Det er ofte de ukjente "farlige" reisemålene som også gir de største opplevelsene. 

Så lenge man tar sine forhåndsregler og setter seg godt inn i hva man gjør. Så går det som regel fint, uansett hvor i verden man skulle reise. De geografiske områdene man på INGEN måte skal bevege seg innover mot, er for så vidt nokså begrenset. Og du kan banne på at du i 99,9% av tilfellene vil bli stoppet på vei innover disse områdene... 

image.png.88537e1a68fb1fdbfed81e6aabe40d35.png

I følge UD er jo halve verden "farlig". 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er forskjell på "ikke reis" og "ikke reis med mindre du har sterke grunner" eller noe slikt. Andre land kategoriserer det som nivå 3 og 4 områder.

Det er ikke risikofritt å oppholde seg i nivå 2 eller 1 områder heller. Jeg tenker det er greit å reise til nivå 3 områder, men å ta forholdsregler. Ikke flash penger, lag en plan for hvordan du skal komme deg ut, registrer reisen på UD, hold deg oppdatert, unngå risiko steder som protester, hold deg inne når det er mørkt, reis i en gruppe osv osv. Gjør litt research rett og slett og vurder risikoen basert på det du planlegger å gjøre.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (På 15.10.2024 den 6:26 PM):

UD sitt reiseråd er veldig generelt.

Trebarnsmor Kari (57) fra Fredrikstad. Som har tre turer til Granka, et par turer på danskebåten, og en blåtur til Strømstad på repertoaret sitt bør kanskje ikke reise til Tsjad. 
Så har du enslige og barnløse Amir (32) fra Oslo, eventyrlysten globerotter som snakker flytende norsk, engelsk og arabisk. Han kunne helt sikkert fint reist ti Tsjad om han føler for det. 

Naivt eller ikke. Det er ofte de ukjente "farlige" reisemålene som også gir de største opplevelsene. 

Så lenge man tar sine forhåndsregler og setter seg godt inn i hva man gjør. Så går det som regel fint, uansett hvor i verden man skulle reise. De geografiske områdene man på INGEN måte skal bevege seg innover mot, er for så vidt nokså begrenset. Og du kan banne på at du i 99,9% av tilfellene vil bli stoppet på vei innover disse områdene... 

image.png.88537e1a68fb1fdbfed81e6aabe40d35.png

I følge UD er jo halve verden "farlig". 

Kartet er forøvrig ikke så granulært som reiserådene faktisk er, og for mange av landene gjelder reiserådene for kun en ørliten del av en region. Ta f.eks Tyrkia, hele landet er farget på kartet, mens reiserådene kun gjelder for grenseområdene mot Syria.

Sitat

Utenriksdepartementet fraråder alle reiser til eller opphold i grenseområdene nærmere enn ti km fra grensen til Syria.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...