Nailer Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Hei folkens, dette er min første post her. Jeg holder på å sette sammen en monster spill/3d programmering pc for tiden og lurer på om jeg skal velge RAID0 eller RAID5. Deler jeg har valgt så langt til pcn finner du HER! I tilfelle noen blir oppgitt over prisen skal jeg ikke betale moms for den (kjøpes via firma). Jeg tenkte å kjøpe 1 raptor til OS, og 3 WDCaviar500gb til et raid5 oppsett. Spørsmålet blir vel om hvor bra RAID kort jeg trenger for at jeg skal ha noe særlig ytelsesgevinst på RAID5. Vil RAID0 være for risikabelt? Jeg har aldri kjørt noe RAID før, og vet ikke om jeg trenger det hvis jeg har ekstern backup (SVN servere) av kode og grafikk jeg lager. Jeg har også en innebygget RAID controller på hovedkortet, er denne noe tess? Endret 27. april 2007 av Nailer Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Om du setter i RAID0 (stipe), og ene disken crasher vil du miste all data da data vil bli fordelt jevnt over diskene. Et RAID 0 kan lages av disker av forskjellig størrelse, men bidraget fra hver enkelt disk er begrenset til størrelsen på den minste disken. For eksempel: Hvis en 600 GB disk stripes sammen med en 500 GB disk så er størrelsen på sette 1000 GB (500 GB + 500 GB, eller det dobbelte av den minste disken). Lenke til kommentar
Nailer Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Ja, dette visste jeg. Jeg bare spurte om råd om hva jeg burde gå for. Lenke til kommentar
nree Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Med grundig backup RAID0, da vil du få utnyttet alt av harddisk kapasiteten. Ellers RAID5 siden det er veldig sikkert. Du har 3 disker og kan utnytte 2, men alike vell mye mindre sjanse for å miste noe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå