Gå til innhold

Laptop til 13500,-

Anbefalte innlegg

Hei!

Min mor skal kjøpe seg bærbar PC og budsjettet er 13500 kr. Datamaskinen skal brukes primært til kontorarbeid, powerpoint, surfing på nettet og som en lagringsplass for hennes digitale bilder. Hun ønsker en laptop med god batteritid (3 timer minst), men samtidig god ytelse på de nevnte områdene. Det er ønskelig at maskinen har ca. 15" skjerm med god oppløsning, dobbelkjerneprosessor, 1 GB RAM. Når det kommer til harddisk så er ytelse viktigere enn lagringsplass. Slik jeg har skjønt det så er flaskehalsen i de fleste laptoper harddisken, og derfor er en disk med 7200 rpm øsnkelig. Pent design og webcam er et pluss. Et kjempebra skjermkort er selvsagt ikke nødvendig da maskinen ikke skal brukes til spilling. Maskinen skal _ikke_ kjøpes hos Dell siden vi har dårlige erfaringer med kvaliteten på laptoper derifra.

Når det gjelder operativsystem, så er jeg ikke sikker på om hun bør ha XP eller Vista. Jeg har ikke fått testet Vista selv, men jeg forstår det som at det er mye tull med drivere og kompatibilitet generelt. Dog tipper jeg at OS'et er 100% kompatibelt med maskinvaren dersom det følger med.

Noen forslag til laptop? På forhånd takk.

Endret av contaminated
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

13500 kroner var maksgrensa mamma satt. Hun får 15000 fra jobben som lønn og støtte fordi hun ofte må holde forelesninger. Pengene skal brukes på en laptop, trådløs router og portabel harddisk.

mitt forslag

1680x1050 skjerm

webcam

5 timer batteri

XP eller vista

greit grafikkort(just in case)

annbefaler 2gb ram, 100gb 7200 rpm og 2,00 ghz core 2 duo

tipper den blir billigere, men med tanke på bruksområdene er det vel ikke nødvendig mer mer

8488212[/snapback]

Takk for svaret, den der tror jeg vi kommer til å vurdere. Den oppfyller egentlig alle krav, men ulempen er at den er litt tung og at min mor kanskje kommer til å mislike utseende. Skjermen og og 7200 rpm hd virker genialt.

Noen andre forslag? Kan godt gå litt ned i pris på lapåtop, og heller bruke de resterende penger på sekk/veske, mus og hodetelefoner.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor gammel moren din er, eller hvordan synet henens er. Kanskje blir 1680x1050 skjerm for stor oppløsning, og dermed liten skrift. Bare en tanke.

Er også litt enig i at det er overkill å bruke 13500,- på en maskin for hennes bruk.

Endret av Grizzly78
Lenke til kommentar

Jeg lanserer en Acer.. Dekker alle dine ønsker, bortsett fra disken. du har nok mye rett i at disken er den treigeste delen av maskina i noen tilfeller, men med din annonserte bruk vil du ikke merke noen forskjell på 5400 og 7200 tror jeg. Lnagt under budsjett er den og, men du ternger ikke gå lenger for å stille behovet.

Lenke til kommentar
Tror eg hadde satt opp en Dell 6400 med Intel skjermkort! God skjerm, Vill batteritid og god kvalitet!

For mye mindre penger enn 13500! Da kan hun heller gi resten av budsjettet til deg!

8489726[/snapback]

ville anbefalt denne jeg også men det er vel gjort klart at det ikke skal være en dell pc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...