Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tråden om operasjon av trang forhud


Gjest Gjest :)

Anbefalte innlegg

Gjest BekymretNyoperert

Hmmz lite folk i denna tråden idag virker det som, håper på svar imorgen.

Prøver til og med å drikke så lite som mulig siden jeg gruer meg bare ved tanken på å skulle pisse, det har merkelig ikke gjort vondt enda selv om det ser ut som det lett kunne vært det. Kanskje bare det at all bedøvelsene jeg fikk idag ikke har gått helt ut av kroppen enda og når jeg endelig samler mot til å gå og legge meg kanskje jeg våkner med store smerter imorgen, og da har jeg ikke regnet med morrabrød. Er kanskje lurt å hive i seg en pinex forte bare sånn i tilfelle? selv om ikke merker noen smerter i det jeg skal sove. Det folk beskriver som "hovent" er vel det jeg tenker på når jeg ser "innmaten" ved siden av glansen, det som i mitt tilfelle ser ut som det som har blitt sydd, er ihvertfall den "innmaten" som stikker ut av forhuden sammen med glansen som har noen røde tråder i seg her og der. Det er liksom litt oppblåst, er ikke akkurat blått men, og så ser det jo som tatt ut av en skrekkfilm foreløpig, og må ikke glemme en god dash med blod out over det hele. :S

 

Når denne forbanna blødningen stopper hos meg så blir vel neste steg å fukte bandasjen for mest skånsomt fjerne den og deretter skylle/dusje forsiktig vekk det størkna blodet. Men er fortsatt litt usikker på om jeg drister meg til dette allerede imorgen, skal jo verken på jobb eller skole eller noe men ja jeg ser den viktigheten med god hygiene der spesiellt nå rett etter operasjon :/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Anonym_*

Jeg leser, men siden jeg er han du svarte tidligere i dag, kan jeg vanskelig komme med innspill til hva du gjør rett etterpå. Sorry! :-)

 

Men tusen takk for tilbakemelding! Skal bare understreke at det med "jallagreier" ikke gjaldt offentlige sykehus. Det jeg mente var at når jeg skal ta operasjonen på ytterst få dagers varsel, kan det høres ut som jeg bare gjør det under bordet hos en småsadistisk tannlege med privat urologipraksis på siden. Dét ville vært jallagreie. Hadde utvilsomt tatt det på Aker om ventetiden var kortere, og mener ikke at de som tar det offentlig (dvs. de aller fleste, antar jeg, ut fra ventetiden privat) tar "jallagreier" der nede. For all del, jeg tror og håper det er like bra der :) Poenget var uansett at jeg ønsker å gjøre det fortest mulig, og da gjør jeg det privat, men samtidig (forhåpentligvis) like trygt som i det offentlige. Så lenge det ikke er jeg som betaler, tar jeg det hos en klinikk fæmmen har brukt i mange år, og som det er svært kort ventetid på. Kan jeg få samme behandling på fredag som jeg kan få på Aker i november (eller noe), tar jeg det på fredag. Men at det er latterlig dyrt for det jeg forstår som en veldig kort operasjon er jeg enig i.

 

Da tipper jeg uansett det blir operasjon allerede denne uken. Urologen sa det kunne være mulig å få tatt det allerede fredag, og da tenkte jeg at jeg like gjerne kunne få det unna. At det er rett før en helg er også en fordel - Sliten etter denne helgen og kan alltids ofre neste, fremfor å slepe meg bort på skolen de to første dagene etter operasjonen. Kan vel alltids bli hjemme litt, men men, det får vi se an.

 

Høres ikke bra ut med blødningen, men kan dessverre ikke hjelpe all verden. Får håpe og tro det går over: Men uansett får du trøste deg med at det her er en langsiktig investering, så disse smertene får du (og snart jeg) bare komme oss gjennom ;-)

Lenke til kommentar

hei BekymretNyoperert

 

Vis jeg ikke tar feil ,så har du utført det samme innkrepet som meg.

 

Jeg syntes det er veldig rart at du blør så mye som du gjør.

 

Stusset litt på at forhuden din var trekt tilbake ..og ikke trekt fram over hode igjen etter operasjonen.

 

Min erfaring : Blødde moderat(blødde igjennom bandasjen) etter operasjone , noe som er vanelig. Siden det da vil liggen noe blod igjen og sårene vil blø og veske litt.

 

De neste dagene blødde det litt ,og vesket litt.

 

Har ingen godt tips i denne situasjonen..du har ikke så mange valg virker det som ..enten la det være som det er og håpe at det stopper snart eller ta kontakt med legevakt, eller sykehuset du var på.

 

PS: Må si at du narkose som du fikk hørtes mer behaglig ut enn det jeg gikk igjennom. 5 sprøyter i penisroten og 3 videre oppover. IKKE noe jeg ønsker å gjøre igjen akuratt.

Lenke til kommentar
Gjest BeroligetNyoperert

Ja fy flate, må bare legge til at jeg akkurat kom hjem fra legevakten og at alt er i orden. Typisk nok så akkurat når jeg kom dit så begynte det å stivne til og blødningen hadde stoppet. Jeg var jo såå bekymret der jeg satt på badet med blodig lillemann at jeg måtta ringe faren min og få han til å droppe det møtet han var i og bare haste seg og plukke opp meg for så rett til legevakten. Men aldri så dumt at det ikke var godt for noe, hadde faktisk bare 1 eller 2 bandasjer igjen så fikk ihvertfall nok for kommende uke som jeg er helt alene uten mulighet for å komme meg til apotek for flere pluss at jeg fikk noe mykt netting greie og legge oppå såret som visstnok skulle forhindre at det skulle bli veldig tørt eller oppsprukket der under bandasjen noe jeg ikke fikk fra sykehuset. Pluss det aller viktigste: få vite at alt ser greit ut and kan nå puste lettet ut og få meg en god lang natts søvn. Det jeg gruer meg til nå blir imorgen når jeg skal pisse. Får bare håpe det ser bedre ut da og at det går lett. Til og begynne med, første gangen jeg skulle pisse etter å ha vært på sykehuset så så det nogenlunde bedre ut da var ihvertfall glans fremme og kunne pisse uten problemer, ser litt verre ut nå med en liten slags kule som så litt mer lilla aktig ut elns, tror ikke det var glans så den ligger nok under forhuden nå som det meste andre som har trekt seg mer tilb. nå, så glans ligger nok under forhuden og oppå forhuden ligger det jo den blod pølen som driver å stivner så blir "interessant" neste do besøk -.- håper bare det gror mye og bra iløpet av natta, at det ser bedre ut imorgen.

 

Det eksakte inngrepet jeg tok var: Forhudsplastikk & Frenulum spalting. Var visst snakk om 3 snitt synes jeg å huske han sa. Fikk sa at jeg aller helst ville bevare så mye som mulig av forhuden så fikk valget mellom overnvnte eller omskjæring.

 

Ja tenkte ¨på det og bare gå og legge meg og "satse på" at det ordner seg men det klarte jeg bare ikke å slå meg til ro med, i tilfelle det skulle være noe, er jo snakk om det aller helligste.. ^^ :p

 

Og ja, gjett om jeg ble glad når jeg fikk høre at narkose vil jeg bli gitt, var forberedt på og måtte ta en del sprøyter i penis som var det jeg gruet meg til med hele besøket der så var heldig der ja =D

Narkosen var faktisk veldig digg, våknet opp groggy og fornøyd, litt ekstra pratsom kanskje de første minuttene etter at jeg våknet, ikke sikker på hva narkosen inneholdt men fikk et beger med forskjellige piller jeg måtte ta pluss en sprøyte nål i armen med noe i forkant av narkosen. Veldig greit :)

 

Takk for svar forresten. Nå går jeg og legger meg fortest mulig før jeg merker at jeg burde pisse først for det blir jeg kvalm av bare tanken på siden jeg vet åssen det ser ut der nede for øyeblikket :/

 

Mvh :)

Lenke til kommentar
Gjest arnebertil

Hei

 

Har tatt samme greia for 7 dager siden, bare at de tok litt mere...har omtrent 20 sting i kølla.og jeg hadde bare blødd rett etter operasjonen og litt når jeg kom hjem. neste natt hadde jeg bare såvidt det var litt blod i boksern. men etter det har det bare blødd litt hvis jeg har beveget på det. men nå ser det ut til at jeg har sluttet å blø og har tatt forhuden bak og fortsatt ikke noe blødning. når jeg dusjet dro jeg bare så langt jeg klarte før det ble vondt og skyllet forsiktig.

 

pisse måtte jeg klare før jeg forlot sykehuset, og har ikke hatt problemer med å pisse etter det...

 

fikk ereksjon i går, var ikke så veldig smertefullt som jeg hadde trodd. det gikk faktisk helt fint, hadde veldig stram streng og det var det som var aller vondest fordi den dro i stingene. blødde pittelitt etterpå men ikke noe alvorlig...

 

 

det går seg helt sikkert til;)

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_*

Da var operasjon bestilt til førstkommende fredag, altså bare tre dager etter jeg først gikk til legen med dette. Ikke verst :-)

 

Kommer til å gjøre det hele i lokal. Er ikke spesielt sjenert av meg, heller ikke spesielt lett pinlig berørt, og tipper jeg fint skal klare å ikke sprelle som faen gjennom. Prøvd narkose før, og er ikke all verdens fan av det, og ser ikke poenget i å bruke fire tusen ekstra på narkosen. Gruer meg jo naturligvis, for går dette galt er mye ødelagt, men har en erfaren lege og vet at risikoen er minimal. Er vel heller tiden etter som er jævlig, men da er det bare å ta tiden til hjelp.

 

Skal skrive her igjen jevnlig etter operasjonen og si fra om hvordan det har gått, for jeg tipper det er nok av folk som lurer på mye av det samme som jeg gjør angående den.

 

Har imidlertid ett spørsmål: Får man med resept på noen sterkere smertestillende? Det kunne vært greit å ha i bakhånd, for jeg drar nok rett hjem etter operasjonen, og da hadde det vært greit å ha noen smertestillende klare dersom det er helt fryktelig akkurat når bedøvelsen gir seg.

Lenke til kommentar
Gjest BekymretNyoperert

Hei!

 

Ja jeg fikk ihvertfall resept på 2 pakker Pinex Forte etter operasjonen som er sterke smertestillende. Har dog fortsatt ikke merket noen som helst smerter siden operasjonen igår tidlig til min store forbauselse, untatt litt stikking der nede nå og da. Så sånn sett så anser jeg meg som svært heldig og har ikke hatt behov for å ta noen tabletter enda.

Men det er jo fortsatt tidlig i "recovery" prosessen for min del så tipper det er stor sjangs for at jeg fortsatt kan oppleve en del smerter i forbindelse med gro prosessen.

 

Er fortsatt veldig bekymret på om alt kommer til å gro helt fin og slikt, har ikke turt å trekke noe i forhuden enda og har heller ikke vasket der nede enda eller dusjet, venter nok ihvertfall en dag eller par til før jeg beynner med det tipper jeg.

 

Etter operasjonen spurte jeg sykepleieren som hadde pasientansvaret for meg om når jeg kunne begynne å trekke forhuden tilbake og hun sa 3 dager, må si jeg gruer meg litt til dette i tilfelle det blir litt smertefullt eller at alt ikke har grodd ordentlig eller no. I skrivet jeg fikk med meg fra sykehuset står det at "det kan bli en hevelse som kan øke de første dagene og være på topp etter 4 - 6 dager, avhengig av hvordan huden var på forhånd", så er egentlig litt hypp på å vente en god del lenger med dette i tilfelle det fortsatt er noe hevelse der nede eller noe, og etter 3 dager så har vel ikke stingene detti ut enda.

Står også at "Fra dagen etter inngrepet bør man daglig vaske eller dusje sårområdet." "I de tilfellene det bare er gjort spalting av frenulum eller forhudsplastikk, bør man trekke forhuden frem og tilbake daglig" men følger heller det sykepleieren sa til meg og venter enda med det.

 

Vel, er som sagt fortsatt veldig bekymret men får vel bare sitte i ro så mye som mulig og håpe på at alt ordner seg etterhvert. Håper bare at den snart begynner å se noen lunde mer normal ut igjen så snart som mulig så kanskje jeg drister meg til å trekke bitte litt i forhuden. Er vel bare hevelse eller no som gjør at den ser litt "fakka" ut enda, får vel bare håpe at det trekker seg tilbake eller no snart og at jeg kan puste lettet ut.

På undersiden av tuppen er det nå etter operasjonen en del mer forhud enn før og under den forhuden på tuppen over selve glans er det en liten "kule?" som vel er en del av "innmaten", noe "innmat" er det også på siden av glans også, klarer nesten ikke være optimist når jeg ser på den men det er vel bare sånn det er ikke lenge etter operasjonen, at den ser litt fakka ut/ser ut som en "kjøttkake"?

 

Kunne gjerne byttet ut all denne bekymringen og de negative tankene med fryktelige smerter og slikt så lenge det så greit ut der nede og at det så ut som om det er godt på bedringens vei men når jeg ser på den blir jeg bare bekymret og lurer på om den noen gang kommer til å bli bra igjen og funke normalt.

Hvis det ikke blir en lykkelig slutt for min del kommer jeg aldri til å kunne tilgi meg selv for at jeg gjennomførte denne type operasjon og livskvaliteten kommer vel aldri til å bli god da heller.

 

Det blør ihvertfall ikke mere lenger, etter operasjonen igår sluttet det jo aldri å blø før begynnelsen av natta, ble faktisk så bekymret og fortvilet at jeg måtte se meg nødt til å dra til legevakten med den ettersom overalt hvor jeg forhørte meg om dette så virket det som om dette ikke var normalt. Heldigvis hadde det akkurat stoppet og blø og det holdt på å stivne til når jeg fjernet bandasjen der jeg satt inne på pasientrommet til legevakten.

 

Er nok bare jeg som bekymrer meg alt for mye(håper virkelig det) og at det kommer nok til å bli bra til slutt, er ikke annet å gjøre enn å satse på det. Kommer ihvertfall til å oppdatere etterhvert som tiden går.

 

Mvh

Lenke til kommentar
Gjest BekymretNyoperert

Hei igjen. Liten oppdatering. Når jeg gikk og la meg til å sove igår så klødde det en del bak pungen, gjorde mitt beste for å ignorere det og la utstyret ligge så rolig som mulig. Siden jeg stod opp idag så har den ikke pungen den vanelige oransje fargen men rød, går også en rød stripe oppover på undersiden av penis. Dette har vel sammenheng med den kløinga på baksiden av pungen. Får håpe det går over snart og at det ikke er uvanelig.

 

Noen av dere andre som har tatt denne type operasjon som har hatt det slik?

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_*

Da er jeg operert, tre dager etter den første konsultasjonen.

 

For å si hva som ble gjort: Jeg hadde både forhudsplastikk og frenulumsspalting. Altså hadde jeg både forhud som var for trang til å trekke over penishodet (i erigert tilstand, i slapp tilstand gikk det for meg greit), samt at jeg hadde et frenulum (den strengen på "baksiden" av penis) som var så kort at penishodet ble trukket i ved ereksjon. Dermed skulle forhuden sys så den ble videre og strengen (frenulum) spaltes og ordnes slik at den ble lengre.

 

Jeg møtte opp på klinikken, hadde en kjapp prat med legen og sykepleier, før jeg fikk lokalbedøvelse. Denne ble satt mens jeg hadde et forheng foran så jeg ikke så hva som skjedde - Dette forhenget hang også der gjennom hele operasjonen. Akkurat sprøytene ble satt ved roten, og det "sprengte" litt da de ble satt. Ingen store smerter, men det eneste jeg kunne føle av hele operasjonen.

 

Deretter ventet jeg et kvarters tid på at bedøvelsen skulle kicke inn, mens en sykepleier var med meg hele denne ventetiden og snakket om ingen verdens ting for å få tiden til å gå. Legen kom så tilbake og sjekket at bedøvelsen virket i alle deler av penis. Da satte han igang med selve operasjonen. I mellomtiden pratet vi alle sammen løst om diverse ting, samtidig som legen opererte, og jeg kjente knapt nok noe som helst. Iblant kjente jeg såvidt at de var borti deler av penis, men overhodet ikke noe ubehag eller smerte. Ingenting å grue seg til; det verste er egentlig bare bekymringen for at noe KAN gå galt.

 

Nå har jeg fortsatt bedøvelse som virker, så hvordan det føles etterpå ved jeg ikke. Det har blødd bittelitt i bandasjen, men jeg har urinert, og det var ikke noe problem i det hele tatt. Ingen smerte, selv om det jo også er en mulighet for at det henger sammen med bedøvelsen. Skal allerede i morgen forsøke å trekke forhuden bakover, så får gi beskjed her om både eventuelle smerter og hvordan det går å trekke den tilbake.

 

Så til det mange vel lurer på: Utseendet på penis. Nå har jeg 25-30 sting i den, rundt regnet, stort sett i kanten på forhuden og ved strengen på baksiden av penis. Litt hoven er den også. Regner også med at den hovner opp enda mer de kommende dagene. Pr. nå ser det ikke spesielt pent ut, men heller ikke såpass ille at det bekymrer meg. Jeg synes jo selvsagt det ser rart ut med så fryktelig mange sting rundt på forhuden og bak på strengen, men det går egentlig veldig fint, jeg var tross alt forberedt på det. Det er rødt og ser ikke helt strålende ut, men jeg er egentlig overrasket over at det ikke ser enda mer maltraktert ut - Det kommer vel etter hvert :-)

 

Alt i alt lite å rapportere, annet enn at operasjonen ikke var noe problem og at det nå ikke ser så ille ut som jeg fryktet at det kunne gjøre. Jeg er svært optimistisk i øyeblikket, selv om jeg holder muligheten åpen for at det kan forandre seg til i kveld/i morgen :-)

 

Er det noen som lurer på noe i forbindelse med selve operasjonen eller annet, er det bare å spørre, så skal jeg svare det jeg kan. Jeg har bodd i denne tråden de siste dagene, og jeg vet det må være en del som er bekymret, så bare å spørre.

Lenke til kommentar

Hei. Ble omskjært for 4 dager siden. Jeg lurer på hvor lang tid tar det sånn ca. før forhuden er såpass herdet at jeg er tilbake til normale tilstander? Før operasjonen kunne jeg få forhuden halveis tilbake i slapp tilstand, noe som betyr at min forhud aldri har sett dagens lys. Bandasjen har en tendens til å feste seg litt fast i forhuden, og hvis utsyret ligger litt feil og jeg begynner å gå f.eks så medfører dette stor ubehag.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering:

 

13 dager etter mitt innkrep.

 

Det meste er helt topp, selv om det frustrerende å ikke kunne ta seg en jager når man vil ..eller ha sex.

 

Stingene begynte å dette ut etter ca 1 uke..nå merker jeg ca annahver dag at det svir litt i takt med at mer og mer av stingene løsner. Har blitt et pent arr der stingene har vært. Uansett ikke noe å tenke noe særlig på ...siden stingene var på innsiden av forhuden..så pikken ser helt normal ut når forhuden ikke er trekt helt tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_*

Ny oppdatering fra han som skrev kl. 15.37 fredag 29. januar!

 

Nå har det gått rundt regnet 30 timer siden inngrepet. Status er følgende:

Penis ser ikke spesielt bra ut, men jeg synes ikke den har hovnet opp fra i går til i dag. Fortsatt blør det litt - Jeg kjenner det ikke, men når jeg bytter kompress (hvilket jeg gjør etter hver gang jeg er på toalettet) ser jeg at det ligger litt blod i den gamle kompressen. Det er uansett minimalt, og blir mindre og mindre, så jeg er overhodet ikke bekymret for dét. Det sitter sting rundt omtrent hele forhuden, og den ligger annerledes enn før - På baksiden av penis er den lengre frem enn før, foran lengre nede på penis enn før, men det ordner seg nok. Stoler på legen. Ser som nevnt ikke spesielt bra ut, men heller ikke kvalmende.

 

Stort sett ingen smerter, bare litt småkløe til tider. Kommer iblant noen små smerter når jeg skifter kompress, men det går fort over, og i dag har jeg kun tatt én dose med to smertestillende; og selv den dosen var vel overflødig.

 

Vannlating er null problem, hverken stående eller sittende. Det "ser ut" som det skal bli et problem, siden huden henger i litt merkelige retninger, men det er overhodet ikke noe stress. Er mest det å hindre at for mye urin blir igjen i forhuden etterpå som er et problem, for da må jeg tørke bittelitt. Er kanskje ikke nødvendig, men skal holde det renest mulig, for selv om jeg vet at urin tross alt er noe av det reneste som finnes, er det greit å fjerne det som finnes.

 

Har heller ikke hatt noen problemer med å sove, selv om jeg sover på magen. Å ligge helt flatt på magen med utstyret i madrassen var ikke veldig behagelig, men ved å flytte en uansett overflødig hodepute litt lengre ned, og å ligge sånn halvveis oppå den, sov jeg som et lite barn. Våknet noen ganger, riktignok, men jeg har uansett en gjennomvoldtatt døgnrytme.

 

Jeg prøvde såvidt å trekke forhuden bakover i sted, siden jeg fikk beskjed om at det skulle prøves allerede i dag - Men avbrytes ved smerter. Smertene kom etter ikke så altfor mange centimeterne baover, men jeg tror (og håper) at det er mest pga. stingene. Det kom imidlertid ingen blødninger da jeg dro den bakover, selv om det vel kunne kommet noe blod dersom jeg hadde presset meg selv enda mer og trukket den enda lengre bakover på tross av smerter. Uansett, dette er første dagen etter operasjonen, og jeg vil ikke risikere rifter eller at stingene havner ute av posisjon.

 

Alt i alt en oppløftende dag. De eneste tingene jeg er usikre på er når jeg bør være i stand til å trekke forhuden helt tilbake for å vaske utstyret på begge sider, og hvorfor forhuden ligger så assymetrisk. Det siste spørsmålet har jeg egentlig svaret på, siden det står i informasjonen fra legen at så vil være tilfelle, men alt krisemaksimeres når det er snakk om minstemann. Tenker jeg tar en telefon til klinikken førstkommende uke for å høre med dem om de småtingene jeg lurer på.

 

Til dere som vurderer å ta denne operasjonen: Jeg vet ikke all verden om langtidseffektene ennå, men med mindre jeg er eksepsjonelt heldig, er det intet å grue seg veldig til. Jeg fikk massive nerver rett før operasjonen, såpass mye at jeg seriøst vurderte å bare droppe alt sammen, og det er klart de første par ukene nå blir spesielle. Likevel synes jeg dette virker som en veldig grei løsning: Skal det ikke mer til å fikse dette problemet, er det på godt norsk faen meg verdt det å ta denne operasjonen. Jeg var "svært optimistisk" i går, mens jeg i dag er enda mer optimistisk.

 

Igjen: Er det noen som lurer på noe som helst om akkurat hvordan operasjonen foregår, er det bare å spørre i vei :-)

Lenke til kommentar
Gjest Arnebertil
Alt i alt en oppløftende dag. De eneste tingene jeg er usikre på er når jeg bør være i stand til å trekke forhuden helt tilbake for å vaske utstyret på begge sider, og hvorfor forhuden ligger så assymetrisk. Det siste spørsmålet har jeg egentlig svaret på, siden det står i informasjonen fra legen at så vil være tilfelle, men alt krisemaksimeres når det er snakk om minstemann. Tenker jeg tar en telefon til klinikken førstkommende uke for å høre med dem om de småtingene jeg lurer på.

 

Hei, det er 9 dager siden jeg fikk kappa snoppen:P

Etter tre eller fire dager klarte jeg å trekke huden bak hodet. Før det hadde jeg bare dratt huden så langt bak jeg klarte før jeg fikk vondt når jeg dusjet etter to dager. Skal til kontroll om to måneder for å se om "alt gikk bra" hos kirurgen. Vet ikke hvordan det er for andre sykehus....

 

Har hatt ereksjon, litt smerte første gangen men langt fra uutholdelig. Men ett problem er å runke... fordi når den står er hodet så sensitivt og jeg kan ikke lengre dra skinnet over hodet både på grunn av stingene (men de skulle gå vekk etter 2 uker) og fordi det er mindre skinn. Fikk det til med en kondom og en god dose "godvilje", men ser et problem framover, litt vanskelig å skaffe glidemiddel....spessielt siden jeg bor hjemme og kommer til å gjøre det de neste 2 årene i allefall:P

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_*

Takk for svar!

 

Om det tok tre-fire dager for deg, får jeg i hvert fall vente såpass lenge før jeg begynner å lure på hvorfor jeg ikke får forhuden lengre bakover. Så takk for det; en mindre bekymring, i hvert fall inntil videre :-)

 

Jeg tok inngrepet privat, og har en avtale med klinikken om at jeg kan ringe opp og få time på dagen kostnadsfritt omtrent uten noen restriksjoner, så der er jeg veldig heldig. Tenker jeg tar turen dit om, tja, en ukes tid eller noe, og så igjen etter passende tid. Det spørs uansett litt hvordan det utvikler seg de nærmeste dagene.

 

Og i forhold til ereksjon og slikt: Har bevisst ligget milevis unna dama de siste to døgnene, og slik får det bli i dagene fremover også, kan du si. Tror ikke det ville vært ekstremt smertefullt med ereksjon, men ingen planer om å prøve å finne det ut. Har vel uansett hatt en del i søvne, uten at jeg har merket noe som helst til det, men i våken tilstand har jeg (til min store overraskelse) klart å styre meg. Når det gjelder din egen situasjon; det har jo bare gått ni dager, og det inngrepet jeg gjorde (forhudsplastikk og frenulumsspalting) betød at det kunne ta en måned før funksjonen var som før, og enda lengre før det kosmetisk så ut slik det vil gjøre resten av livet. Så det at du bor hjemme de to neste årene bør ikke være noen hindring, for det kan absolutt bli bedre de kommende par ukene :-) Men ser du sier at du har "kappet snoppen", og om det er full omskjæring du mener, har jeg ikke noe som helst å bidra med.

 

Er uansett forberedt på at både jeg og dama må leve i sølibat i noen uker nå, men det er nok mer enn verdt det.

Lenke til kommentar
Gjest Newbottle

Poster denne her også: Fant dette gamle "lommelege-svaret", hvor legen hevder at sånn som dette skal det være, og at det ikke er noe galt med penis, I forhold til f.eks. her og her, hvor de sier et motsatte. Tar lommelegen feil? Ble litt usikker fordi akkurat dette svaret beskriver best mitt problem ("Jeg kan trekke forhuden tilbake men den blir liggende i en fold rett bak hodet. Hvis jeg trekker forhuden lenger bak så trekker strengen under penishodet nedover"). Når penis føres inn i vagina blir jo denne "folden" med forhud presset kraftig nedover, noe som legger et enormt press på denne strengen. Den røk en gang hos meg, og jeg blødde kraftig. Vurderer nå å få kuttet den :p

Lenke til kommentar
Gjest Guest_Anonym_*

Hei!

 

Jeg tror, som deg, at Lommelegen tar feil i den første linken din. Jeg hadde i hvert fall en lignende situasjon: Jeg kunne, med god hjelp fra fingre og en brukbar smerteterskel, å dra forhuden tilbake over penis, så der hadde jeg det nok litt verre enn deg. Men, når jeg først fikk den over penishodet, og dro bittelitt til (da ble også motstanden mindre, siden skaftet er tynnere enn hodet), bøyde hodet seg og ble trukket etter strengen. Dette gjorde at jeg var sikker på at den skulle ryke straks.

 

Jeg gikk til urolog, og hos meg måtte det opereres. Ble operert fredag, dog både for kort streng og for trang forhud. Det de da gjør er å snitte i strengen og sy den om på en eller annen måte, slik at den etter hvert vil gro sammen og tåle at forhuden dras lengre tilbake enn den tålte tidligere. Operasjonen kan gjøres enten i lokal eller narkose, mest avhengig av dine egne nerver og hva du rett og slett ønsker selv. Tar du det privat, koster narkose mer enn lokalbedøvelse. Jeg tok det i lokal, og synes det var helt greit. I tiden etterpå vil du, slik jeg har nå, ha en del sting i penis, men det er ikke noe smertefullt, i hvert fall ikke i mitt tilfelle: Og jeg har jo i tillegg operert forhuden. Stingene faller ut etter en uke eller to (eller tre), og vannlating er ikke noe problem i prosessen der såret leges og stingene faller ut. Det verste er egentlig det å ta mot til seg og gå til en spesialist (du trenger ingen henvisning fra fastlege om du går til en privatklinikk, dersom du har økonomisk mulighet til det og vil unngå å gå via fastlegen). Etter operasjonen er det få andre problemer, det eneste som irriterer meg om dagen er at det ikke ser helt pent ut og at jeg ikke kan ha vanlig seksuell aktivitet - Men siden begge deler er forbigående, er heller ikke det noe problem.

 

Ta en titt her: http://en.wikipedia.org/wiki/Frenulum_breve . Kan det der passe med din situasjon? I så fall vil jeg sterkt anbefale deg å ta turen til en urolog - Det er ingen farlig situasjon, men ubehagelig som bare faen, og det er absolutt greit å finne ut av det. Fagbegrepet for operasjonen jeg snakker om er på engelsk "frenuloplasty", sånn om du (som meg) vil google deg i hjel etter informasjon. En full omskjæring er også en mulig løsning, men i Norge kan du velge fritt: Ser du ingen problemer med omskjæring, er det bare å kjøre på med det. Men ønsker du å beholde ting omtrent som nå, bare uten de smertene, kan en slik "frenuloplasty" være et godt alternativ. Det er ikke alltid det løser problemet, men om det ikke hjelper, kan du jo alltids ta en omskjæring senere.

 

Uansett - Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Gjest Newbottle

Tusen takk for et lang og godt svar! :) Det ser ut som "Frenulum breve" passer ganske bra med min situasjon ja. Har nok ikke økonomisk mulighet til å gå til en privatklinikk, så jeg tror jeg ringer fastlegen og får en time!

Lenke til kommentar
Gjest vurderer_operasjon89

Hei. Jeg vurderer å ta denne operasjonen, og lurer på ca hvor mye jeg må ut med hos privatklinikk? Da mener jeg kun for selve operasjonen og ikke eventuell narkose. Ønsker helst å gå utenom fastlegen, så da er vel dette eneste alternativ. Er også usikker på trangt det faktisk må være før en må ha operasjon. Jeg klarer å trekke forhuden greit bakover i slapp tilstand, men den legge seg litt i folder. I stiv tilstand er det litt verre, da huden blir veldig stram. Klarer ca å trekke den halvveis bakover før det sier stopp. Burde jeg først gå til lege for å høre om operasjon er nødvendig, eller kan man bestille time for vurdering også direkte hos urologen? Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Gjest Gjest87

Hei!

 

Nå har det gått 6 dager siden inngrepet(forhudsplastikk & spalting av frenulum, 3 Z snitt synes jeg å mene han sa) mitt men har fortsatt ikke trukket forhud bak glans(gjør det noe?), spurte sykepleieren som hadde pasientansvaret for meg under oppholdet på sukehuset og hun sa at jeg skulle vente 3 dager, men hun var jo anestesi legen min og ikke en urolog eller legen som utførte inngrepet. Urinering går forsåvidt greit, spruter litt her og der noen ganger siden det fortsatt er en del forhud selv etter operasjonen og jeg må trekke forhuden bakover langt nok til at det blir en åpning og jeg ser tuppen av glans før jeg urinerer. Er litt nervøs for å trekke forhuden bakover før alt har grodd og stinga har detti og og sånt, synes det var litt ubehagelig en gang jeg skulle urinere for par dager siden da jeg trakk forhuden litt bakover så strålen skulle gå så rett som mulig så er litt betenkt med å trekke forhuden tilbake enda(men dette er vel noe jeg skulle klare helt fint etter 6 dager etter operasjonen? :S). Var enklere og helt vanelig for meg å urinere før operasjonen, nå må jeg liksom trekke den litt bakover bare for å urinere :s, men dette går seg vel til håper jeg, stinga har jo ikke detti ut engang enda.

Virker faktisk som om jeg har mer forhud nå enn før operasjonen men er vel litt større åpning. Det med at det stakk littegrann når jeg trakk forhuden bakover for å urinere tidl. er vel kanskje pga stinga under forhuden der.

Noen tanker om det med å vente med å trekke forhud tilb. til stinga har detti ut? det blir vel en uke eller to(kanskje 3?) etter operasjonen. Står i det skrivet fra sykehuset at i de tilfellene hvor det bare er gjort spalting av frenulum eller forhudsplastikk, bør man trekke forhuden frem og tilbake daglig, mens som jeg skrev ovenfor så sa hun sykepleieren når jeg spurte om dette at jeg skulle vente 3 dager så er veldig usikker.

Lenke til kommentar
Gjest arnebertil
Virker faktisk som om jeg har mer forhud nå enn før operasjonen men er vel litt større åpning. Det med at det stakk littegrann når jeg trakk forhuden bakover for å urinere tidl. er vel kanskje pga stinga under forhuden der.

Noen tanker om det med å vente med å trekke forhud tilb. til stinga har detti ut? det blir vel en uke eller to(kanskje 3?) etter operasjonen. Står i det skrivet fra sykehuset at i de tilfellene hvor det bare er gjort spalting av frenulum eller forhudsplastikk, bør man trekke forhuden frem og tilbake daglig, mens som jeg skrev ovenfor så sa hun sykepleieren når jeg spurte om dette at jeg skulle vente 3 dager så er veldig usikker.

 

Hei, har også hatt et lignende inngrep men tok nok litt mer enn deg....

og du burde virkelig få till å trekke forhuden bak hodet nå....har hørt at hvis man ikke beveger på det, så kan man få arr, som igjen gjør at det blir like trangt, som igjen fører til at man må gå og opperere på nytt.

greit nok å vente i 3 dager men 6 er litt vel mye, det blir jo litt blodrester og sånt på glans og det begynner å lukte...

Fikk beskjed om at det var greit å dusje dagen etter operasjonen.

 

jeg turte ikke\fikk ikke til de første 2 3 dagene men etter det har det ikke vært noe problem å få huden bak glans. jeg bare trakk den så langt jeg klarte før det ble ubehagelig. og du skal ikke være redd for at stingene og såret skal gå opp det skal litt til...og om det går opp blør du bare litt og det gror seg til.

 

det med urineringen blir bedre når du får glans mere fram, kan føles litt rart de første gangene men det er noe man bare må bli vant til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...