Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tråden om operasjon av trang forhud


Gjest Gjest :)

Anbefalte innlegg

Må være en av de trådene med mest feilinformasjon på forumet dette. At leger i dag fortsatt ikke gir deg betametason salve og ber deg forsøke å strekke forhuden før de legger deg under kniven er jo helt på trynet.

I store studier blir OVER 95% av de med trang forhud kvitt problemet ved å kun strekke forhuden med fingrene to ganger daglig i ca 10 minutter, det løser problemet på et par måneder, mindre med bruk av betametason.

 

For ikke å snakke om at det å kutte et snitt i forhuden er en håpløst foreldet operasjon, i dag burde man alltid foreta en preputoplasty, der man utvider omkretsen med et Z/Y-snitt, ikke snitte forhuden og la det være.

 

Og om du tvilte, omskjæring er ikke nødvendig i mer enn 1% av tilfellene, og det er ved skikkelig fullblåst phimosis der forhuden har tilknyttninger til glans og strekking ikke vil gjøre noen forskjell.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesten

Hmmm... har selv vurdert å omskjære meg p.g.a. at forhuden ikke vil holde seg tilbake i erigert tilstand. Jeg får blotta hele hodet, men så fort jeg slipper huden fyker den tilbake til utgangspunktet igjen. Dette er litt stress fordi det dreper mye av følelsen når jeg knuller og sku helst ønske at penishodet var skikkelig blotta hele tiden. Vil denne salven kunne hjelpe meg siden huden og strengen i utgangspunktet bare er pittelitt for stram?

Lenke til kommentar
Hmmm... har selv vurdert å omskjære meg p.g.a. at forhuden ikke vil holde seg tilbake i erigert tilstand. Jeg får blotta hele hodet, men så fort jeg slipper huden fyker den tilbake til utgangspunktet igjen. Dette er litt stress fordi det dreper mye av følelsen når jeg knuller og sku helst ønske at penishodet var skikkelig blotta hele tiden. Vil denne salven kunne hjelpe meg siden huden og strengen i utgangspunktet bare er pittelitt for stram?

Hvor gammel er du?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest18

Er det vanlig at sykehusene er veldig treige? Jeg fikk et brev fra sykehuset for litt over 3 måneder siden, men jeg har ennå ikke fått innkalling til time. Hvor lang tid bør jeg eventuelt forvente å måtte vente?

Lenke til kommentar
22...

Da skader det jo ikke å ta turen og snakke med legen din om det :)

 

Er det vanlig at sykehusene er veldig treige? Jeg fikk et brev fra sykehuset for litt over 3 måneder siden, men jeg har ennå ikke fått innkalling til time. Hvor lang tid bør jeg eventuelt forvente å måtte vente?

Ring og hør?

Endret av Manfred
Lenke til kommentar
Gjest jævelig stram

Til meg er den så stram, at selv i slapp tilstand ser jeg såvidt bare glansen. Har problemer med å urinere, må bøye meg ned siden det spruter så fælt i alle slags vinkler. Var til legen rett før sommer, og har fått time i oktober. Skal bli godt å få vekk forhuden. :)

Lenke til kommentar
Gjest Meier Botwin Judenkuk

Alright, jeg har hatt trang forhud hele veien, når jeg var i militæret (22 år) bestemte jeg meg for at jeg ville fikse kuken min, ble anbefalt "snitt" på forhuden for å åpne opp. Greit nok. Dro på sykehuset, ble lagt inn på venting i fine sykehusklær osv, etter en halvtime eller så ble jeg trillet inn på operasjonssalen, der fikk jeg 2 sprøyter med lokal bedøvelse ved stammen av kuken også fikk jeg no heftige greier i håndleddet som gjorde meg god og groggy.

Våknet en eller annen gang på venterommet igjen, de var ferdige osv, tilbake til militæret, blodskrubb og følsom som faen var det den første uka i ettertid så det å gå med klær var meget ubehagelig (hadde ingen bandasje ellerno).

 

Uansett, som med mange andre her så ble ikke operasjonen vellykket, var fortsatt for trang. Strike one!

 

Nå er jeg 23 år, ferdig med militæret, studerer i Japan, er på ferie i Norge for øyeblikket. Her om dagen (torsdag) ble jeg omskjært:

 

Ble kjørt til sykehuset av fattern, ble rullet inn på venting, så kom legen, mer lokal bedøvelse, yay! Denne gangen fikk jeg 5(!) sprøyter, først 2-3 rundt stammen også mistenker jeg at jeg fikk minst 2 i kuken. Lokalbedøvelsen er det verste med hele prosedyren, men det er verdt det. Legen ordnet opp fort, fattern kjørte meg hjem og nå er det mandag og jeg ligger fortsatt i sengen. Kuken er veldig hoven, hodet er veldig følsomt, men det sluttet å blø og alt det dritet der etter den første dagen. For meg personlig så er det så ubehagelig når jeg kommer i kontakt med stingene og/eller hodet at jeg har ikke prøvd å kle på meg og ¨komme meg ut av sengen enda. Får se, kanskje i morgen. Er uansett ganske fornøyd med resultatet. Omskjæring er en helt grei prosedyre hvis du sliter med trang forhud. Kunne jeg gjort det om igjen ville jeg tatt omskjæring med en gang. Er så mange folk som har opplevd etter en slik snitt-operasjon at det var mislykket og må gjøres igjen. Og man kommer faktisk til et punkt her i livet hvor det å blø fra kuken ikke er no særlig gøy lenger. Kudos til damer som driver med dette hver måned :).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_gjest_*

Jeg er en gutt på 17 år nå, og har slitt lenge med trang forhud, eller Phimose som det også heter. Har fått veldig dårlig selvtillit pga. dette, men har klart å utføre seksuelle aktiviteter uansett.

Litt før sommerferien dro jeg til legen min, og snakka ut om problemet mitt.. Han sa at det eneste som trengte å gjøres, var et lite klipp for å åpne forhuden mer.. Han henvendte meg så til en urolog. Etter 2 måneder vente tid dro jeg dit og fikk beskjed om at jeg måtte omskjæres. Jeg likte jo ikke tanken på å fjerne forhuden min, ettersom at jeg har hørt om at det er vondt dagene etterpå, og at man kanskje kan miste en del av følsomheten ved glans. Men jeg kom fram til at det var nok det beste jeg kunne gjøre, og var enig med urologen om at det var det beste både for meg, og for kjæresten min. Han kunne love meg at sexlivet kom til å bli mye bedre dersom jeg tok den operasjonen. Fikk da time en måned etterpå....

 

I dag var den 'store dagen'. Var nervøs som faen når jeg kom, og var gjennomvåt av svette. Ble tatt inn på rommet med en gang, og de satte den første sprøya allerede da. Ventet da i 10-15 minutter på at den skulle funke, slik at vi kunne sette de 4 andre uten at jeg skulle kjenne det. Etter det var gjort gikk legen ut igjen i 15 min, og jeg fikk ligge å høre ¨på musikk. Prøvde å pirke i penisen for å se om jeg kjente noe inniblant, men det gjorde jeg ikke. Da kom legen inn igjen, og begynte å operere. Kjente absolutt ingenting! Jeg ble bare litt kvalm, men legen sa det skyldtes at jeg lukket øynene mens de drev på. Bedøvelsen gikk ut for 2 timer siden nå, og det svei som faen.. Dette er ingenting man bør glede seg til. Ligger uten klær i senga, fordi det gjør vondt å gå med klær.. Kan ikke si at jeg gleder meg til morgen dagen, når jeg har fått enda en time hos urologen, for at de skal vise meg åssen jeg bytter bandasje. 45 min kjøretid med klær på, frem og tilbake. Er ikke spesielt godt å smøre på noe krem heller, men det må gjøres. Skal prøve å urinere nå snart, noe som jeg ikke gleder meg til.. Prøvde det før idag, men da hadde jeg fortsatt bedøvelse, så det var ikke no problem. Gleder meg ikke noe til de nærmeste dagene ettersom at legen ikke sendte med meg noen smertestillende tabletter. Sa jeg måtte knaske Ibux og paracet faktisk.. Etter det jeg har hørt, så skal man vel få noe som heter ett eller annet med parte?:p men uansett.. Nå ligger jeg i spenning og venter på å kunne ta på glansen uten av det skal svi, og gleder meg til å kunne prøve ut litt av hvert med han.. Fikk beskjed om å vente 4-6 uker, men at det skal slutte å være vondt etter 5 dager..

 

Vet at måten jeg skrev det på kan virke skremmende, men det var ikke meningen. Vil bare få frem hvordan det egentlig er, også vil jeg si at selve operasjonen er INGENTING å grue seg til.. Man kjenner ingenting. Og det kan jeg garantere. KJenner kun den første sprøyta, og selv den er ikke vond:) Tror uansett at den besluttningen om at jeg skulle omskjæres, kommer til å bli en av de beste besluttningene jeg har tatt. Tiden vil vise, er det ikke så det heteR?;)

Lenke til kommentar

Hei, jeg ble omskjært i mai, og jeg ønsker deg lykke til ... hos meg gjorde det vondt fram til 14 dager, men etter det var det helt greit, fikk til og bruke den litt etter 14 dager, men så er det litt ekkelt når du dusjer, og når stinga holder på og gå ut igjen etter 3-4 uker :-) Ønsker deg værtfall lykke til:-)

Og det her var en av mine beste beslutninger noen sinne :-)

 

MvH TiNuSsS

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest omskjærtboss

Haha hva skjer a gutta?

 

Ble selv omskjært i mai, og det gjorde jo ikke vondt i det hele tatt? Jeg mener, det var uchill første gang å skifte bandasje, for legen viste meg ikke hvordan jeg gjorde det, men ellers så var det jo null stress? Tok hverken de smertestillende pillene eller noe og gikk på skolen dagen etter omskjæringen med hevet hodet, dog med noe merkelig gange. Så til dere gutta som skremmer andre fra å omskjære seg uten å mene å skremme, chill down! Det gjør absolutt ikke vondt med mindre noen gir deg en solid en i mellomgulvet. Dagen etter jeg ble omskjært dro jeg til en pike og hun ga meg en god pung jobb med kjeften og jeg hadde bennern som faen, ganske fett, 50/50 smerte nytelse det der! Onanerte og kom nøyaktig 9 dager etter omskjæringen, beat that homeboys!

Lenke til kommentar
Gjest it's a secret:)

Hei, jeg er 16 år, og har problem med trang forhud.

Når jeg skal trekke den tilbake i erigert tilstand får jeg forhuden akkurat bak penishodet. Hudstrengen på undersiden er rett og slett alt for stram, så det på en måte blir en lys stram ring rundt penis. Det gjør litt vondt, så jeg føler for å få gjort noe med det.

Er dette et tilfelle som må opereres? Og er ventetiden lang på et slikt inngrep? :)

Lenke til kommentar
Gjest Enda_en_gjest

Knall tråd. Skulle ønske jeg så denne for 2 og et halvt år siden. For nye lesere og generelt for de som har lyst til å lese andre sine erfaringer og historier, deler jeg min i helhet her. Bla til hvor det står "Dagen" for å lese spesifikt om dagen da jeg hadde operasjonen, eller bla til "Redd?" der jeg prøver å forklare min opplevelse av ting i ettertid at operasjonen, og ting som noen kanskje vil være redd for.

 

Forhistorie

Personlig hadde jeg meget trang forhud, men den ble trangere over tid. Jeg husker da jeg var 13-14 at jeg kunne dra forhuden bak, men så begynte vel ting å vokse, mens huden ikke fulgte med. Da jeg var 17-18 var det så trangt at jeg ikke kunne dra forhuden lenger ned enn halveis over penishodet i slapp tilstand.

 

Jeg var - som alle andre - ikke særlig villig til å snakke om det, og tok ikke til ordet før jeg hadde ordnet meg legetime for et annet og langt mer trivielt problem. Fastlegen tok en kikk i underetasjen - noe jeg ikke så frem til, men har man første sagt A, så kan vel legen gjøre B. Etter en rask kikk så han at det var forholdsvis alvorlig. Han skrev ut respet på en sterkt kortisonkrem som jeg skulle bruke i 1 (eller var det 2?) måned(er) før jeg skulle komme tilbake. Kremen hadde ingen som helst merkbar virkning for meg.

 

Dette var i tiden rundt månedsskifte mars/april. Han la så inn en bestilling på Haraldsplass Dagkirurgisk senter i Bergen, hvor jeg skulle opereres allerede i begynnelsen av mai, noe jeg naturligvis ble glad over.

 

Dagen var kommet da jeg skulle på dagkirurgisk senter for å opereres. Jeg hadde ikke spist noe siden kvelden i forveien, og drakk bare litt vann og pussa tennene om morgenen (man blir informert om hva som er greit på forhånd). Møtte opp klokken 9, for så å bli henvist til en sykeseng rundt 9:30. Der kledde jeg av meg og fikk en eller annen væske jeg skulle drikke. Anestesilege kom inn og snakket med meg, hvor jeg spurte om bedøvelse og narkose. Jeg ville veldig gjerne ha full narkose, da jeg har sprøyteskrekk som faen. Anestesilege kunne berolige med at de benyttet seg av en ny type, og kortvarig full narkose på Haraldsplass i bortimot alle dagkirurgiske tilfeller. (Detaljene rundt dette vet jeg ikke noe om, og jeg kan huske feil, men jeg fikk det nå uansett!)

 

Legen besøkte meg og spurte om hva jeg foretrakk av inngrep. Jeg ønsket ingen omskjæring, og ville at han skulle ta så mye som nødvendig, men så lite som mulig, hvorpå han så forklarte hva som ville komme til å skje.

 

Det gikk deretter kanskje 20-30 minutter før to sykesøstre rulla meg inn i operasjonsstuen. Der stod anestesilege og forklarte hva som skulle skje. Hun stakk en sprøye i armen min (minimumet er en sprøyte, men det er som å ta blodprøve. Du kjenner ingenting etter 3-4 sekunder) og puttet en maske over hodet. Jeg skulle så ta noen dype pust og prøve å telle til 30 (eller hva hun nå sa). Jeg husker ikke å telle noe som helst. Jeg våkner opp igjen, hvor jeg i en helt fantastisk rus blir fortalt av lege at inngrepet var ferdig og så flott. Han kommenterte om at jeg hadde en veldig trang forhud, så de måtte skjære bort en del (Jeg tror det var hva han sa. Jeg var tross alt i en god rus. No worries uansett: Resultatet var som om det aldri var kuttet i!)

 

Jeg ligger og ler i sengen mens jeg blir rullet tilbake til rommet. Jeg kan erindre å ha vært nysgjerrig med hvordan det så ut og løftet lett på lakenet og kjente etter osv. Jeg kan her faktisk ha skubbet av bandasjen, men ingen fare, siden den skulle byttes ut fort allikevel ;)

 

Jeg lå vel deretter rundt en time på rommet med den beste rusen jeg noen gang har hatt. Tenk deg at du er peise full, men allikevel helt klar i hodet. Du har den lette og lattermilde tonen, mens du er lett svimmel. Genialt, spør du meg. Verdt hele operasjonen bare det! Jeg fikk så litt mat og tabeletter, og sykesøster sa jeg måtte skifte bandasje. Hun gav meg så noen tabeletter og extra bandasjer og sa jeg kunne vente så lenge jeg følte nødvendig, før jeg gikk ut og henter faktura (350 spenn for hele greia tror jeg).

 

Etter et par timer var det veldig vondt nedentil. Jeg kunne ikke sitte skikkelig i bilen på vei hjem. Jeg var veldig forsiktig når jeg skulle gå, men ellers var det greit. Hvor grei operasjonen var eksemplifiserer i det faktum at jeg var på konsert i Bergen samme kveld - jeg drakk ikke, men kjørte bil selv og gikk fra parkeringshuset til konsertlokalet. Overraskende uproblematisk!

 

Redd?

Jobb/skole: Jeg stakk på jobb dagen etterpå - noe jeg derimot ikke vil anbefale. Jeg synes smertene var minst like store dagen derpå, og i den fysisk semi-aktive jobben jeg hadde hvor jeg skulle løpe rundt og stige inn og ut av bil hele dagen lang, ble det særdeles ubehagelig. Jeg anbefaler de av dere i jobb - hvor dere ikke sitter bak kontorpult eller er på skole dagen lang - å ta dere fri dagen etterpå. Etter et par dager gikk det derimot helt fint.

 

Ereksjon: Jeg ser noen tidligere i tråden snakker om ereksjon og hvorvidt det er fare for at dette ødelegger stingene osv. Personlig kunne jeg ikke klare å bli kåt med smerten nedentil, men ble beroliget om at "ufrivillig" ereksjon ikke var noe man skulle bekymre seg over. Skulle det komme rift e.l. var det bare å ringe fastlege for å ordne rask sjekk hos spesialist. Man skulle derimot ikke runke eller ha sex før etter en måned. Å gjøre dette før tiden er ikke lurt, og vil kunne ødelegge hele resultatet.

 

Hevelser: Hevelser etter inngrepet var meget tydelig. Man kunne ønske seg en slikt proporsjonal økning av girth-size til vanlig, men uansett, dette er bare midlertidig og visstnok veldig vanlig. Huden var kjempetykk i noen dager, og var fortsatt merkbart tykkere enn vanlig i 2-3 uker for min del.

 

Tranghet og pleie etter operasjon: Jeg ser også noen som snakker om hvordan penis var dagen etterpå og hvorvidt man kan dra den bak osv. Jeg ble fortalt at jeg skulle prøve å dra forhuden bak allerede dagen etterpå. Det er viktig å holde det i litt aktivitet mens den leges. Hvis man ikke beveger på forhuden daglig vil den ha en tendens til å bli litt "hard" i huden hvor den har grodd, og ikke så fleksibel som teoretisk mulig. For min del var det bare å prøve å dra den bak hver kveld. Dette var null problem fra dag én, men litt vondt i begynnelsen. Såvidt jeg husker å ha blitt fortalt skal det ikke fortsatt være for trangt etter operasjon. Hvis det er trangt etter at også hevelsen har dempet seg er muligens noe feil.

 

Hygiene; Jeg vasket vekk blod med litt varmt/lunkent vann minst hver morgen og kveld, mens jeg byttet bandasjer hver morgen og lot det "lufte" om natten - hvis det ikke blødde, vel og merke. Da lå jeg med bokser og litt bandasje. Dette gikk smertefritt og lett fra begynnelse til slutt! Ved ekstra bandasjebytte vasket jeg også. Nødvendig eller ikke; det er greit å ha det renslig. Du får uansett råd om dette etter operasjonen.

 

Stingene: Stingene falt ut av seg selv, og alle var vekke etter 2-3 uker. Disse plaget meg aldri, og jeg erfarte aldri denne intense kløen som mange andre har rapportert om. Jeg tror at hvis man er flink med å vaske og holde litt forsiktig bevegelse i huden, så kan du kanskje unngå noe av problemet. Andre kan gjerne fylle inn mer her, siden dette var et problem jeg ikke egentlig ble offer for, så andre årsaker kan være gjeldende.

 

Hvordan ser det ut i ettertid: Det ser helt forbannet normalt ut. I en liten stund etterpå hadde jeg noen steder hvor huden var hardere, og man kunne antyde en lysere hud hvor kuttet var blitt gjort. 2 år etterpå er dette borte og du vil ikke kunne se at noe er gjort. Jeg kan trekke huden helt tilbake, og alt er faktisk wonderful. Det er ikke noe alternativ å ikke gå gjennom operasjonen. Du vil få det bedre, både med deg selv og med andre. Hehe.

 

Ikke være redd for legen: Alle bør vite at fastlegen din har mest sannsynlig behandlet flere folk i samme situasjon som deg før. Jeg har lest at 15-20% av alle menn har et eller annet forhudsproblemer, hvor trang forhud er veldig vanlig blant disse. Det er ingenting å skamme seg over - uansett hvor jævlig lite overbevisende det er for deg i din situasjon. I know, I've been there. Men legen er utrolig hyggelig og forståelsesfull. Han vet at det er flaut for deg, han vet nøyaktig hva som bør bli gjort, han vet at problemet er vanlig og han vet det er veldig enkelt å fikse. Snakk med han, og ca 4 måneder senere er du helbredet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest TRANG forhud

Hallo!

 

Jeg vil bare si tusen takk til alle som har skrevet her. Utrolig mye bra, og mye som er fint å vite. Jeg skjønte at jeg hadde for trang forhud på offentlige bad og andre steder man ser nakne menn. Jeg har aldri klart å dra forhuden tilbake (ikke engang halveis over hodet!) i erigert eller uerigert tilstand.

 

Har nå bestemt meg for å gjennomføre operasjon for å gjerne forhuden min. Har tenkt lenge på det, men har aldri sjekket det ut på nettet. Skal snakke med fastlegen min så fort som mulig :)

Lenke til kommentar

Jeg har så trang forhud og en kombinasjon av en veldig kort streng så jeg får ikke dratt den bakover hodet i det hele tatt, rykker ikke på seg en gang, ser at de fleste ivertfall klarer havle. Er det veldig unormalt å ha det så ekstremt?

Lenke til kommentar
Jeg har så trang forhud og en kombinasjon av en veldig kort streng så jeg får ikke dratt den bakover hodet i det hele tatt, rykker ikke på seg en gang, ser at de fleste ivertfall klarer havle. Er det veldig unormalt å ha det så ekstremt?

 

om det unormalt vet jeg ikke, men sånn var det ihvertfall hos meg også. ble operert for andre gang idag. spent på å se om det ble bra nå :)

Lenke til kommentar
Gjest Guest40

Jeg er 40, og dermed trolig eldre enn mange her, men har en historie å dele likevel. Ble operert for 4 uker siden, og burde ha gjort det for mange år siden. Jeg fikk en delvis omskjæring, fjernet vel en 1 cm av huden, selv inngrepet tok 15 min, og var absolutt ingenting å kvi seg for, et lite stikk (ikke i selve hodet) men i huden ett sted, ellers kjente jeg ingenting, så det er ikke noe å frykte slik jeg opplevde det i hvert fall. Frykten for reisning er ikke like problematisk som 40 åring, men trolig er den frykten mest teoretisk. Det ser ganske mishandlet ut etterpå, og stingene kan "stikke" litt, ellers lite problemer. Nå etter 4 uker er jeg litt usikker på om det har hjulpet, men gir det litt tid ennå, bedre er det helt klart blitt. Jeg vil ikke kvie meg for en gjentagelse. Dette er nok ikke favoritt emnet blant gutta, men når jeg fortalte om dette til kompiser, var det flere som hadde samme problem, så det er nok ganske vanlig tror jeg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Er det vanlig at sykehusene er veldig treige? Jeg fikk et brev fra sykehuset for litt over 3 måneder siden, men jeg har ennå ikke fått innkalling til time. Hvor lang tid bør jeg eventuelt forvente å måtte vente?

 

I dag var jeg på sykehuset og for en konsultasjon (tok over et halvt år), og det blir operasjon på meg, men jeg må vel vente en liten stund før jeg får innkalling.

 

Manfred: Jeg ringte nå i starten av november etter å ha drøyd/glemt dette en lang stund, og et par dager etter fikk jeg innkallelse. Tilfeldig?

 

Nå må jeg bare si i fra til foreldrene mine hvis jeg skal få kostnadene mine dekket. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...