CfChrismo Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 (endret) Hei. Har kjøpt meg ny pc, og har da veldig lyst å få maks ut av denne. Jeg har enda til gode å lære meg å klokke, og det er der dere kommer inn. Jeg ønsker meg en detaljert "bruksanvisning" på hvordan jeg kan klokke dataen min. Dvs, programmer jeg trenger, evt linker til disse. Jeg har også ingen ekstern vifte, med andre ord; jeg har ikke kjøpt en ekstra kjøler eller vifte. Går det greit å klokke da? Her er hva jeg vil klokke: CPU: Intel Core 2 Duo E6700 2.67GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte RAM: Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's, Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's... Tilsammen 4096 MB. Skjermkort: XFX GeForce 8800GTS 550M 640MB XXX GDDR3 ,PCI-Express,2xDVI/HDTV/HDCP,550/1800Mhz Hovedkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 Hvis det er noe mer dere trenger å vite om dataen, gi lyd. Takker for alle svar... Endret 27. april 2007 av CfChrismo Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Du har faktisk glemt å nevne det viktigste! Hovedkortet! Det er her alle instillinger gjøres for å overklokke prosessoren Hvilket hovedkort har du? Lenke til kommentar
fatalicus Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Alltid les stickies først ^_^ Lenke til kommentar
CfChrismo Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Du har faktisk glemt å nevne det viktigste! Hovedkortet! Det er her alle instillinger gjøres for å overklokke prosessoren Hvilket hovedkort har du? 8487487[/snapback] Oooops.. Hovedkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 Lenke til kommentar
CfChrismo Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Alltid les stickies først ^_^ 8487509[/snapback] Har lest den, men fikk ikke veldig mye ut av den. Tenkte jeg skulle gå litt mer nøye igjennom den en annen dag, men jeg skjønner ikke så mye av BIOS osv. Derfor jeg vil ha litt råd, tips, linker og beskrivelser her osv. Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 27. april 2007 Del Skrevet 27. april 2007 Du har faktisk glemt å nevne det viktigste! Hovedkortet! Det er her alle instillinger gjøres for å overklokke prosessoren Hvilket hovedkort har du? 8487487[/snapback] Oooops.. Hovedkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 8487531[/snapback] Jeg har dette hovedkortet og samme ramen. Du vil garantert kunnde kjøre denne på 3.33Ghz Det eneste du trenger å gjøre er å øke fsb fra 1066 til 1333. Hovedkortet er garantert for å kunne gå på denne hastigheten. Vil ikke anbefale deg å gå høyere pga. da vil temp på northbridge bli veldig høy. Du går inn på Advanced og jumperfree configuration. Her setter du AI tuning til "manual". Dakan du øke fsb. Sett denne til 1333Mhz. Så går du lengere ned og setter mhz på minnet til 667. Da vil minne og cpu kjøre synkront. Minnet går da under det den er spesifisert for, noe som gjør at du kan sette ned timing på minnet. Jeg har satt mitt minne til 4-4-4-12 1T. Dett gjøres på Advanced->chipsett->memorytimings. Håper du forstår forklaringen. Lykke til Lenke til kommentar
CfChrismo Skrevet 27. april 2007 Forfatter Del Skrevet 27. april 2007 Du har faktisk glemt å nevne det viktigste! Hovedkortet! Det er her alle instillinger gjøres for å overklokke prosessoren Hvilket hovedkort har du? 8487487[/snapback] Oooops.. Hovedkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 8487531[/snapback] Jeg har dette hovedkortet og samme ramen. Du vil garantert kunnde kjøre denne på 3.33Ghz Det eneste du trenger å gjøre er å øke fsb fra 1066 til 1333. Hovedkortet er garantert for å kunne gå på denne hastigheten. Vil ikke anbefale deg å gå høyere pga. da vil temp på northbridge bli veldig høy. Du går inn på Advanced og jumperfree configuration. Her setter du AI tuning til "manual". Dakan du øke fsb. Sett denne til 1333Mhz. Så går du lengere ned og setter mhz på minnet til 667. Da vil minne og cpu kjøre synkront. Minnet går da under det den er spesifisert for, noe som gjør at du kan sette ned timing på minnet. Jeg har satt mitt minne til 4-4-4-12 1T. Dett gjøres på Advanced->chipsett->memorytimings. Håper du forstår forklaringen. Lykke til 8487802[/snapback] Forstod det meste.. Men hvor gjør du dette? Du går inn på Advanced.. Det skriver du.. Advanced hvor? Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 Du har faktisk glemt å nevne det viktigste! Hovedkortet! Det er her alle instillinger gjøres for å overklokke prosessoren Hvilket hovedkort har du? 8487487[/snapback] Oooops.. Hovedkort: Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16 8487531[/snapback] Jeg har dette hovedkortet og samme ramen. Du vil garantert kunnde kjøre denne på 3.33Ghz Det eneste du trenger å gjøre er å øke fsb fra 1066 til 1333. Hovedkortet er garantert for å kunne gå på denne hastigheten. Vil ikke anbefale deg å gå høyere pga. da vil temp på northbridge bli veldig høy. Du går inn på Advanced og jumperfree configuration. Her setter du AI tuning til "manual". Dakan du øke fsb. Sett denne til 1333Mhz. Så går du lengere ned og setter mhz på minnet til 667. Da vil minne og cpu kjøre synkront. Minnet går da under det den er spesifisert for, noe som gjør at du kan sette ned timing på minnet. Jeg har satt mitt minne til 4-4-4-12 1T. Dett gjøres på Advanced->chipsett->memorytimings. Håper du forstår forklaringen. Lykke til 8487802[/snapback] Forstod det meste.. Men hvor gjør du dette? Du går inn på Advanced.. Det skriver du.. Advanced hvor? 8489213[/snapback] Såpass...ok. Når du starter maskinen så skal du trykke på "del" knappen. Da kommer du inn i bios hvor du kan endre masse parametre på hovedkortet, bl.a. kan du overklokke her. Foreslår at du leser litt i manualen som fulgte med hovedkortet. Det vil gi deg litt mer forståelse for bios. Lenke til kommentar
tords0905 Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 om du sliter med å komme inn i BIOS etc tror jeg at jeg ville anbefalt å lese litt mer på nettet først, men fant denne guiden/gudene på legionhardware samme HK som deg etc Lenke til kommentar
CfChrismo Skrevet 28. april 2007 Forfatter Del Skrevet 28. april 2007 om du sliter med å komme inn i BIOS etc tror jeg at jeg ville anbefalt å lese litt mer på nettet først, men fant denne guiden/gudene på legionhardware samme HK som deg etc 8489818[/snapback] Jaja.. Jeg kommer meg inn i BIOS, er ikke det som er problemet. Bare veldig redd for å gjøre feil. Er nyinnkjøpt PC til 19000. Du har ikke lyst å ødelegge den da.. Men takk for link. Lenke til kommentar
Lasse Ma Skrevet 28. april 2007 Del Skrevet 28. april 2007 om du sliter med å komme inn i BIOS etc tror jeg at jeg ville anbefalt å lese litt mer på nettet først, men fant denne guiden/gudene på legionhardware samme HK som deg etc 8489818[/snapback] Jaja.. Jeg kommer meg inn i BIOS, er ikke det som er problemet. Bare veldig redd for å gjøre feil. Er nyinnkjøpt PC til 19000. Du har ikke lyst å ødelegge den da.. Men takk for link. 8490412[/snapback] Så lenge du ikke øker volt på cpu, ram eller northbridge så risikerer du ikke å ødelegge noe. Hvis du øker fsb til det jeg sa i posten lengere opp så risikerer du ingenting. Det verste som kan skje er at pc,n ikke vil boote. Da tar du bare en omstart så kommer du deg inn i biosen igjen og kan sette ned hastigheter. Mine anbefalning på volt er å sette northbridge og ram på laveste volt, og på cpu så kan du prøve deg frem. Begynne på 1,3v og evt øke hvis han ikke booter. Men ikke gå over 1,4v vil jeg si. Sikkert mange som vil si at du kan øke den mer enn det, men da blir varmen tilsvarende. Hva slags cpukjøler har du foresten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå