Gå til innhold

Tråden om billedkunst


Anbefalte innlegg

Billedkunst

 

le-peintre-claude-monet-29306.jpg

 

Noen tilhengere av billedkunst her på forumet? Noen som er glad i å gå på gallerier, osv.? Isåfall, hvilken periode/kunstner/stil liker du best? Vært på noen gallerier i det siste? Noen kunstrelaterte linker du vil dele med oss?

 

Personlig er jeg meget glad i impresjonistisk kunst, av for eksempel Monet, Manet, Bazille, Degas, Sisley, osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann folkens :)

 

Interesserer meg mye for kunst, og har et stort ønske om å gå til innkjøp av mitt første kunstverk/maleri. Hvilken kunstner vil være OK å satse på da? For Munch vil nok bli litt for dyrt.

 

Noen av dere som vet hvordan jeg kan få invitasjoner til gallerier for slik kunst som dette?

 

:love: Takk for svar!

Lenke til kommentar
Heisann folkens :)

 

Interesserer meg mye for kunst, og har et stort ønske om å gå til innkjøp av mitt første kunstverk/maleri. Hvilken kunstner vil være OK å satse på da? For Munch vil nok bli litt for dyrt. 

 

Noen av dere som vet hvordan jeg kan få invitasjoner til gallerier for slik kunst som dette?

 

  :love: Takk for svar!

8566975[/snapback]

 

Hei. Det virker som om du er på utkikk etter originaler, ikke trykk, ettersom at du sier at det blir for dyrt med Munch. Du får nok ikke bilder av særlig kjente malere uten å legge ut mange tusen. Som førstegangskjøper bør du nok se etter trykk først. Ganske få kjøper inn originaler. De har dem som oftest fordi de er arvet e.l. Men om du ikke ser etter originaler, er det jo mye å velge mellom.

 

Hva du bør kjøpe? Jeg vet jo ingenting om hvilken kunst du liker osv, så det var et umulig spørsmål. Det finnes tusner av sjangre og tusen av malere innenfor hver sjanger. Du kan jo begynne med å fortelle om hvilke store malere du liker, så kanskje jeg kan anbefale noe videre?! En spesiell sjanger du liker godt? Liker du et spesielt land fremfor et annet når det gjelder billedkunst?

 

Begynn med å gå på offentlige gallerier først, så kan du se hva du liker etterhvert.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Heisann folkens :)

 

Interesserer meg mye for kunst, og har et stort ønske om å gå til innkjøp av mitt første kunstverk/maleri. Hvilken kunstner vil være OK å satse på da? For Munch vil nok bli litt for dyrt. 

 

Noen av dere som vet hvordan jeg kan få invitasjoner til gallerier for slik kunst som dette?

 

  :love: Takk for svar!

8566975[/snapback]

 

Hos noen gallerier kan du melde deg på e-post nyhetsbrev via nettsidene. Sjekk litt på f.eks. www.listen.no om hvilke utstillinger som er aktuelle for deg.

 

Start med å kikke mye rundt før du kjøper. Deretter kjøper du det du liker godt. Det lureste er å starte med grafikk av kjente kunstnere eller være litt mer vågal og kjøpe malerier av nye/unge kunstnere (disse er ofte "billige", 2000-15000kr )

 

Ganske få kjøper inn originaler. De har dem som oftest fordi de er arvet e.l.

 

Mange gode råd, men akkurat dette er helt feil. Vanlige folk kjøper også originalmalerier og skulpturer. Dessuten er grafikk også originalarbeider.

Lenke til kommentar

Interesserer meg veldig for billedkunst ja. Driver endel med det på egenhånd og, men på ett rimelig amatørmessig nivå enda.

 

Var på Dalí utstilling i Barcelona for noen år siden. Framdeles største opplevelsen for meg i forhold til utstillinger. Er glad i bl.a. surrealisme, abstrakt ekspresjonisme og art nouveau, men har ett åpent sinn.

 

Noen favoritter:

 

Hans Bellmer

hansbelmer2.jpg

 

William Blake. Litt lite men...

w.jpg

 

H.R. Giger

giger-1.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...