Gå til innhold

Har tenkt å lage Cpu kjøler, trenger komentarer :)

Anbefalte innlegg

Noen som har noe forslag om hva jeg kan bruke som form, forklar også hvorfor DU ville brukt det :p

8493823[/snapback]

Vell, siden kobber smeter på 1084 grader, så må du vel bruke noe som har høyere smeltetemperatur, vet ikke hva du har tilgang til, men finne noen form for stål legeringer som har høy smeltetemperatur, og sveise sammen en form.

Ahh! Fant en liten list over smelteteperaturen på vanelige metaller.

Titan 1660

Krom 1857

Jern 1535

Nikkel 1453

Gull 1064

Disse metallene har søyere smeltetemperatur enn kobber.

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke sinnsykt mye enklere å slipe ned en blokk med kobber istedet for å skulle smelte en? Med mindre du har et smelteverk tilgjengelig, mener jeg. Hvor skal du få 1000+ grader fra?

He he. Mener ikke å være noen gledesdreper. Tror bare at hvis du bruker en ganske solid kobberplate, lager en plast/plexiglass sak hvor du fester nipler og freser ut en kanal til vannet (s-form eller noe) og fester denne til kobberet så har du den beste hjemmelagde vannkjølinga du kan få til uten for mye mikk-makk.

Needless to say, den er ganske lik det du får kjøpt til et par hundrelapper.

Men lykke til! Post bilder når/hvis du knekker igang...

Lenke til kommentar
Er det ikke sinnsykt mye enklere å slipe ned en blokk med kobber istedet for å skulle smelte en? Med mindre du har et smelteverk tilgjengelig, mener jeg. Hvor skal du få 1000+ grader fra?

He he. Mener ikke å være noen gledesdreper. Tror bare at hvis du bruker en ganske solid kobberplate, lager en plast/plexiglass sak hvor du fester nipler og freser ut en kanal til vannet (s-form eller noe) og fester denne til kobberet så har du den beste hjemmelagde vannkjølinga du kan få til uten for mye mikk-makk.

8494375[/snapback]

Ja kan vere enig at det er mye arbied, men det er jo det som er gøy, tar det bare et par timer, så er det ikke så møye stas liksom :p

ER jo gøyere å brukt en del timer på en ting som blir bra ( hvis det blir bra da :p )

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar

8494375[/snapback]

1000+ grader får man fra oksygen+acetylen litt over 3000 grader, så varme har vi nokk av.

Så er det heller ikke lett å få tak i en blok med kobber, kobber kommer somregel i tynne plater (under 1mm)

Lenke til kommentar
bor hull i kabinettdøra og lag en sylinder som går ut og legger vekten på døra. og bruk aluminium! masse lettere

8515278[/snapback]

Aluminium leder ikke varme så godt.

Men hvor stor klump har du tenkt til å ha? Større er ikke bedere her vetdu.

Lenke til kommentar
bor hull i kabinettdøra og lag en sylinder som går ut og legger vekten på døra. og bruk aluminium! masse lettere

8515278[/snapback]

8515322[/snapback]

Jo, faktisk, men alt med måte.

Lenke til kommentar

8515278[/snapback]

8515322[/snapback]

ja jeg vet, etter å ha snakket med data og elektronikk læreren min, angående dette, har jeg mistet helt motet på å begynne. SÅ jeg vet ikke helt hva det blir til. :( ble bare så mye negativt sagt at jeg mistet helt kicket

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar
Hva var det han sa da?

Hadde vært kjekt om du fortsatte med dette prosjektet, sånn at vi kunne få sett resultatet!

8517677[/snapback]

Nei han sa bare det at varmen bare kom til å bli i selve blokken fordi det var for mye kobber imellom cpu'n og vannet. Å at blokken ville bli varmere å varmere, å vannet ikke kjøler det godt nåkk.

Men har jo selv lyst til å forsette men trenger en ny ide, siden den som jeg hadde planlagt ikke fungerte i teorien.

Lenke til kommentar
Dude! Da kan du teste ideen min om å lage den av en litt mindre kobberplate, til dømes 1,5-2,5mm tykk og ha niplene festet i en plexi-glass sak oppå!

Jeg har trua på deg, jeg!

8519766[/snapback]

Alså nesten som en vanlig kjøleblokk ?

Tro jeg skal lage en blokk, men jeg kommer til å endre på den. Litt større overfalte å ikke så høy

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar
LOL JO! aluminium leder varme som bare pokker jo!

når jeg sveiser på ene siden av en aluminiumsplate blir det like varmt over hele platen på 123. men når jeg sveiser jern er det jo ikke sånn...

8520309[/snapback]

Aluminium leder varme godt ja, men kopper en del bedre.

Hvorfor ikke lage blokken i sølv? Leder jo enda bedre enn kopper igjen! :tease:

Termisk konduktivitet (varmeledende evne) for noen stoffer for de spesiellt interesserte:

Sølv: 420

Kopper: 400

Gull: 310

Aluminium: 229

Stål/jern: 50-70

Høyere er bedre. Er angitt i Watt/milli Kelvin

Når det gjelder vannkjøling er det generelt best at vannet kommer tettest mulig til prosessorkjernen.

Det er derfor ikke lurt å ha så stor blokk, vil få mindre effekt av vann kjølingen da.

Vil nok bli best sånn som noen sier å frese ut et spor i en relativt tynn blokk, og så skru på et lokk over den.

Tror noen har brukt spiralform med bra effekt. Det kaldeste vannet kommer inn midt over senter på CPU, og utløpet er ytterst.

Nettulf

Lenke til kommentar
Termisk konduktivitet (varmeledende evne) for noen stoffer for de spesiellt interesserte:

Sølv:          420

Kopper:      400

Gull:          310

Aluminium: 229

Stål/jern:    50-70

Høyere er bedre. Er angitt i Watt/milli Kelvin

8520567[/snapback]

En liten korreksjon, bare: det er ikke "milli Kelvin", det er meter*Kelvin ...

Altså: W/(m*K)

Les mer selv.

Hvis interessen for mega-kobberkjøleren har dabbet av, hva med å forbedre varmeledningen mellom CPU (heat spreader) og kjølerblokk istedet?

Mens kobber ligger på 400 W/(m*K), ligger f.ex. Arctic Silver 3 på 9 W/(m*K).

Eller hva med å bruke et såpass mykt metall (eller annet stoff) at det så å si "smelter" ved kontakt med en varm CPU og gjør bruken av kjølepasta overflødig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...