fredrija Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 hei. har laget en meny til et spill. på menyen er det ett par JButton's. når disse presses skal ting utføres. f.eks når "new game" Button er trykket på, så skal den starte ett nytt spill. hvordan gjør man dette? her er koden jeg har: CODE package spel; import java.awt.*; import javax.swing.*; import java.awt.event.*; import java.awt.image.*; public class Meny extends JFrame { private Image bildet = Toolkit.getDefaultToolkit().getImage(getClass().getResource("LOGO.jpg")); private DescriptionPanel descriptionPanel = new DescriptionPanel(); public Meny() { JPanel p1 = new JPanel(new GridLayout(5,0)); JPanel p2 = new JPanel(new BorderLayout()); JPanel p3 = new JPanel(new BorderLayout()); descriptionPanel.setImageIcon(new ImageIcon(bildet)); setLayout(new BorderLayout()); add(descriptionPanel, BorderLayout.CENTER); ImageIcon icon = new ImageIcon(bildet); p1.add(new JButton("new Game")); p1.add(new JButton("highscore")); p1.add(new JButton("instructions")); p1.add(new JButton("Credits")); p1.add(new JButton("Exit")); p2.add(new JTextField("enter your name"),BorderLayout.NORTH); p2.add(p1, BorderLayout.EAST); add(p2, BorderLayout.WEST); } public static void main(String args[]) { Meny ramme = new Meny(); ramme.setTitle("heli"); ramme.setLocationRelativeTo(null); ramme.setDefaultCloseOperation(JFrame.EXIT_ON_CLOSE); ramme.setSize(415, 320); ramme.setVisible(true); ramme.pack(); } } og..... CODE package spel; import java.awt.BorderLayout; import javax.swing.ImageIcon; import javax.swing.JLabel; import javax.swing.JPanel; public class DescriptionPanel extends JPanel { private JLabel image = new JLabel(); public DescriptionPanel() { setLayout(new BorderLayout ()); add(image, BorderLayout.NORTH); } public void setImageIcon(ImageIcon icon) { image.setIcon(icon); } } håper noen der ute har noen gode java-kunnskaper å kunne dele Lenke til kommentar
Qwark Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Til JButtons så bruker man ActionListener som oftes. JButton knapp1= new JButton("Do Something"); knapp1.addActionListener( new ActionListener() { public void actionPerformed(ActionEvent e) { //Kode som skal utføres når knappen er trykket } } ); p1.add(knapp1); // add the button to a JPanel (eg, content). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå