haartaa Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Hei! Jeg har en liten ting jeg lurer på her; Vi hadde kåserifremføring her om dagen, og da var det veldig mange i klassen som hadde skrevet en historie med ironi og sarkasme fremfor en sakprosatekst. De fikk alle ekstremt bra karakterer i forhold til hva jeg hadde gitt (om jeg hadde vært lærer). Så det jeg lurer på er om et kåseri kan være noe som dette: "Jeg satte meg på den kalde utdoen og begynte å tenke på alle de som hadde sittet her før meg- Plutselig ser jeg noe gult langt borte i horisonten. Jeg skjønner raskt at det er en påskehare..."osv (dårlig eksempel, men en i klassen min leste opp noe lignende og fikk 5) Jeg har alltid trodd at et kåseri er mer en artikkel med ironi og sarkasme, og jeg føler at halvparten av de i klassen bommet totalt på oppgaven ved å skrive en fortelling med ironi osv. Har jeg rett, eller har jeg feil oppfatning av hva et kåseri er? Hadde satt VELDIG pris på et svar, for om jeg har rett skal jeg klage til læreren førstkommende mandag- takk, Lenke til kommentar
helto Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 søkte i googleog fant to sider: www.overhalla.kommune.no/skoler/obus/fagsider/norsk/hyper/mkkaaseri.html http://www.skole.no/phpBB2/viewtopic.php?t...f52828b44758ebc I den siste linken står det: Kåseri: => Skal være underholdende og lett å forstå. => Bør ta opp en sak som de fleste kjenner. => Bruk virkemidler som kontraster, ironi, humor og overdrivelser. => Prøv å få fram poenget uten å si det direkte. => Bra om du får tilhørerne til å undre seg og tenke selv. => skal være skrevet i en personlig tone, og du kan gjerne henvende deg direkte til tilhørerne. Det står ikke noe om at det er som en artikkel, men det skal jo ha et poeng da...så man skal jo ikke bare snakke dritt heller... Lenke til kommentar
haartaa Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 søkte i googleog fant to sider: www.overhalla.kommune.no/skoler/obus/fagsider/norsk/hyper/mkkaaseri.html http://www.skole.no/phpBB2/viewtopic.php?t...f52828b44758ebc I den siste linken står det: Kåseri: => Skal være underholdende og lett å forstå. => Bør ta opp en sak som de fleste kjenner. => Bruk virkemidler som kontraster, ironi, humor og overdrivelser. => Prøv å få fram poenget uten å si det direkte. => Bra om du får tilhørerne til å undre seg og tenke selv. => skal være skrevet i en personlig tone, og du kan gjerne henvende deg direkte til tilhørerne. Det står ikke noe om at det er som en artikkel, men det skal jo ha et poeng da...så man skal jo ikke bare snakke dritt heller... 8488476[/snapback] Jeg skjønner..men jeg er liksom ikke helt overbevist. Jeg har spurt flere av mine venner som har toppkarakterer i faget, og min far, om det er riktig å skrive en "historie" med sarkasme og ironi. Og alle har vært enige med meg om at det er ikke et kåseri. Når man skriver en historie om da man var på hytta i påskeferien (som bare er funnet på) blir det jo ikke en sakprosatekst. Det blir en helt annen sjanger. Jeg må bare vite om det er noen som er HELT sikre på at der er mulig å skrive en slik historie, for så å si at det er et kåseri..? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Hvis du skriver en historie hvor du sitter på do og filosoferer, kan det godt være et kåseri. Hvis historiens tema er tankene dine der og da, dine meninger etc., så er det i høyeste grad et kåseri. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Hvis du tar opp temaet "skitne utedoer" eller "påskeharens eksistens" og diskuterer det frem og tilbake i teksten, så kan det være et kåseri. F.eks at du tar opp problemet med lukten på utedoer, hvor uhygieniske de er og hvor koselige de er. Hvis du derimot kun forteller en morsom historie om da du var på hytten, og ikke trekker frem noe du vil diskutere eller sette fingeren på, så er det en fortelling. Lenke til kommentar
2rst1 Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Eg vil sei at Kåseri er en sakprosatekst, og det blir meir ein artikkel enn ei historie. Man skriver om ting man tenker og føler og prøver å få teksten til å bli humoristisk og ironisk sånn at de som leser kjenner seg igjen. Men eg har ikkje så mykje peilng på om det går an å skrive som ei historie også.. Eg pleier iallefall å skrive det som en artikkel der eg prøver å få fram ei poeng og mitt synspunkt uten å sei det direkte. Og eg bruker mykje ironi og sarkasme og overdriving Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 2rst1: Kåseri ligger i grenselandet mellom sakprosa og skjønnlitteratur. At du pleier å skrive de som en artikkel betyr strengt tatt ikke at det ikke kan gjøres annerledes. Lenke til kommentar
haartaa Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 Eg vil sei at Kåseri er en sakprosatekst, og det blir meir ein artikkel enn ei historie. Man skriver om ting man tenker og føler og prøver å få teksten til å bli humoristisk og ironisk sånn at de som leser kjenner seg igjen. Men eg har ikkje så mykje peilng på om det går an å skrive som ei historie også.. Eg pleier iallefall å skrive det som en artikkel der eg prøver å få fram ei poeng og mitt synspunkt uten å sei det direkte. Og eg bruker mykje ironi og sarkasme og overdriving 8492308[/snapback] Det er akkurat dette jeg mener også. Jeg har aldri lest et kåseri som er en "historie". Det blir jo ikke da en sakprosatekst, men en litterær tekst.(..?) Jeg leste nettopp et kåseri: http://www.gyldendal.no/eggen/nrk/ "Forfatteren og mediene" Her begynner kåseriet med "Det var et par uker siden, jeg satt og skulle skrive et foredrag, og det skulle handle om forfatterens forhold til offentligheten..." Det begynner med hva han har opplevd, men fortsetter å skrive sine meninger i en slags "artikkel-form". De jeg hørte på fremføringen hadde hele kåseriet sitt i en "histore"..okei. nå bare gjentar meg selv hele tiden, men jeg klarer fortsatt ikke se på det som et kåseri, ettersom jeg aldri har lest eller hørt slike kåserier før. Kan noen vise meg et kåseri skrevet av en "profesjonell kåseriforfatter" som Are Kalvø eller noe? For da skal jeg slutte å mase om det -takk Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Kan noen vise meg et kåseri skrevet av en "profesjonell kåseriforfatter" som Are Kalvø eller noe? For da skal jeg slutte å mase om det 8492578[/snapback] http://www.arekalvo.no/syning.asp?kat=7http://www.nrk.no/programmer/radio/norgesglasset/1.896779 (her kan du trykke deg inn på sendingene og høre dagens kåsør) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå