Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tråden om operasjon av trang forhud

Gjest Gjest :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er 15 år,og jeg står ovenfor et litt vanskelig valg. For tre uker siden var jeg hos en urolog. Han sa at jeg skulle prøve en steroidkrem , og hvis det ble bedre kunne jeg utsette eller eventuelt avlyse operasjonen de visstnok skulle sette opp til meg om tre måneder. Jeg har nå brukt kremen i tre uker, og jeg føler det har blitt litt bedre. I slapp tilstand kan jeg trekke forhuden omtrent halveis tilbake, mens når jeg bader kan jeg trekke den tilbake nesten helt. Før kunne jeg trekke den tilbake kanskje 1-3 cm. I erigert tilstand er jeg ikke i nærheten av å trekke den tilbake. Jeg har nå fått brev om operasjonen som skal være om to uker! Vi ringte opp, og de sa at hvis vi ville utsette den visste de ikke hvor lang tid det ville ta.

Hva burde vi gjøre, og hvor mye bedre må det bli før vi vurderer å utsette/avlyse operasjonen?

Anonym poster: bf65a07beb96f8d30b06b49bef7a3245

Personlig er jeg skeptisk til at krem/salve skal ha stor effekt, men du er jo ung og det kan være krem er tilstrekkelig, jeg ville rådført meg med urologen. Min anbefaling: møt opp på timen du har fått, fortell hvordan kremen har funket på deg og gjør så en vurdering sammen med urologen. En operasjon er noe du velger om du vil selv.

Lenke til kommentar

Personlig er jeg skeptisk til at krem/salve skal ha stor effekt, men du er jo ung og det kan være krem er tilstrekkelig, jeg ville rådført meg med urologen. Min anbefaling: møt opp på timen du har fått, fortell hvordan kremen har funket på deg og gjør så en vurdering sammen med urologen. En operasjon er noe du velger om du vil selv.

De satt meg opp til operasjon sist gang jeg var der, og jeg sa det var greit. De sa bare operasjonen ville være om tre måneder, og ikke fem uker. Operasjon er greit for meg, og jeg vil bare bli ferdig med det, men jeg føler liksom situasjonen er litt vanskelig.

Jeg tror legen hadde sagt jeg skulle ha operasjon om tre måneder, og at de som setter opp timer må ha skrevet feil

Lenke til kommentar

Jeg tror legen hadde sagt jeg skulle ha operasjon om tre måneder, og at de som setter opp timer må ha skrevet feil

Hvis du uansett vil ta operasjonen er det bare å dra på den timen du har fått. Bedre å få det gjort om to uker enn å måtte vente 3 mnd. Hvis du tror frk. kontordame har rotet med listene, så er det bare å ta en kjapp telefon for å sjekke det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+32asd4f

Hvorfor skeptisk til full omskjæring? Funker da veldig bra det. Mye bedre enn før omskjæring.

Vet ikke helt, egentlig. Men det virker som det ikke noe over som "beskytter", hvis du forstår. Får vel a en ny vurdering.

Lenke til kommentar

Vet ikke helt, egentlig. Men det virker som det ikke noe over som "beskytter", hvis du forstår. Får vel a en ny vurdering.

Det har ikke noe å si. :) Det er faktisk flere leger som sier at det er mer hygienisk å ha en omskjært penis fordi det er lettere å vaske den (noen vasker for dårlig under forhuden, nemlig). Og; penishodet ditt blir jo herdet i løpet av noen dager, uten at man av den grunn mister følelsen i penishodet. Og... sexen blir bare bedre. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan ser forhuden ut etter en operasjon? Anonym poster: bf65a07beb96f8d30b06b49bef7a3245

Hvis det er meg du spør, så ser den ganske lik ut som før - fortsatt noe farge etter bedøvelden, ikke spesielt hoven. kan ikke si helt hvordan det blir før stingene er gått ut. Har nå sting på tvers på øvre halvdel av forhuden.

Lenke til kommentar

OK, men jeg er fortsatt litt usikker på om jeg burde ta denne operasjonen. Jeg kan liksom trekke den halvveis tilbake i slapp tilstand, og kanskje halvparten av det igjen når den er erigert. Virker dette for trangt? Mtp at jeg er 15 år, er det mulighet for at problemet vil løse seg selv når jeg blir eldre, eller er det for trangt til det? Dette er de spørsmålene som gjør meg mest usikker.

Lenke til kommentar

Dag 2 – 5

Ingen store forandringer disse dagene, har dusjet og vasket godt både morgen og kveld. Kan være litt sårt å trekke forhuden tilbake og fram igjen, men det kan jeg leve med en drøy uke til. Er veldig forsiktig med fysisk aktivitet, vil ikke irritere prosessen mer enn nødvendig.

Vasker også hendene og bruker antibac før jeg går på do og dusjer, for å unngå unødvendige bakterier.

Guttungen ser ikke ut som en deformert potet, som jeg har sett flere skriver. Faktisk ingen spesielle hevelser i det hele tatt, og det ser nokså normal ut. Kanskje dette er annerledes ved full omskjæring, ikke vet jeg.

Uansett er det veldig individuelt hvordan man reagerer på bedøvelse og inngrepet i ettertid.

Ereksjon har forekommet noen morgener, men uten noe ubehag som er verdt å nevne. Har sovet godt og ikke våknet på nettene som følge av ukontrollert festkjepp.

Lenke til kommentar

OK, men jeg er fortsatt litt usikker på om jeg burde ta denne operasjonen. Jeg kan liksom trekke den halvveis tilbake i slapp tilstand, og kanskje halvparten av det igjen når den er erigert. Virker dette for trangt? Mtp at jeg er 15 år, er det mulighet for at problemet vil løse seg selv når jeg blir eldre, eller er det for trangt til det? Dette er de spørsmålene som gjør meg mest usikker.

Jeg kan egentlig bare svare for meg selv. Men hadde jeg visst hvordan min situasjonen er nå, når jeg var 15 - da ville jeg tatt operasjonen da og ikke ventet mange år på å få bekreftet at forhuden faktisk er for trang.

Jeg vet ikke nok om hvordan utviklingen er fra man er 15 år. Jeg har alltid kunne dra forhuden helt tilbake i uerigert tilstand, har også ihvertfall de siste årene jeg kan huske kunnet få forhuden tilbake også erigert, men at det har vært veldig stramt og litt "jobb" å få den tilbake.

Håper dette svaret kan hjelpe deg noe.

Lenke til kommentar

Dag 5 - 11

Det leger godt, stingene sitter fortsatt i (i hvert fall noen). Vasker fortsatt to ganger daglig og får trukket forhuden tilbake uten ubehag uerigert. Venter fortsatt med å forsøke å dra den tilbake erigert, siden det fortsatt sitter sting og det er ikke helt leget enda. Ser ut som at det kommer til å gå greit! Veldig fornøyd så langt, sluttresultatet vil jo vise seg etter hvert, men det ser veldig bra ut. Lurer du på om du skal ta operasjonen? Gjør det med en gang!

Lenke til kommentar

Hei, takket være mye info i denne tråden kom jeg meg endelig til fastlege

Han har sendt henvisning St. Olavs hospital, og jeg har fått svar fra St. Olavs på henvisningen. Der sto det at jeg er satt på venteliste. Det står ikke noe om hvor lang ventetiden er, men fastlegen regnet med at det var snakk om mange måneder.

Jeg har veldig lyst til å få dette unnagjort så fort som mulig, helst før sommeren. Med timen på St. Olavs tvilte fastlegen på at det vil gå. Jeg har lyst til å gjøre det privat istedet.

Noen som vet hvordan jeg skaffer operasjon privat? noen som har gjort det før? Lurer litt på hvem jeg skal ringe, og hva jeg skal si.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Dag 19

Det har nå grodd og leget fint, men sting sitter fortsatt i.

Som jeg nevnte i en tidligere post, fortalte legen meg at stingene skulle falle ut i løpet av 14 dager.

Han sa jeg bare kunne fjerne de selv hvis de ikke hadde falt ut..Gjorde et forsøk i går, uten hell! Er redd for å gjøre det værre/ødelegge noe. Derfor skal jeg tilbake til klinikken i dag for å få de fjernet av fagpersonell!

Lenke til kommentar

Dag 20

I dag var jeg tilbake på klinikken for å fjerne stingene, noe som var gjort på 2-3 minutter.

Litt ubehagelig var det, kan kanskje sammenlignes med en bedøvelsesprøyte.

Bare korte "stikk" når de ble dratt ut, som gikk over på et blunk! Glad for at jeg gjorde det der og ikke prøvde mer selv.. Litt hevelse fremdeles, det vil gå seg til etterhvert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hallo folkens!

Jeg ble operert i går (kuttet to snitt på hver side av forhuden) og jeg lurte på når jeg vil være i stand til å trekke forhuden bak penis-hodet?

Legen sa at jeg skulle prøve å trekke forhuden bak penis-hodet dagen etter operasjonen (altså idag) men det funket ikke, gjorde aaaaltfor vondt.

Men jeg får vel bruke salven jeg fikk av sykehuset og smøre den på forhuden morgen og kveld, også prøve å dra forhuden bak penis-hodet igjen i morgen og dagene som kommer.

Men hvor lang tid tok det for dere før dere klarte å dra forhuden over penis-hodet?

Hilsen gutt på 14 (snart 15) år. :) :) Anonym poster: 343f49e83c074253fbe87337eb0ae966

Lenke til kommentar

Hallo folkens!

Jeg ble operert i går (kuttet to snitt på hver side av forhuden) og jeg lurte på når jeg vil være i stand til å trekke forhuden bak penis-hodet?

Legen sa at jeg skulle prøve å trekke forhuden bak penis-hodet dagen etter operasjonen (altså idag) men det funket ikke, gjorde aaaaltfor vondt.

Men jeg får vel bruke salven jeg fikk av sykehuset og smøre den på forhuden morgen og kveld, også prøve å dra forhuden bak penis-hodet igjen i morgen og dagene som kommer.

Men hvor lang tid tok det for dere før dere klarte å dra forhuden over penis-hodet?

Hilsen gutt på 14 (snart 15) år. :) :) Anonym poster: 343f49e83c074253fbe87337eb0ae966

Jeg kunne gjøre det umiddelbart etter inngrep og dagene etter. Jeg ble bedt om å gjøre det ved vannlating og dusjing. Det var litt sårt og skummelt i starten, men hadde ikke noen problemer med det. Viktig at forhuden jevnlig dras tilbake etter op, for å unngå såkalte "broer" hvor forhud vokser seg sammen med glans..

Endret av anno.anno
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...