Gå til innhold

Problemer med asynkron motor


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har et lite problem med et aggregat jeg holder på å lage

http://home.lyse.net/sondre/Gamle%20sider/aggregat.htm

Jeg har funnet ut det meste, men det er ingen forklaring på hvilke av ledningene som er L1, L2 og L3 :hmm: .

Hvis noen vet hvilken farge de vanligvis har, værsåsnill å svare.

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det klemebrettet på motoren du sliter med?

Er det en asynkron kortslutningsmotor det dreier seg om har den to koblingsmetoder, stjerne eller trekant.

Regner med at klemmebrettet er merket U - V - W.

U=L1 - V=L2 - W=L3.

Fargene som brukes varierer fra montør til montør og individuelt mellom everkene.(er nå mitt inntrykk i allefal).

 

EDIT:

Ut fra skjemaet på siden du linker til så tar du bare ut 1~.

Ved å koble til de to andre fasene får du jo ut 3~ og 1,73 ganger mere effekt om du fordeler belastningen mellom fasene.

Når først generatoren produserer spenning trenger du ikke kondensatorene for da er ankeret magnetisert, det er bare i starten de har en nytte.

At de skal være av typen driftskondensatorer er fordi de skal tåle å være innkobla hele tiden.

Startkondensatorer er større og leder vekselstrøm bedre.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

ok, jeg var nettopp ute og så på motoren, og jeg tror jeg har skjønt hva som er hva nå. Men finnes det driftskondensatorer i gamle TV´er?? LITT vanskelig å finne en gammel vaskemaskin her ;P og jeg tviler sterkt på at moderen blir spesielt glad om jeg skrur opp vaskemaskinen vår XD

 

"EDIT:

Ut fra skjemaet på siden du linker til så tar du bare ut 1~.

Ved å koble til de to andre fasene får du jo ut 3~ og 1,73 ganger mere effekt om du fordeler belastningen mellom fasene."

 

Hvordan gjør man dette? vet ikke helt hvordan jeg skal koble til de 2 siste fasene men det hadde vært kult med 1,73ganger mere effekt ;P

Og ang. det med kondensatorene, mener du at hvis jeg bare kobler til kondensatorene et par sekunder, kan jeg bruke alle typer kondensatorer(startkondensatorer el.)??

Endret av jahooja
Lenke til kommentar

Tror heller du skal ta deg en titt på gjennvinningsstasjoner ol. og kikke på elektriske gressklippere eller kappasager, i det hele tatt større elektriske motorer.

De er som regel modifiserte 3~ motorer konvertert til 1~.

Var det ikke ditt prosjekt du linket til med bilder og det hele?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
ok, jeg var nettopp ute og så på motoren, og jeg tror jeg har skjønt hva som er hva nå. Men finnes det driftskondensatorer i gamle TV´er?? LITT vanskelig å finne en gammel vaskemaskin her ;P og jeg tviler sterkt på at moderen blir spesielt glad om jeg skrur opp vaskemaskinen vår XD

 

"EDIT:

Ut fra skjemaet på siden du linker til så tar du bare ut 1~.

Ved å koble til de to andre fasene får du jo ut 3~ og 1,73 ganger mere effekt om du fordeler belastningen mellom fasene."

 

Hvordan gjør man dette? vet ikke helt hvordan jeg skal koble til de 2 siste fasene men det hadde vært kult med 1,73ganger mere effekt ;P

            Og ang. det med kondensatorene, mener du at hvis jeg bare kobler til kondensatorene et par sekunder, kan jeg bruke alle typer kondensatorer(startkondensatorer el.)??

8491396[/snapback]

 

Du får mer effekt, men strømmregningen blir høyrere

Lenke til kommentar
ok, jeg var nettopp ute og så på motoren, og jeg tror jeg har skjønt hva som er hva nå. Men finnes det driftskondensatorer i gamle TV´er?? LITT vanskelig å finne en gammel vaskemaskin her ;P og jeg tviler sterkt på at moderen blir spesielt glad om jeg skrur opp vaskemaskinen vår XD

 

"EDIT:

Ut fra skjemaet på siden du linker til så tar du bare ut 1~.

Ved å koble til de to andre fasene får du jo ut 3~ og 1,73 ganger mere effekt om du fordeler belastningen mellom fasene."

 

Hvordan gjør man dette? vet ikke helt hvordan jeg skal koble til de 2 siste fasene men det hadde vært kult med 1,73ganger mere effekt ;P

             Og ang. det med kondensatorene, mener du at hvis jeg bare kobler til kondensatorene et par sekunder, kan jeg bruke alle typer kondensatorer(startkondensatorer el.)??

8491396[/snapback]

 

Du får mer effekt, men strømmregningen blir høyrere

8493900[/snapback]

 

Tror ikke du har forstått helt hva vi snakker om her, jeg skal ikke sette strøm på motoren, snarere få strøm ut av den. Hvis du hadde lest litt nøyere hva som står her, hadde du skjønt at den er "dynamoen" i et aggregat, når vi da kobler på kondensatorene, genererer den strøm. :thumbup:

Lenke til kommentar

Tror i tilleg du burde sjekke frekvensen på den "generatoren" din før du kobler til noe annet en lyspærer:P det finnes instrumenter for å måle frekvens. og apparater i norge går på 50 Hz, noen funker også på 60Hz, men da må du sørge for riktig spenning i forhold til Hz`en! ganske gøyal greie det der forresten

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...