Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Forbedre karakterne nå? Er det for sent? (u.skole)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går på ungdomsskolen (10. klasse), og har egentlig dårlige karakterer...kommer til å få et snitt på rundt 3 i år tror jeg. Der jeg har søkt (MK Gausdal) som jeg har veldig lyst til å komme inn på, men siden veldig mange har søkt der i år og det er få plasser kommer snittet til å gå rett opp og mange av de som har søkt har bedre karakterer enn meg.

Skal gjøre alt jeg kan på alle eksamnene jeg skal ha (om ikke så lenge). Har heller ikke akkurat vært så flink med lekser. Har 42 timer borte fra skolen fordi jeg hadde veldig lite lyst til å gå på skolen et par dager (litt sjuk seff^^), og resten var jeg sjuk.

Noen som har noen tips til å forbedre meg?

Hjelper det noe hvis jeg prøver å bli ferdig med resten av studieplanen nå (siste studieplan på ungdomsskolen)?

Fikk 2+ i matte, 2+ i nynorsk, 3/4 i engelsk og resten har jeg vel ikke fått igjen. Har fått advarsel om å gå ned i omtrent alle fag.

De beste karakterne mine er i musikk (6) og gym (5)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du burde kanskje jobb litt med deg selv også, slik jeg har hørt en Media og kommunikasjon en tøff linje med en del lekser og mye stoff som må læres.

Nåværende karakterer er det ellers lite å gjøre noe med, du kan ikke annet enn å håpe på gode eksamens karakterer som trekker opp snittet ditt.

Angående de timene ville jeg bedt læreren gjøre dem om til dager. Dager ser ikke så ille ut som timer gjør på ett karakterkort.

Lykke til med søkingen =)

Lenke til kommentar
Språk bruken driter jeg i. Drittlei er ikke akkurat et banne ord ^^

8487132[/snapback]

Hehe, nei. Tar det ikke som banneord jeg heller, men bare tenkte på sånn hvis det ordet ikke er lov å bruke på Diskusjon.no ;)

Du burde kanskje jobb litt med deg selv også, slik jeg har hørt en Media og kommunikasjon en tøff linje med en del lekser og mye stoff som må læres.

8487878[/snapback]

Det er ikke hva jeg har hørt :dontgetit:

Fikk høre av en på Gausdal (der jeg har lyst til å komme inn) at man får en del fritimer og sånn...men skal spørre han om det er mye lekser og stoff som må læres.

Lenke til kommentar
Språk bruken driter jeg i. Drittlei er ikke akkurat et banne ord ^^

8487132[/snapback]

Hehe, nei. Tar det ikke som banneord jeg heller, men bare tenkte på sånn hvis det ordet ikke er lov å bruke på Diskusjon.no ;)

8487878[/snapback]

Det er ikke hva jeg har hørt :dontgetit:

Fikk høre av en på Gausdal (der jeg har lyst til å komme inn) at man får en del fritimer og sånn...men skal spørre han om det er mye lekser og stoff som må læres.

8489979[/snapback]

Det kalles ansvar for egen læring. Lærerene henger ikke over deg og du har selv ansvar for å gjøre ting. Det som ikke blir gjort på skolen blir lekse til neste time.

Vanlig praksis på de fleste linjer ...

Søk på privatskole som Noroff eller Akademiet, der bryr de seg ikke.

Lenke til kommentar

Disse plussene (3+, 4+ osv) kan du jo relativt lett få opp til neste karakter hvis du jobber litt ekstra. Ta deg en prat med læreren og forkalr deg, virk liten og uskyldig og snakk om fremtiden. Da vil de nok gi etter litt, og tenke litt annerledes på saken (siden du har nokså mye fravær tenker de nok ikke såå bra om din situasjon :tease: ), men ingenting er umulig å omgjøre, selv om du begynner å få dårlig tid.

Lykke til, M&K er rått! :)

Lenke til kommentar
pinnsvin

Haha, fint lite triks der ja ;)

Får se om jeg får gjort det:p

vargaz

Så sant så sant. Hehe, overdriver du ikke litt med "framstå som en flink faan"? For akkurat det er ikke noe jeg vil:p

8493556[/snapback]

Da blir jo karakterene der etter og.

Lenke til kommentar

Joa, men uansett...vil ikke framstå som en flink faen som Vargaz sa, hehe.

Men jeg har bestemt meg for å bare gjøre alt jeg kan til siste slutt nå, så får vi se hvor langt jeg kommer med det ;)

Edit:

Kanskje det ville hjelpe om jeg ikke satt her på Diskusjon.no døgnet rundt?:p

Endret av Anders-Moen
Lenke til kommentar

Dersom du henger etter på skolen og ikke klarer å følge med i timene, ikke skjønner osv, blir det lett til at en "gir faen".

Dersom du derimot er foran skjema som lærern har, forstår hva han prater om i timene (fordi dette gjorde jo du selvsagt på egen hånd uken før) blir det plutslig mer interessant. Karakterene hopper også glatt opp, og det gjør også skolehumøret.

De som prøver å være "kule" på ungskolen ved å ikke gjøre en innsats dvs. prøve å unngå å bli "flink faen" dropper gjerne ut av videregående og blir arbeidende på en strukturplass for 70 kroner timen de neste 10 årene.

Det går an å være sosial, en "flink faen", ha kompiser og ha det bra samtidig =)

To små tips:

- Slett spill fra harddisken (tenk hva du kunne ha lært på de 3453490 timene du spilte world of warcraft?

- legg deg før 02.00 (så husker du hvertfall noe når neste skoledag er forbi)

edit: ah, å lykke til =)

Endret av Emptyy
Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Dersom du henger etter på skolen og ikke klarer å følge med i timene, ikke skjønner osv, blir det lett til at en "gir faen".

Dersom du derimot er foran skjema som lærern har, forstår hva han prater om i timene (fordi dette gjorde jo du selvsagt på egen hånd uken før) blir det plutslig mer interessant. Karakterene hopper også glatt opp, og det gjør også skolehumøret.

De som prøver å være "kule" på ungskolen ved å ikke gjøre en innsats dvs. prøve å unngå å bli "flink faen" dropper gjerne ut av videregående og blir arbeidende på en strukturplass for 70 kroner timen de neste 10 årene.

Det går an å være sosial, en "flink faen", ha kompiser og ha det bra samtidig =)

To små tips:

- Slett spill fra harddisken (tenk hva du kunne ha lært på de 3453490 timene du spilte world of warcraft?

- legg deg før 02.00 (så husker du hvertfall noe når neste skoledag er forbi)

edit: ah, å lykke til =)

8501954[/snapback]

Jeg henger etter ja, og skjønner ikke hva læreren driver med hele tida...hehe

Ikke det jeg prøver. Det er vel heller det at jeg bare henger etter

- Jeg spiller omtrent ikke. Jeg programmerer :cool:

- Det er jo ca da jeg legger meg nå for tida

Edit:

TUsen takk :thumbup:

Edit 2:

Jeg tok quoten i skjul boks siden quoten var lang

Endret av Anders-Moen
Lenke til kommentar

javell, ville tro at framtiden din lå litt høyere enn noen kjappe tusenlapper? Gjør ferdig, eller selg de oppdragene du har videre.. din egen hjemmeside kan du la ligge til skoleåret er ferdig. Ikke ta imot flere oppdrag, fokuser på at du faktiskt har noe litt viktigere å ta deg til. Uansett, trenger du ikke å sitte med skolearbeid fra 1600-2300, går å ta seg en pause eller to og jobbe litt med kodinga, men du må jo selv velge hva som haster mest.

Lenke til kommentar

Næ, jeg gidder ikke selge oppdragene videre til noen andre.

Uansett, trenger du ikke å sitte med skolearbeid fra 1600-2300, går å ta seg en pause eller to og jobbe litt med kodinga, men du må jo selv velge hva som haster mest.

Mhm, fullt klar over den, men det er så vanskelig. Skulle ønske det og var lettere.

din egen hjemmeside kan du la ligge til skoleåret er ferdig

Nææ, det er kjett...må bli ferdig med adminsystemet til bloggen, hehe.

Men uansett, som jeg sa rett ovenfor så syns jeg det er vanskelig å begynne med leksene, men jeg får gjøre et forsøk da. På ... tirsdag når skolen er i gang igjen, skal jeg se om jeg klarer å sette meg med lekser da jeg kommer hjem og sitte der til 4 (1 og en halv time), så spise middag så kode, og til slutt "en rapport til dere" :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...