Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tråden om operasjon av trang forhud


Gjest Gjest :)

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest87
Virker faktisk som om jeg har mer forhud nå enn før operasjonen men er vel litt større åpning. Det med at det stakk littegrann når jeg trakk forhuden bakover for å urinere tidl. er vel kanskje pga stinga under forhuden der.

Noen tanker om det med å vente med å trekke forhud tilb. til stinga har detti ut? det blir vel en uke eller to(kanskje 3?) etter operasjonen. Står i det skrivet fra sykehuset at i de tilfellene hvor det bare er gjort spalting av frenulum eller forhudsplastikk, bør man trekke forhuden frem og tilbake daglig, mens som jeg skrev ovenfor så sa hun sykepleieren når jeg spurte om dette at jeg skulle vente 3 dager så er veldig usikker.

 

Hei, har også hatt et lignende inngrep men tok nok litt mer enn deg....

og du burde virkelig få till å trekke forhuden bak hodet nå....har hørt at hvis man ikke beveger på det, så kan man få arr, som igjen gjør at det blir like trangt, som igjen fører til at man må gå og opperere på nytt.

greit nok å vente i 3 dager men 6 er litt vel mye, det blir jo litt blodrester og sånt på glans og det begynner å lukte...

Fikk beskjed om at det var greit å dusje dagen etter operasjonen.

 

jeg turte ikke\fikk ikke til de første 2 3 dagene men etter det har det ikke vært noe problem å få huden bak glans. jeg bare trakk den så langt jeg klarte før det ble ubehagelig. og du skal ikke være redd for at stingene og såret skal gå opp det skal litt til...og om det går opp blør du bare litt og det gror seg til.

 

det med urineringen blir bedre når du får glans mere fram, kan føles litt rart de første gangene men det er noe man bare må bli vant til.

 

Takk for raskt svar!

 

Vel, jeg gikk nettop på badet og prøvde å trekke forhuden bakover, kom jo lenger bakover enn før men fortsatt ikke lenger enn at bare toppen av glans var blottet, var visst også et sting som hadde løsna. Får vel bare prøve å tøye hver gang jeg urinerer og i dusjen og slikt og håpe det løser seg snart. Er også litt bekymret for å trekke for mye i den, virker nesten som den er ganske så godt klistret inntil glans fra under toppen og nedover som er noe som bekymrer meg ang. smerter og slikt hvis drar for hard.

Ble litt ubehagelig å fortsette å trekke i den etter at toppen var blottet, det er kanskje enklere hvis den er en smule erigert? tenker at da var kanskje ikke operasjonen vellyket, en ting er at det kan gro sammen igjen seinere og at man da må ta ny operasjon, men man skal da vel kunne trekke forhuden bak glans ganske enkelt etter 6 dager etter operasjon? Vel jeg kan vel ikke annet enn å bare fortsette å prøve ettersom tia går for hver gang jeg urinerer/dusjer og håpe på at det snart løsner :\

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest87

Ekstremt frustrerende dette her, er jo under all forventning.. en ting er jo det å faktisk gå igjennom en slik operasjon for å løse dette problemet, og så virker attpåtil som om operasjonen ikke var dugbar :S

Selve åpningen på forhuden er jo som sagt blitt større, men det å kunne trekke forhuden bak glans er fortsatt problematisk virker det som, er ikke akkurat slik at den bare glir bakover hvis jeg prøver å trekke i den, er heller ikke hypp på å prøve så mye med makt ^^

Lenke til kommentar
Gjest Gjest87

Nei, kan definitivt fortsatt ikke trekke forhuden bak glans og er på dag 7 etter operasjonen så det betyr vel at jeg må ta en ny operasjon?! og da får jeg vel heller ikke valget mellom å fjerne litt til da må jeg vel omskjæres? noe jeg ikke kan tenke meg å gjøre.. :S

Eller kan det fortsatt gå seg til hvis jeg venter en stund? stinga har ikke detti ut enda..

Lenke til kommentar
Gjest arnebertil
Nei, kan definitivt fortsatt ikke trekke forhuden bak glans og er på dag 7 etter operasjonen så det betyr vel at jeg må ta en ny operasjon?! og da får jeg vel heller ikke valget mellom å fjerne litt til da må jeg vel omskjæres? noe jeg ikke kan tenke meg å gjøre.. :S

Eller kan det fortsatt gå seg til hvis jeg venter en stund? stinga har ikke detti ut enda..

 

Du må bare prøve å trekke og tøye i noen dager til tror jeg. Og om det ikke går seg til når stingene har løsnet så tror jeg at du må gjøre det på nytt...men tror ikke at du blir absolutt heldt nødt til å ta full omskjæring. Men tror legen vil anbefale deg det.

 

Vet ikke helt hvordan det er å bli fulstendig omskjært, har bare blitt halvveis omskjært om du skjønner. Det var rart å ikke ha så mye skinn men har blitt mer vant til det og det tror jeg nok man blir om man blir omskjært. Jeg har hørt at man varer lengre i senga:P

 

Mitt tips blir bare å dra så mye som du klarer, og hvis du får den erigert og det gjør vondt så kan jeg garantere deg at den blir deerigert (rart ord btw, det betyr verfal at den legger seg ned igjen:P) ganske fort. men det at det gjør vondt hvis man får ereksjon så er det jo på sett og vis ikke du som kontrolerer og da kan det være enklere å få bevegd på det...og får du ikke hodet frem i erigert tilstand så tror jeg det blir værre.

 

du må ikke være redd at noe skal gå gærnt om du drar litt for hardt, det værste som kan skje er at du blør litt men det er ikke farlig. spessielt siden det har gått så lang tid uten å få skinnet bak hodet.... en ting til er at hvi du ikke får ordentlig rengjort der stingene er så kan det gå betennelse, men tror ikke det er tilfelle siden det har gått noen dager siden operasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest87

Hei, takk for svar. Ja, legen anbefalte meg omskjæring når jeg var der. Fortalte han at det var noe jeg ikke ville og at jeg ville bevare så mye som mulig av forhuden. Angrer litt på det nå i ettertid at jeg ikke ba om halv omskjæring eller noe sånt, men de to valgene han gav meg, altså forhudsplastikk+frenulum spalting eller omskjæring, var vel ikke noe annet jeg kunne "bestille", ellers hadde han vel gitt meg flere valg som f.eks. halv omskjæring. Begynner å angre på at jeg tok denne operasjonen, hittil har jeg ikke oppnådd særlig mer enn å få stygg forhud.., ser jo litt mer av toppen til glans men poenget er jo at jeg skal se hele... vel jeg får ikke vondt i det hele tatt når den blir erigert og har lurt litt på å prøve da kanskje det blir enklere da å få trekt den ned men frister lite i grunn når det fortsatt er sting under forhuden.

 

Jeg får dratt forhuden langt nok bak til å blotte der stingene er, men fortsatt er bare toppen av glans blottet..

Tviler sterkt på at det er flere sting lengre nede der, altså det området hvor jeg ikke får trekt forhuden under, så det å få vasket akkurat der stinga har sittet/sitter blir nok ikke et stort problem, men i det området under toppen av glans har vel glans aldri vært blottet før og det har kanskje sammenheng med at forhuden der har blitt ganske "klistret" inntil glans elns :s

Virker som kirurgen bare åpnet åpningen av forhuden litt mer, ikke at han gjorde det mer romslig under forhuden elns og det er kanskje det som er problemet mitt,

Ja det blir nok å driste seg til å prøve å få det til når den er erigert men venter nok da til stingene har detti ut og kan prøve å polere staken igjen, kanskje jeg får det til da.. men litt usikker på hvor lenge jeg må vente med dette, har jo gått en uke sia inngrepet nå og 1 sting har allerede løsna så resten av stinga løsner vel iløpet av kommende uke tipper jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_*

Når legen sier at jeg bør være i stand til å trekke forhuden bak penishodet etter operasjon - Mener han da i slapp eller erigert tilstand? For ereksjon er jo fortsatt litt ubehagelig femte dagen etter operasjon, på grunn av alle stingene.

 

Å trekke forhuden tilbake i slapp tilstand går greit, bare litt småvondt pga. noen sting, men det gikk jo greit før operasjonen også. Blir forhuden videre først etter at stingene faller ut, er det slik? For i øyeblikket er det jo "snurpet" inn med stingene, og rent logisk ville jeg tro den blir videre når stingene har falt ut? Ved ereksjon (som jeg forøvrig prøver å unngå nå) klarer jeg ikke å trekke forhuden bak penishodet, slik jeg heller ikke klarte før operasjonen, men det må da bli enklere etter jeg er kvitt stingene?

 

På forhånd takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Gjest Breeeeve

Eg tok selv frenulum spalting for ein veko siden. Hadde ikkje problem med trang forhud, så eg trengte bare å få fjernet strengen på undersida. Regner med vi er mange som tok detta inngrepet på samme klinikk, då eg har fått eit brev med samme informasjon som dokke.

 

My story:

 

-Fikk to ( ? ) sprøytestikk i penishodet. Dette var utruleg smertefult, då eg vart innstilt på at det skulle settes på penisroten og ikkje i glansen. Men, all in all, verdt det!

 

-Urologen bruker ein svimaskin til å brenne bort frenulum. Kommer litt røyk opp, og lukter litt svidd ;) Eg fikk deretter ca. 3-4 sting.

 

-Blødde litt første dagane, og litt dei neste dagane, med avtaende hyppighet. Litt hevelse og noen blåmerkar på baksia av penisen utanpå forhuden.

 

-Dagen etterpå trakk eg forhud tilbake, og det var ikkje noko vondt. Gjør det to ganger om dagen slik jeg ble fortalt! Smørar på ein krem eg fikk.

 

-Sykepleier sa at eg måtte vente to vekar til eg kunne ha sex og onanere. I brevet står det at dette ofte må vente 4-6 uker. Er det slik at 4-6 uker er hvis man også har gjort inngrep på forhuden? Mitt inngrep er å regne som enda mindre.

 

Håper på svar.

 

Kan foresten fortelje til dokk andre som vurderer dette inngrep. Det er ikkje noko smertefult (unntak bedøvelsen, men det er kun eit stikk). Absolutt verdt det. Lite smerter etterpå. Opplever så og si ingen smerte ved ereksjon, selv om eg var litt påpasselig dei første dagan, og tok meg ein runde kabal om natta hvis eg merka at jr. var på vei til å reise seg ;)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_*

Heisann!

 

Kan dessverre ikke svare helt på det spørsmålet ditt, siden jeg også fikk fikset på forhuden, men kan si det jeg fikk høre: Seksuell aktivitet er normalt ikke noe problem når alle stingene er ute og det ikke klør/svir mer, men dersm stingene har falt ut svært fort, kan det likevel være greit å vente noen dager. Skal ikke være noe problem for deg å begynne å onanere/ha sex tidligere enn etter fire uker dersom du ikke kjenner noen grunn til å vente mer, men ta deg heller et par ekstra dager i sølibat bare for sikkerhets skyld. Tro meg, vet det er vanskelig å avstå fra're, men det betaler seg de nærmeste årene.

 

At det "ofte tar 4-6 uker" betyr vel som det står at det ofte tar såpass lang tid. Dersom du likevel har mulighet til å begynne igjen før den tid, er det ikke noe problem, men for de fleste vil det ikke være mulig uten smerter. Det var i hvert fall beskjeden jeg fikk. Jeg tok riktignok også forhuden, men det er vel heller et argument andre veien, siden jeg har hatt et større innggrep enn deg.

 

-Urologen bruker ein svimaskin til å brenne bort frenulum. Kommer litt røyk opp, og lukter litt svidd ;) Eg fikk deretter ca. 3-4 sting.

 

-Blødde litt første dagane, og litt dei neste dagane, med avtaende hyppighet. Litt hevelse og noen blåmerkar på baksia av penisen utanpå forhuden.

 

Lurer dog på de to punktene her. Jeg fikk mer enn 3-4 sting i frenulum - Tror det er 6-7 stykker jeg har der nå, i tillegg til de i forhuden. Men spørsmålet: Brenner de bort frenulum med den svimaskinen? Jeg fikk en sånn jording på låret, og vet de brukte en maskin medelektrisitet, men jeg fikk beskjed om at denne ble brukt til å stoppe blødningene i de blodårene som går i stykker når de opererer. Mulig det er forskjellig fra frenulumsplastikk til inngrep i både forhud + frenulum, og for jeg har det ingenting å si, men bare lurer, for da har vi gjort eller hørt forskjellige ting :-)

 

Så det jeg lurer mest på. Du sier du hadde noen blåmerker på baksiden av penis, utenfor forhuden. Jeg har også hatt noen mørke flekker på baksiden av penis, tilsvarende blåmerker, selv om de har vært ganske store. De har imidlertid ikke gjort det minste vondt å komme borti. Lurer på om dine forsvant temmelig fort? Jeg lurer på om mine er der fordi jeg har festet kompressene for stramt, og at det har blitt en blodansamling der når jeg har fått ereksjon om nettene (siden penis blir bredere og presser mer på kompresset (kompressen?)) som ser ut som mørke flekker på penis. Det bekymrer meg ikke, men rent kosmetisk er det jo ikke veldig pent, så jeg lurer på om dine forsvant? Greit å høre når jeg først så en i lignende situasjon.

 

På forhånd takk :-)

Lenke til kommentar
Gjest gjestTrangforhud19

Hei, har nå gådt en måned ca siden jeg klarte å få huden helt ned i erigert tilstand. Når klarer jeg det, men det går ikke akkurat lett, å tøye den litt ellerr bruke litt vann for at det skal gå.

 

Problemet er at det forsatt er helvetes vondt å ta på selve hodet(kan ikke forestille meg hvor vondt sex blir), og ser ikke helt for meg hvordan det skal gå over. Hva må jeg gjøre for å gjøre den mer imun? Må jeg sove med forhuden av for å gjøre den mer imun, bruker kremer eller hva?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_*

Hei igjen!

 

Gått en uke siden operasjonen nå. Status er at ett sting har falt ut, de andre ser ut til å nærme seg å falle ut, i hvert fall de fleste av dem. Får penis greit tilbake i slapp tilstand - Det gjør bare litt vondt pga. ett sting som vris helt rundt når den trekkes tilbake. Ikke noe problem, antar det går over når dette stinget faller ut.

 

Lurer likevel på et par saker her:

I erigert tilstand får jeg ikke forhuden over penishodet ennå. Det er mulig det hadde gått uten stingene (som gjør vondt), men det vet jeg ikke ennå. Skal forhuden lett gli tilbake selv med stingene i? Vet jeg ikke skal ha så mange ereksjoner mens stingene sitter i, men det er ikke så fryktelig lett å kontrollere. For huden trekker seg ikke tilbake av seg selv, og jeg får ikke trukket den tilbake uten såpass store smerter at jeg må avbryte. Men som sagt: Jeg mistenker at smertene har mer med stingene (især ett) å gjøre. Men skal forhuden gli fint tilbake selv med sting i?

 

Og et lignende spørsmål: Blir forhuden videre når stingene faller ut? Den er jo litt videre nå enn før, men jeg ser jo for meg at stingene holder forhuden enda strammere sammen enn den vil være når stingene takker for seg. Vil det da bli lettere å trekke forhuden tilbake når stingene er borte, eller er dette as good as it gets?

 

Takk! :-)

Lenke til kommentar
Gjest breeeeeve
Heisann!

 

Kan dessverre ikke svare helt på det spørsmålet ditt, siden jeg også fikk fikset på forhuden, men kan si det jeg fikk høre: Seksuell aktivitet er normalt ikke noe problem når alle stingene er ute og det ikke klør/svir mer, men dersm stingene har falt ut svært fort, kan det likevel være greit å vente noen dager. Skal ikke være noe problem for deg å begynne å onanere/ha sex tidligere enn etter fire uker dersom du ikke kjenner noen grunn til å vente mer, men ta deg heller et par ekstra dager i sølibat bare for sikkerhets skyld. Tro meg, vet det er vanskelig å avstå fra're, men det betaler seg de nærmeste årene.

 

At det "ofte tar 4-6 uker" betyr vel som det står at det ofte tar såpass lang tid. Dersom du likevel har mulighet til å begynne igjen før den tid, er det ikke noe problem, men for de fleste vil det ikke være mulig uten smerter. Det var i hvert fall beskjeden jeg fikk. Jeg tok riktignok også forhuden, men det er vel heller et argument andre veien, siden jeg har hatt et større innggrep enn deg.

 

-Urologen bruker ein svimaskin til å brenne bort frenulum. Kommer litt røyk opp, og lukter litt svidd ;) Eg fikk deretter ca. 3-4 sting.

 

-Blødde litt første dagane, og litt dei neste dagane, med avtaende hyppighet. Litt hevelse og noen blåmerkar på baksia av penisen utanpå forhuden.

 

Lurer dog på de to punktene her. Jeg fikk mer enn 3-4 sting i frenulum - Tror det er 6-7 stykker jeg har der nå, i tillegg til de i forhuden. Men spørsmålet: Brenner de bort frenulum med den svimaskinen? Jeg fikk en sånn jording på låret, og vet de brukte en maskin medelektrisitet, men jeg fikk beskjed om at denne ble brukt til å stoppe blødningene i de blodårene som går i stykker når de opererer. Mulig det er forskjellig fra frenulumsplastikk til inngrep i både forhud + frenulum, og for jeg har det ingenting å si, men bare lurer, for da har vi gjort eller hørt forskjellige ting :-)

 

Så det jeg lurer mest på. Du sier du hadde noen blåmerker på baksiden av penis, utenfor forhuden. Jeg har også hatt noen mørke flekker på baksiden av penis, tilsvarende blåmerker, selv om de har vært ganske store. De har imidlertid ikke gjort det minste vondt å komme borti. Lurer på om dine forsvant temmelig fort? Jeg lurer på om mine er der fordi jeg har festet kompressene for stramt, og at det har blitt en blodansamling der når jeg har fått ereksjon om nettene (siden penis blir bredere og presser mer på kompresset (kompressen?)) som ser ut som mørke flekker på penis. Det bekymrer meg ikke, men rent kosmetisk er det jo ikke veldig pent, så jeg lurer på om dine forsvant? Greit å høre når jeg først så en i lignende situasjon.

 

På forhånd takk :-)

 

Hey!

 

Eg skal ikkje seie heilt sikkert ka han brukte å skjære med. Men det kom hvertfall røyk opp, og det virket litt som om det var ein form for svimaskin.

 

De blåmerkane er heilt forsvunnet hos meg. Tok vel ca. 8-9 dager før dei var borte heilt. Ikkje noko å bekymre seg for, dette kan være individuelt kor lang tid det tar. Antall sting kan hende har noe med størrelsen på penisen i slapp tilstand. Min var ikke akkurat store greiene der eg lå dødsnervøs, så kanskje eg ikkje trengte mange sting på grunn av det ( ? ) ;)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_*
Hey!

 

Eg skal ikkje seie heilt sikkert ka han brukte å skjære med. Men det kom hvertfall røyk opp, og det virket litt som om det var ein form for svimaskin.

 

De blåmerkane er heilt forsvunnet hos meg. Tok vel ca. 8-9 dager før dei var borte heilt. Ikkje noko å bekymre seg for, dette kan være individuelt kor lang tid det tar. Antall sting kan hende har noe med størrelsen på penisen i slapp tilstand. Min var ikke akkurat store greiene der eg lå dødsnervøs, så kanskje eg ikkje trengte mange sting på grunn av det ( ? ) ;)

 

Takker for svar! :-)

 

Ble bare litt bekymret for det med blåmerkene, så godt å høre at de går over greit av seg selv :-) Ser ut til at de er på vei tilbake her også nå, så det er null stress.

 

Så update hos meg: Åttende dagen, og nå går forhuden tilbake over penishodet i slapp tilstand uten problemer. Det gjorde den også før operasjonen, men de ikke de første dagene etter den. Dermed er det fremgang. Det er imidlertid ikke så trangt (ingen sånn "flaskehals") når forhuden trekkes tilbake, så det ser bra ut i forhold til før.

 

Ereksjon prøver jeg å unngå, men da gjør det vondt å prøve å trekke den tilbake. Det har imidlertid garantert også med stingene å gjøre, for det er akkurat i stingene det svir. Når de faller ut (to sting har falt ut til nå) tipper jeg det blir bedre.

 

Var blodoptimist første dagene, så en liten downperiode, men nå er jeg kjempeoptimist igjen :-) Angrer overhodet ikke på dette inngrepet.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har time fredag 12/2 for omskjæring. Forhuden min er veldig trang. har vel ca 1.5cm åpning i slapp og erigert tilstand. Men til tross for det har jeg hatt regelmessig sex de siste 2 åra, og opplever ingen smerte. Men jeg lurer på om det er noen her inne som har opplevd sex med både trang forhud og senere blitt omskjært? Hvordan var det i forhold er da det jeg lurer på? Og hvordan du generelt opplever å være omskjært kontra ikke-omskjært?

 

Takk for svar=)

Lenke til kommentar

Hadde operasjon i dag.

 

Alt har gått flotters så langt.

Fikk en liten håndfull smertestillende og betennelsesdempende før operasjonen, pluss noe medisin i blodåren i armen så jeg slappa av, og minsker sikkert smerte.

 

Så fikk jeg lokalbedøvelse i penis... har hørt enkelte sier det er vondt, men jeg kjente nesten ingen ting.

Så med lokalbedøvelse + litt i blodåren, var jeg våken under hele operasjonen...kjente ingen ting.

 

 

Er hjemme nå, første dagen. Har gått greit hittil, men er veldig spent på følgende:

-dusjing(står jeg skal dusje daglig i lunka vann..)

-pissing(må egentlig pisse, men har ikke manna meg opp til å prøve enda)

Håper ellers bare at ting skal gro fort...

 

Og hva skjer med at så få er mann nok til å skrive med brukernavn? :p

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

Da var det gått 12 dager siden operasjonen. To sting har falt ut, men ser at de aller fleste andre også er på vei ut.

 

Kun gode nyheter å melde:

- Forhuden går like lett, om ikke lettere, tilbake over hodet i slapp tilstand. Det gjorde den ikke de første dagene etter operasjonen.

- Ved ereksjon går nå forhuden svært lett tilbake, selv med stingene i. Iblant trekker den seg faktisk tilbake over hodet på egen hånd. Uansett, det var jo hovedpoenget ved operasjonen, og det ser ut til å funke utmerket. Venter til stingene er ute med å slippe jubelen løs for fullt, men likevel.

- Ved ereksjon trekkes ikke lenger penishodet lengre av strengen. Hvordan dette gror eller ikke gror er umulig for meg å se, men ingen smerter og problemet er borte. Altså er alt på topp.

- Ting ser mer eller mindre normalt ut. Fortsatt en smule assymetrisk, men det er fordi stingene holder ting litt forskjellige på hver av sidene - Sikkert fordi det er snittet nærmere venstre side enn høyre side. På meg virker faktisk forhuden større, men det er visstnok litt arrvev som gradvis vil bli borte i tiden fremover. Ingen bekymringer, og ville ikke vært misfornøyd om det så slik ut til slutt også.

- Ingen smerter overhodet, hverken ved vannlating eller noe annet. Det var det heller ikke to timer etter operasjonen, sånn sett, men et par dager har det vært litt "banking" neri der. Uansett ikke vært noe som er verre enn at et Paracet tar seg av det.

 

Så: Jeg har ingen smerter, stingene er på vei ut og problemet med både forhuden og med strengen er helt borte i øyeblikket. Det er knapt nok hevelse igjen, og det meste ser tilnærmet normalt ut - Bortsett fra at arrvev gjør at forhuden ser tykkere ut enn før. Dette blir borte av seg selv fremover, og fører overhodet ikke til noen problemer. Herre, jeg skal da kunne vente en måned eller to på det kosmetiske når alt annet er fikset og helt på topp :)

 

Virker som jeg valgte en bra klinikk og en god kirurg, for oppfølgingen fra klinikken har vært på topp den også. Ekstremt hjelpsomme, har de vært. Jeg hadde aldri trodd noen i det private som allerede har fått alt av penger fra meg ville være så greie, men jeg har intet annet enn godord å si om alle fra klinikken jeg har vært i kontakt med gjennom hele denne prosessen.

Lenke til kommentar
Gjest forumgjest

Hei hei.

 

Fint å se at det ordner seg for de aller fleste. Jeg må nå mest sannsynelig inn til andre operasjon snart da ting ikke løste seg for meg i mitt tilfelle og alt jeg endte opp med etter operasjonen(altså forhudsplastikk+frenulumspalting) var stygg forhud, vel det står jo i skrivet jeg fikk med at det er viktig å vite at det kosmetiske resultatet vil bedre seg gradvis i 2-3 måndter etter operasjonen men det har nå gått 17 dager siden inngrepet så tviler på at det vil forandre seg så veldig mye der nede med tid. Jeg ser jo en del mer av glans enn før, før var det jo bare en åpning på 2 cm i diameter elns og nå ser jeg jo hele toppen mens den er erigert men problemet er jo der fortsatt, er jo meningen at forhuden skal bak hele glans liksom.., lurer på om det ikke er et sting eller par som fortsatt sitter igjen, de hyssing liknende stinga har detti ut, vel fleste parten, er vel kanskje et som er litt lengre nede som jeg sikkert ikke får fjerna heller siden det er bak forhuden langt nok ned til at så langt ned drar jeg nok den ikke, annet enn det virker det som om det er par fiske sene liknende sting som fortsatt er der, altså ikke hyssing aktig, hmm ikke lett å forklare :p

 

Et spørsmål jeg har. Jeg var jo heldig og fikk narkose sist gang, og har veldig liten lyst på den lokal bedøvelsen.

Åssen går jeg fram for å ordne ny kirurgisk time/eventuelt få en kirurg/samma kirurg til å ta en titt på den nå sånn i ettertid etter operasjonen, må jeg til fast legen og få hun til å bestille ny time på sykehuset igjen, og kanskje få lang ventetid? eller kan jeg bare ringe det sykehuset jeg var på som utførte denne uvellykkede operasjonen og be om en ny en? har veeldig lyst på time på samma sykehuset hvor det altså er vanelig med narkose under slike inngrep som dette så jeg slipper den derre lokal bedøvelsen. Hvis jeg må innom fastlegen igjen å få hun til å bestille time på sykehus igjen kan hun ordne det på samma sykehus som sist eller blir det random hvilket sykehus jeg får?

lurer litt på om jeg bare var uheldig med operasjonen at det ikke løste seg eller om det var kirurgen som gjorde en slett jobb siden den fortsatt ikke funker som den skal..

Nå har ikke jeg trekt så hardt i forhuden, synes det er veldig ubehagelig å skulle fortsette å trekke når den liksom stopper opp så prøver ikke på detta med makt eller no liknende, skal vel ikke være noe slags pes å få den bak når den funker som den skal, så er nok bare det at operasjonen ikke funka.

 

En annen ting jeg lurer på er jo også om jeg nå blir nødt til å omskjæres eller om de bare trenger å ta litt mer for at det skal løse seg, som sagt så ser jeg jo toppen av glans mens den er erigert så det er vel grenser for hvor mye de kan ta av forhud der og, hvis de tar en del mer så er det vel ikke langt unna omskjæring uansett :\

Og omskjæring, altså fjerne all forhuden er noe jeg aldri kunne ha tenkt meg og noe jeg strengt tatt ikke vil.. :s

Veldig lite lyst til å gå igjennom detta igjen når det kanskje ikke løser seg denne eventuelle gangen heller?! leste jo ihvertfall om en annen i denna tråden som måtte inn for tredje gang til operasjon :S

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_*
vel det står jo i skrivet jeg fikk med at det er viktig å vite at det kosmetiske resultatet vil bedre seg gradvis i 2-3 måndter etter operasjonen men det har nå gått 17 dager siden inngrepet så tviler på at det vil forandre seg så veldig mye der nede med tid. Jeg ser jo en del mer av glans enn før, før var det jo bare en åpning på 2 cm i diameter elns og nå ser jeg jo hele toppen mens den er erigert men problemet er jo der fortsatt, er jo meningen at forhuden skal bak hele glans liksom

 

Heisann!

 

Hos meg er det i dag 14 dager siden inngrepet. Fortsatt har jeg bare mistet tre sting, og forhuden kunne sett bedre ut. Jeg har imidlertid fått vite at en del av dette henger sammen med arrvev. Dette vil gradvis forsvinne de neste par månedene, og da vil det bli seende bedre ut. Er det bare 17 dager siden operasjonen, kan det bli store bedringer i tiden som kommer, så det er nok for tidlig å konkludere med at det blir seende stygt ut. Akkurat hvordan huden ligger rundt glans er nok mer eller mindre klart, men det er langt fra avklart hvordan selve forhuden ellers blir seende ut. Der vil det bedres litt etter litt over tid.

 

Ellers: Ja, du skal kunne trekke hele forhuden tilbake over hele penishodet. Det behøver ikke være et problem om du ikke kan det, med mindre det byr på problemer (primært smerter ved samleie eller problemer med å få vasket det), men det normale skal være at du kan trekke hele forhuden tilbake over penishodet. Det er i hvert fall slik jeg forstår det, og nå som jeg for første gang kan klare det, virker det absolutt naturlig.

 

Jeg tviler på at du kan få bestilt noen ny operasjon ennå, siden du fortsatt har et par måneder igjen av ventetiden for å se hvordan dette blir til slutt. Ingen lege vil nok være villig til å operere på nytt før alt er ferdig leget etter den forrige. Dermed er det nok minst et par-tre måneder før du kan få en ny operasjon. Jeg er ikke sikker, selvsagt, men jeg tror ikke jeg ville latt meg operere av en lege som mener det er forsvarlig å operere før jeg er ferdig med den anslåtte tiden det tar å lege sårene etter den forrige.

 

Et spørsmål jeg har. Jeg var jo heldig og fikk narkose sist gang, og har veldig liten lyst på den lokal bedøvelsen.

Åssen går jeg fram for å ordne ny kirurgisk time/eventuelt få en kirurg/samma kirurg til å ta en titt på den nå sånn i ettertid etter operasjonen, må jeg til fast legen og få hun til å bestille ny time på sykehuset igjen, og kanskje få lang ventetid? eller kan jeg bare ringe det sykehuset jeg var på som utførte denne uvellykkede operasjonen og be om en ny en? har veeldig lyst på time på samma sykehuset hvor det altså er vanelig med narkose under slike inngrep som dette så jeg slipper den derre lokal bedøvelsen. Hvis jeg må innom fastlegen igjen å få hun til å bestille time på sykehus igjen kan hun ordne det på samma sykehus som sist eller blir det random hvilket sykehus jeg får?

 

Jeg ville anta det er tilstrekkelig at du ringer til fastlegen og ber om en henvisning. Å gå direkte til sykehuset - Jeg antar dette er offentlig - Blir nok vanskelig. De tar som regel kun imot akuttpasienter og de med henvisning. Men fastlegen din vet vel godt om dette, og bør nok ikke være vanskelig å be om du vil ha ny time hos spesialist. Veien går nok via fastlegen først, men den veien via fastlegen blir trolig kortere enn sist.

 

I Norge har vi fritt sykehusvalg. Ønsker du å bli operert samme stedet, kan du velge det. Ligger det langt unna din region, kan de avvise deg om det er enorm pågang, men i utgangspunktet må de ta deg imot med mindre noe annet ville vært farlig for deg eller andre. Dermed er det bare å si at du vil samme stedet som sist. Om du får samme kirurgen, derimot, er nok vanskeligere å si. Spørs rett og slett om de er villige til å tilpasse seg ditt ønske om å få samme kirurg. Det er vel likevel mye mulig du kan få den samme, siden han allerede kjenner til saken din. Vær likevel forberedt på at ventetiden kan være lengre på dette sykehuset her enn andre alternativet, og at du derfor kan bli tilbudt et annet sted. Men: Vil du på samme som sist, er det nok lett å stille seg i køen hos dem.

 

Selv tok jeg inngrepet i lokalbedøvelse, og synes overhodet ikke det var noe problem i det hele tatt. Ingen smerter, intet ubehag og kjapt og effektivt. Det var helt greit. Likevel forstår jeg godt om du foretrekker narkosen. Jeg tror veldig mange sykehus har en policy med at de som tar både frenulum og forhud får det gjort med narkose, men jeg vet rett og slett ikke reglene rundt hvorvidt du kan kreve narkose eller ikke. I verste fall kan du ta det privat og betale ekstra for narkose der, om narkose er et must (samt at jeg bare ventet tre dager), men det bør gå an i det offentlige også.

 

En annen ting jeg lurer på er jo også om jeg nå blir nødt til å omskjæres eller om de bare trenger å ta litt mer for at det skal løse seg, som sagt så ser jeg jo toppen av glans mens den er erigert så det er vel grenser for hvor mye de kan ta av forhud der og, hvis de tar en del mer så er det vel ikke langt unna omskjæring uansett :\

Og omskjæring, altså fjerne all forhuden er noe jeg aldri kunne ha tenkt meg og noe jeg strengt tatt ikke vil.. :s

Veldig lite lyst til å gå igjennom detta igjen når det kanskje ikke løser seg denne eventuelle gangen heller?! leste jo ihvertfall om en annen i denna tråden som måtte inn for tredje gang til operasjon :S

 

Jeg ble i hvert fall tilbudt omskjæring som det sikre alternativet, og forhudsplastikk som det litt mindre sikre alternativet. Legen sa at dersom forhudsplastikken ikke funket helt, er neste skrittet omskjæring. Det behøver selvsagt ikke være sånn, du kan jo prøve igjen og igjen, men de fleste leger vil nok anbefale full omskjæring om det ikke gikk første gang. Nå er forhuden "presset" til å være så vid som mulig, og da må de nok kanskje kutte litt av den for å forbedre det. Da vil de gjerne ta alt sammen også. Du må huske at helse-Norge er VM i ineffektivitet, så om de kan spare tid og penger på å ta enkleste løsning, vil de jo gjerne gjøre det. Ingen kan tvinge deg til full omskjæring, men du blir nok ganske sikkert oppfordret til å gå for omskjæring om dette ikke hjalp. Om de kan nekte deg et nytt forsøk på forhudsplastikk i det offentlige vet jeg ikke, fordi de mener det er bortkastede penger - Men de private er nok åpne for et nytt forsøk på forhudsplastikk. For dem betyr flere kunder større overskudd, for det offentlige betyr flere kunder større underskudd.

 

Selv tror jeg sjansene ikke er all verden for at det blir bedre med et forsøk til, men det spørs jo veldig hvor nær det er ved å være i orden nå. Har dette hjulpet minimalt i den store sammenhengen er nok omskjæring veien å gå - Men er det bare ørlitte grann til som er nødvendig for å løse dette problemet, er det ikke noe i veien med et nytt forsøk. Omskjæring av religiøse eller kulturelle grunner synes jeg er ren og skjær idioti, og jeg vil oppfordre deg til å prøve andre utveier før du omskjærer deg - Men det er likevel et langt bedre alternativ enn å gå rundt med dette problemet.

 

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest-Ragnar

Heisann.

 

Ikke vet jeg om noen har kompetanse til å svare på dette, egentlig burde jeg vel bare komme meg til legen. Problemet kan dere sikkert gjette, trang forhud. Men hvor trang må den være for å defineres som "trang" og hvor trang må den være for å skape problemer under samleie?

 

I mitt tilfelle har jeg null problemer i slapp tilstand, men i erigert tilstand er det litt verre. Klarer å trekke forhuden akurat over "penis-hode-kanten", men ikke lenger. Klarer å runke helt fint, og mener å huske at det gikk greit å sette på komdom osv, men litt usikker når det kommer til samleie.

 

Er det en viss sannsynlighet for at det holder på kortizonkrem? Noen som faktisk har positive erfaringer med slik krem?

 

Takk :)

Lenke til kommentar

Hallo hallo, gutt 17

Tenkte jeg skulle fortelle om min (mareritt) historie etter min første omskjæring, hvordan det ordnet seg og hvordan det er nå :w00t:

 

Tok ganske nylig full omskjæring nå for noen dager siden på Onsdag. Har hatt trang forhud ganske lenge i både erigert og slapp tilstand når det gjelder penisen. Det hadde aldri vært noe særlig problem egentlig. Onani var helt smertefritt og gikk greit, men jeg ble bekymret for rensligheten siden det hadde lett for å lukte. I tillegg det var omtrent umulig å få vasket skikkelig, så bestemte meg for å få gjort noe med det.

 

Jeg dro kjapt på sykehuset og fikk full narkose og hele pakka. Det gikk helt strålende :) de var veldig profesjonelle og omtenksomme, så følte meg ikke særlig komfortabel. Våknet opp kjapt etter inngrepet og fikk ganske tidlig dra hjem. Jeg var så klart ganske sliten etter alt sammen når jeg kom hjem så lå på sengen og bare slappet av i noen timer. Det var først på kvelden at mitt første problem oppstod. Jeg hadde nemlig allerede fått beskjed at jeg kom til å blø litt etter inngrepet, men at det var helt normalt.

 

Desverre var det ikke helt slik i mitt tilfelle(uheldig som jeg er). Det hadde seg nemlig slik at stingene på innsiden hadde revnet og skapt indre blødninger og jeg så brått at det virkelig fosset blod nedover leggen min. Så klart fikk jeg jo helt panikk og ringte sykehuset hvor jeg opererte, som sa jeg måtte komme tilbake, siden de var enige om at jeg blødde betydelig mer enn hva jeg skulle. Vi prøvde først å få meg til bilen, men det gjorde så utrolig vondt husker jeg at jeg ikke turte å bøye meg for å sette meg ned i vår lave opel :nei:

Vi var til slutt nødt til å ringe ambulanse, når jeg begynte å skjelve ukontrollert, hyperventilere og bli svimmel. Utrolig skummel opplevelse, men heldigvis kom ambulansen kjapt og hjalp oss med å få meg inn i sykebilen. Derfra var de veldig profesjonelle og fikk meg kjapt tilbake til sykehuset.

 

Når jeg ankom tok de en titt på meg og ga meg diagnose; nemlig at stingene hadde gått opp. Jeg fikk jo ganske sjokk, ettersom at slike uhell etter et så enkelt inngrep skulle ramme meg, for jeg hadde vært helt i ro etter operasjonen. Men jeg antar jeg bare var utrolig uheldig.

 

Uansett, jeg fikk beskjed om at de skulle operere meg på nytt, men at det måtte vente til midnatt fordi kirurgene mine hadde allerede gått hjem for dagen. De kirurgene de hadde tilgjengelig var nemlig opptatt med en annen operasjon, så jeg måtte vente på tur siden det ikke var kritisk. (vel, i min mening var det det :p men de visste vel best)

 

Fikk igjen narkose når midnatt kom og fulgte samme prosedyre som første gang. Gikk helt smertefritt og våknet opp i en sykeseng 3 timer senere. Så der har man min fryktelige historie :p Jeg fikk gå hjem fra sykehuset dagen etter litt utover dagen. (var mye mer forsiktig og varsom, for ville ikke oppleve det samme igjen.) Jeg var ganske redd for å tisse også, men det gikk helt fint og smertefritt :) Det som derimot har vært et problem etter opperasjonen er det å gå. Jeg har opplevd ganske vonde smerter i selve kanten av penisen, hvor stingene er. (regner med at dette går over.) Har også prøvd å holde penis oppover innenfor undertøyet, men det er ganske vanskelig for den bare detter nedover eller så setter kanten seg fast i undertøyet, noe som er ganske vondt.

 

Nå er det mandag morgen, jeg har holdt meg hjemme i dag også. Vurderte å gå på skolen, men har rett og slett for vondt i kanten til at jeg klarer å gå skikkelig. I tillegg får jeg utrolig vondt i penis når jeg får ereksjon. Noen som har noen vet om dette vil roe seg snart? Gjør jo åpenbart vondt å få stå når man har sting i penisen. Er også derfor jeg ikke tørr å gå på skolen for jeg ville med en gang skreket "Au" hvis jeg får det i timen :p Hadde ikke klart å røre meg i det hele tatt.

 

Tips? Råd?

(Forresten, til alle som vurderer omskjæring; det er et lett inngrep og skal gå relativt greit. Jeg var bare utrolig uheldig og bandt de få prosentene som får problemer i ettertid.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...